- 7 Iulie 2018
Regulamentul GDPR: în Sillicon Valley, hoțul strigă hoții
Atunci când a apărut în fața Congresului american, Mark Zuckerberg a afirmat în repetate rânduri cât de importantă este, pentru Faceboook, confidențialitatea datelor utilizatorilor. Ulterior, s-a aflat că aproximativ 60 de companii din întreaga lume au primit acces la unele date ale utilizatorilor după ce au semnat contracte cu Facebook.
Potrivit unui studiu realizat de BEUC, un grup european de consumatori, giganții de tehnologie nu respectă normele impuse de noul Regulament european privind protecția datelor personale, chiar dacă acesta a intrat deja în vigoare, la 25 mai. Au fost analizate politicile privind protecția datelor personale ale utilizatorilor și s-a constatat că 14 firme, printre care Facebook, Google, Apple și Amazon, au politici „vagi” și „insuficiente”. BEUC a folosit inteligența artificială pentru a scana politice de confidențialitate ale fiecărei companii și a comprimat, în total, peste 80.000 de cuvinte.
Potrivit analizelor, Facebook nu informează utilizatorii asupra modului în care pot fi utilizate informații sensibile, care intră sub incidența GDPR, cum ar fi viziunile politice și religioase. De asemenea, platforma socială nu prezintă explicit motivele pentru care au nevoie de datele de pe dispozitivele utilizatorilor sau cum sunt utilizate informațiile de către terți.
BEUC mai consideră îngrijorătoare cantitatea de date vocale și imagini pe care le deține Apple, mai ales pentru aceasta nu explică modul în care sunt colectate informațiile. Regulamentul GDPR stipulează clar că organizațiile sunt obligate să asigure transparența în ceea ce privește colectarea, păstrarea și prelucrarea datelor personale.
Și Amazon a fost criticată, dar pentru faptul că „șantajează” clienții să-și împărtășească date personale dacă vor să poată profita de anumite beneficii, fără ca să specifice, totuși, despre ce beneficii concrete ar fi vorba.
Dacă nu se conformează cu regulamentul GDPR, companiile riscă să fie amendate cu 20 de milioane de euro sau 4% din cifra de afaceri, în funcție de cifra mai mare. Această măsură este valabilă pentru orice organizație, indiferent de dimensiunea acesteia.
La nivel local, partidele politice și ONG-urile din România își doresc să devină singurele organizații mari care să nu intre sub incidența prevederilor acestuia. Un amendament enunțat în chiar ziua moțiunii de cenzură împotriva guvernului Dăncilă propune ca partidele politice să poată folosi date personale fără a cere acordul persoanelor vizate.