Abonează-te la canalul nostru de YouTube start-up Business pentru a vedea aceste interviuri în avanpremieră.


Pe parcurs, echipei de fondatori li s-au alăturat i antreprenorii cu vastă experiență în domeniul IT, Radu Georgescu și Carmen Sebe.

Startup-urile listate până acum pe SeedBlink au reușit să atragă peste 37 de milioane de euro (în investiții totale, prin intermediul platformei și din finanțări conduse de VC-uri), iar peste 9.000 de investitori din România și alte 32 de țări sunt activi pe platformă.

Totodată, la mijlocul lunii mai a anului trecut, platforma de investiții SeedBlink a încheiat runda de finanțare de tip serie A în valoare de 3 milioane de euro, dintre care 1,1 milioane de euro prin crowd investing, dublu față de targetul inițial.

La doi ani de la primele investiții primite de startup-urile listate pe SeedBlink, am discutat cu Andrei Dudoiu Managing Partner & President of BoD în cadrul SeedBlink, despre evoluția platformei, a startup-urilor care au ales să se finanțeze prin equity crowdfunding, apetitul investitorilor, și drumul SeedBlink spre transformarea în cea mai importantă platformă europeană pentru finanțarea startup-urilor.

Puteți urmări interviul video sau să citiți cele mai importante informații din discuția noastră mai jos.

Ascultă interviurile start-up.ro în format audio în podcast-ul nostru. Abonează-te și descarcă episoadele ca să le asculți oriunde.

Existența SeedBlink și perioada de pandemie

Ultimii 2 ani sunt și primii doi ani. Primul MVP a fost făcut în noiembrie 2019, am făcut o sindicalizare pentru premiul de la How to Web, apoi prima campanie publică a fost împreună cu partenerii de la Sparking Capital.

Când am făcut primul MVP nu ne-am gândit ce tracțiune vom obține, am testat piața pornind de la ideea de a avea un canal alternativ de finanțare pentru startup-urile din România. Din aproape în aproape interesul investitorilor s-a dovedit peste ceea ce estimasem inițial și asta s-a transformat în ceva pozitiv și pentru startup-urile care au venit să se finanțeze prin platformă.

În afară de apetitul investitorilor, ne-am dat seama că startup-urile au nevoie și de plus valoarea pe care o putem aduce din punct de vedere al cunoștințelor sau a educației pe care o putem pune la dispoziție pentru ca ei să comunice cât mai bine către potențialii investitori care sunt planurile și care este potențialul afacerii pe care au pornit-o.

Foarte repede s-au alăturat echipei Carmen și Radu, antreprenori pe care-i știe toată lumea din ecosistemul tech și care au completat foarte bine experiența noastră de doi foști bancheri.

Am pornit pe ideea asta, de a aduce conceptul de equity crowdfunding în România. Prima barieră pe care am întâlnit-o a fost lipsa legislației specifice din țara noastră. Am conturat un model care stă în picioare și astăzi, dar care este destul de complicat din punct de vedere operațional.

Să facem câte un SPV pentru fiecare investiție a comunității noastre de investitori. Practic, noi consolidăm câte un SPV toți acționarii sau investitorii care se alătură într-o rundă de finanțare. De accea am pus și un tichet de investiții ceva mai mare decât în alte țări în care există o legislație, mă refer mai ales la zona anglo-saxonă, unde se poate pleca chiar și cu un tichet de 10 dolari.

Asta ne-a ajutat să ne și conturăm un drum mai aparte față de platformele clasice de equity crowdfunding, pentru că alături de noi au venit investitori care au un knowledge despre investiții, au expertiză în domeniile în care investesc, își asumă riscuri în cunoștință de cauză și pot ajuta startup-urile în care investesc.

Viziunea de a deveni jucător internațional

Modelul de business și el a suferit schimbări în acești doi ani. Suntem în faza în care ne gândim la facilități noi pentru investitori și care ar putea aduce un cost aferent. Una peste alta, modelul este stabil.

Avem un plan pentru a deveni internaționali, suntem într-o fază destul de înaintată să construim într-o legislație care să ne permită asta, pe modelul de nominee/trustee. Vom continua și cu modelul de SPV înregistrate în România, dar vom avea și modelul de trustee care ne va pune pe aceeași poziție cu platformele clasice de investiții.

Suntem în discuții destul de înaintate cu autoritatea locală de supraveghere, ASF, pentru obținerea licenței și vom putea aplica pentru pașaport european în oricare dintre țările UE.

Performanța startup-urilor listate

A fost o călătorie în care am învățat și ne-am adaptat. Sunt peste 60 de startup-uri care au accesat finanțare prin intermediul SeedBlink.

În primul an de zile, 2020, au fost startup-uri exclusiv din România sau cu fondatori români, din 2021, de când am luat noi propria finanțare, motivul pentru care am ridicat 3,2 milioane de euro, am promis investitorilor că ieșim în afară și avem deja o altă paradigmă.

Noi ne-am poziționat ca fiind o platformă care se axează exclusiv pe sectorul tech. Partea bună e că am atras un portofoliu diversificat, cred că avem acum 16-17 verticale diferite din tech, avem de la fintech, marketing tech, edutech, cybersecurity.

În ultimele luni, 6 companii din alumi au ridicat runde suplimentare de finanțare, o parte dintre ele au apelat în continuare la SeedBlink ca să completeze o rundă condusă de un lead investor, altele sunt cu VC-uri din afară care au investit în ele. Evoluția portofoliului este foarte bună și pe alături spectaculoasă. Dintre toate companiile care s-au finanțat prin SeedBlink nu e niciuna care a depus armele.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

”Foarte rar nimerești unicornul dintr-un singur tichet de investiții”

Comunitatea de investitori aș spune că e activul cel mai important al unei platforme de acest gen. Evident că nu e un lucru simplu să-l faci. Ca orice business din domeniul financiar, e un business în care principalul activ e încrederea.

În momentul de față am ajuns la o comunitate de 9.000 de investitori, 80% dintre ei fiind din România. Acum, de când am ieșit în afară, restul de 20% sunt din peste 35 de țări diferite.

Ascultă podcast-ul direct aici în player-ul din Spotify sau alege de mai sus platforma favorită:

Pentru noi focusul e Europa, aici ne promovăm, dar avem și investitori din diaspora românească, dar e deja foarte pestriț tabloul ăsta al investitorilor.

Fiind o alternativă foarte nouă de investiții, a trebuit să facem educație și e un aspect foarte important în consolidarea relației cu investitorii. Am creat formal SeedBlink Academy, un program în derulare în relația cu investitorii.

Din comunitatea de 9.000, 1.000 au folosit cel puțin tichetul de 2.500 de euro, iar jumătate dintre ei au făcut cel puțin 2 tichete. Media tichetului e undeva la 6.000 de euro consolidat la nivelul celor 18 milioane de euro făcuți prin SeedBlink. Investitorii au înțeles că pentru a avea succes în tipul acesta de investiții trebuie să-și construiască portofolii. Foarte rar nimerești unicornul viitor făcând un singur tichet de investiții.

Asta e viziunea pe care construim, să ajutăm investitorii să-și construiască teze de investiții și portofolii.

Ce ar putea descalifica un startup pentru investiție pe SeedBlink

Evident că pe măsură ce înaintăm vor fi și situații în care anumite startup-uri vor atrage un apetit mai scăzut al investitorilor. Deja am constatat în anumite cazuri și am încercat fie să-i ajutăm, fie să pregătim altfel campania.

Nu are neapărat legătură cu verticala ci cu modul de prezentare al startup-ului, al fondatorilor, cu maturitatea startup-ului, e o rețetă pe care o tot testăm, învățăm, o adaptăm.

Suntem într-un business în care comunicarea cu principalul client, care din punctul nostru de vedere e investitorilor, e foarte importantă.

Reacționăm ca orice startup, ne adaptăm, testăm apetitul, și al startup-urilor și al fondatorilor, încercăm să găsim un echilibru.

Nu aș spune că se va schimba ceva în mod fundamental, în afară de faptul că vom avea jumătate din startup-uri din străinătate. Cam acesta este planul pentru a putea avea o creștere în străinătate, dar rămânem cu rădăcinile în România.

Din punct de vedere tichete de investiții, punctul de echilibru este gestionabil ca atare. Am făcut un test pentru investitori de Black Friday, cu tichete de 1.000 de euro, și răspunsul lor a fost foarte interesant. Conturăm un produs pentru acest tip de investitori, pe bază de subscription, care să-ți permită să ai acces la platformă în acest mod.

Sunt adaptări ale platformei, dar direcția este cea pe care am conturat-o deja, în continuare.

Fondatorii și startup-urile pot aplica și direct pe platformă. Fac un cont, încarcă deck-ul acolo și continuăm discuțiile. Discuția se va concentra cu un investment manager pentru a vedea potențialul pe care îl are business-ul pentru a putea fi listat.

Evident că aplicăm filtre destul de restrictive. Per total, colegii au văzut până acum 1.500 de startup-uri dintre care au ajuns pe platformă doar 60. Majoritatea lor erau insuficient pregătite și erau doar la faza de idee. Acesta este principalul criteriu de eliminare.

Pentru investitori am modificat onboarding-ul și interfața cu ei. Acum e un proces de înrolare foarte profesionist. Inițial eram temători că va elimina o parte din investitorii interesați de platformă, dar efectul a fost fix invers deoarece a adăugat o notă de profesionalism.

Platformă pentru investiții pe termen lung

Am primit deseori această întrebare. Investitorii care care vin pe platformă privesc acest lucru ca pe o investiție pe termen lung.

Un startup ca să aibă succes are nevoie de câțiva ani buni. Un eveniment de lichiditate pentru investitori poate să apară la 4-5 ani, însă noi deja am anticipat ceva ce am anunțat ca fiind un plan important pentru noi, anume dezvoltarea unei piețe secundare. Astfel, am dat oportunitatea investitorilor să tranzacționeze între ei. Unii dintre ei au făcut exit, alții au cumpărat părțile sociale la noul valuation pe care-l propune runda nouă a startup-ului.

Conectare cu piața și diversificare

Nu cred că acest an e diferit de alții, mai ales că am intrat deja într-o obișnuință de a călări valurile. Din punctul meu de vedre, fondatorii ar trebui să fie foarte motivați, ambițioși, în a-și derula planurile pe care le au și să fie consecvenți cu acest plan dar să fie și suficient de conectați cu piața astfel încât să înțeleagă cum pot să aducă plus valoare clienților, să fie foarte conectați la ideea că un client poate da măsura succesului.

Pentru investitori, cred că am dat deja cel mai important sfat: diversificarea cred că este cheie.