Resortul SunGarden are un hotel, restaurant "a la carte", sală de evenimente, spa, teren de golf și o capelă

Nicolae Căpuşan, patronul domeniului, a achiziționat teren de-a lungul timpului, până a atins cele 30 de hectare pe care se întinde complexul. „Am ajuns la locul ăsta pur întâmplător. Pe atunci era o cabană de vânzare. Am cumpărat treptat bucată cu bucată, din 2005”, cu prețuri care au evoluat de la 2 la 20 de euro pe parcursul timpului.

„Am stat săptămâni întregi, era o pustietate aici - un loc în care nu se întâmpla nimic, parcă timpul rămăsese pe loc”, își amintește el. „Atunci am început să simt perspectiva și potențialul acestui loc din punct de vedere al vindecării omului, iar proiectul Sun Garden nu l-am făcut pentru bani”. Spune că tocmai din acest motiv nu poate să răspundă la întrebări financiare, despre cât a investit și când își va scoate banii.

Dacă scot din el bani suficienți încât acest business să se întrețină singur, atunci este foarte bine. Dacă iese pe plus, nu va face decât să aducă plus valoare locației.

A avut o viziune a acestui loc încă de prin 2005-2006 și a transpus-o în realitate fiind inspirat de locurile din afară, pe unde a călătorit. „Am umblat foarte mult prin lume, începând cu Orientul îndepărtat, Singapore și până în America Latină; am văzut foarte multe lucruri frumoase, dar eu nu am copiat nimic, ci doar m-am inspirat. Am văzut lucruri și am început să le dau o anumită formă aici”, mărturisește el.

Spa-ul, zona bio a resortului

Omul trebuie să vină aici ca să își încarce bateriile, pentru o lume în care descărcarea este accelerată. Ieșiți pe poartă și dintr-odată vă izbiți de lumea reală.

SunGarden are 4 departamente operaționale: hotel, restaurant "a la carte", sală de evenimente și spa. În afară de acestea, pe teritoriu se mai găsește un teren de golf și o capelă.

Nicolae Căpuşan ne face turul locației și începem de la zona de spa, formată din 2 zone distincte, cu o suprafață de 1.400 mp. Zona de Aqua Therapy cuprinde o piscină de relaxare cu gheizere, paturi de masaj, jeturi, Tepidarium, duș emoțional, saună turcească, bazin cu apă sărată, private spa și 5 cabinete pentru terapii.

Zona Amedeea cuprinde vatra cu foc de lemne, zona de relaxare „vulcan area”, hamam, salt sauna, aroma sauna, bio sauna, sauna finlandeză, ciubărul cu apă rece (n.r. - vas mare din lemn, ca un butoi), fântană de gheață, bazin de apă rece, șezlonguri de relaxare încălzite, tavernă, piscina din peșteră - plăceri a căror investiție a depășit 3 milioane de euro.

Am avut un grup de francezi care au stat cam o săptămână și am simțit că parcă visul meu se împlinește. Au fost oameni civilizați, educați, care consumau dimineața micul dejun, la amiază luau lunch-ul cu vin și cina, care era un ritual.

Fondatorul ne spune că în zona spa, terapeutul este cel care dă valoare. „Am văzut că există deja robot care masează perfect, ca un terapeut, dar pe noi nu ne interesează. Vrem ca totul să fie bio. Omul trebuie să vină aici ca să își încarce bateriile, pentru o lume în care descărcarea este accelerată. Ieșiți pe poartă și dintr-odată vă izbiți de lumea reală”, își împărtășește el viziunea. În prezent, au aproape 150 de angajați, inclusiv partenerii pe evenimente, și vor continua să angajeze.

În aceeași clădire se mai găsește în sala de evenimente Regina Maria - o sală regală, de protocol de grad 0 - care se pretează la petreceri și la evenimente selecte, 3 săli de conferință și sala de restaurant, cu o capacitate maximă de 1.250 persoane în total.

Gradul lor de ocupare începe de la 42% pentru hotel și până la 100% în cazul evenimentelor corporate sau private. Ponderea cea mai mare a turiștilor străini sunt din Israel, apoi mai vin din Italia, Austria sau Ungaria. „Am avut un grup de francezi care au stat cam o săptămână și am simțit că parcă visul meu se împlinește. Au fost oameni civilizați, educați, care consumau dimineața micul dejun, la amiază luau lunch-ul cu vin și cina, care era un ritual. Erau exact tipul de oameni pe care ni-i dorim să vină aici, pentru că pe lângă partea de cazare, lasă mulți bani și pentru facilități”, ne dezvăluie proprietarul.

Sala de evenimente, unică în România prin structura de lemn

În drum spre sala de evenimente de pe teritoriu, fondatorul ne mai povestește cum au decurs lucrările de amenajare a locației și ce schimbări mai fac parte din viziunea lui pentru SunGarden. „Nu se vede acum, dar acolo, după tufișuri, este un lac mic. Vrem să facem un restaurant pescăresc, cu pește proaspăt, adică nici măcar refrigerat. Vom avea păstrăv crap, somn sau șalău”, spune el, și se laudă că au pești care depășesc și 15 kilograme.

În față se ridică sala de evenimente, reflectată în apa unui lac mai mare. În interior, este o clădire masivă din structură de lemn, fără nici un stâlp la mijloc. „Știu că este singura de acest fel în România datorită ISU, cu care am avut mai multe probleme”, afirmă el zâmbind. A fost greu să îi convingă de faptul că acele structuri laminate sunt de două ori mai rezistente decât grinzile metalice de aceeași dimensiune.

Construcția a fost ridicată într-un timp record, „în 15 ianuarie 2016 am început proiectul și în 14 mai 2016 a fost prima nuntă”. A fost construită rapid, dar s-a demonstrat a fi cea mai mare provocare a business-ului său. „Pe lângă faptul că nu am avut resursele financiare necesare, trebuia să fie gata într-un termen extrem de scurt”. În locul acestei clădiri a fost un cort, folosit timp de patru ani, dar care între timp s-a degradat din toate punctele de vedere, ne explică el.

Proprietarul spune că a ieșit foarte ieftin, având în vedere că sala are peste 3.500 de metri patrați. „Ar fi trebuit să ne coste în jur de 3 milioane de euro, dar noi ne-am scos până în 2,5 milioane, datorită conceptului pe care l-am implementat”. Pe lângă acest aspect, sala se deosebește de multe altele din România și prin faptul că este așezată la 600 de metri de zona de relaxare. „Atunci când aici se întâmplă evenimente, sus [în hotel] aproape că nu se aude nimic și să știți că sunt DJ care bagă și se cutremură geamurile. În general, când mă gândesc la o facilitate, proiectez întreg ansamblul”, afirmă antreprenorul.

Deasupra sălii de evenimente, mai sunt încă 40 de camere, un restaurant și o sală de conferințe. Cele mai multe evenimente sunt nunți și sunt destul de multe, având în vedere că sala este deja complet rezervată pentru tot anul 2019 și o parte din 2020. „Cu băutură, cu tot, se ajunge până la 60 de euro / persoană”.

Totuși, proprietarul are alte planuri pentru acest spațiu.

Visul meu este ca, în timp, să renunț la evenimentele nupțiale, să fie SunGarden doar un spațiu de refugiu, unde oamenii să vină cu un pachet de 3-5-7 zile și să putem să le oferim totul, atât din punct de vedere spiritual, cât și al refacerii fizice.

În același timp, și-ar dori aici să existe „evenimente mondene care să aibă un anumit ștaif în ceea ce privește ținuta evenimentului”. Din punctul lui de vedere, „nunta nu este un eveniment și nici măcar o restaurație, ci mai degrabă este un deal făcut - tu îmi dai banii, eu îți dau mâncarea”.

Terenul de golf, cel mai bun instrument de marketing

De-o parte și de alta a sălii de evenimente este terenul de golf, cu 9 găuri și se lucrează la încă 3, care este o investiție costisitoare. Investiția inițială a depășit 1.000.000 euro, iar cele ulterioare s-au ridicat la o sumă semnificativă. Încă nu este rentabil, dar, în schimb, este o unealtă de marketing extraordinară. „Nu facem o promovare. Avem o firmă colaboratoare externă din București, care se ocupă de partea de marketing. Dar după opinia mea personală, cel mai bun instrument de marketing este terenul de golf”.

Acolo unde ne aștepta Vince Kelly, irlandez profesionist în golf și antrenor, care ne-a întâmpinat cu un umor sănătos și ne-a ținut o scurtă lecție de golf. Unii s-au dovedit a fi talente neșlefuite, alții au o cam dădeau în bară, atunci când reușeau să atingă mingea. Pachetele corporate pentru turiști includ și o oră de antrenamente de golf și atunci Vince intră în acțiune, având grupuri chiar și de 20-30 de oameni.

Jucătorii care vin aici se împart în două categorii: membri și non membri. „Avem circa 40 de membri care plătesc o taxă de membership, care costă 3.700 de lei. Non-membrii vin la SunGarden în special pentru golf și business. Chiar și eu când merg la un hotel, mă uit dacă au un teren de golf”, semn că acolo se stabilesc și se consolidează relațiile de business.

Din punct de vedere financiar, golful se compară cu skiatul sau tenisul de câmp, unde oamenii vor plăti aceeași bani. „În România încă există această mentalitate și idee că acest sport este doar pentru elită, oameni bogați și de business”, afirmă antreprenorul.

Turul nostru se încheie la capelă, care este în proces de finalizare, fiind văzută de proprietar ca un loc de refugiu. „Personal, cred că atunci când se revigorează spiritul, atunci și fizicul se duce după el. Vrem să avem și un capelan, la care să vină oamenii și să stea, să povestească. Sunt oameni cu probleme deosebite și cred că partea aceea este foarte importantă pentru ei, mai importantă decât terenul de golf, spa-ul, restaurantul sau ce mai pot să facă ei aici. Când se va întâmpla asta, se va îndeplini și o parte din visul meu în ceea ce privește viziunea SunGarden, în sensul de a aduce aici omaeni cu resursele epuizate și de-ai revigora”, ne dezvăluie el.

Revigorarea Herculane, următorul vis al antreprenorului

Pe lângă resortul SunGarden Golf & SPA Resort, familia Căpușan mai are în 3 hoteluri: unul la Dej, unul la Turda, și o achiziție recentă în „celebrul Herculane”. Este vorba despre hotelul Decebal.

Nu am sesizat în ce mă bag. Când am mers acolo, dus de fiul meu, am venit înapoi plângând. Mi-am spus că nu se poate, ca român, să stai nepăsător la ce se întâmplă acolo.

Când spune că nu a știut în ce s-a băgat se referă la partea de documente și de autorizații, care este aproape imposibilă. „După 8 luni am depus documentele. A existat un proiect de reabilitare a hotelului și am dorit să continui acest proiect pentru că era chiar bun”, ne explică el. Însă legea construcțiilor nu îi permite asta, dat fiind faptul că acel proiect este din 2003 și nimeni nu își asumă responsabilitatea să îi dea autorizație pe litera legii, spune antreprenorul.

„Am depus proiectul la primărie, care a spus că nu se poate și trebuie să o iau de la început, pentru că a trecut prea mult timp, deși inițial mi-au spus că trebuie să fac o expertiză tehnică și pe baza ei pot să folosesc proiectul. Am dat și o mulțime de bani pe expertiză, dar nu am avut nicio șansă de succes. Trebuie să o iau de la zero”, spune el descurajat.

La minister, i-au spus că un aviz o să dureze mai mult de un an de zile, pentru că în București sunt zeci de monumente care stau la rând la comisie și de multe ori, un proiect cum este Decebal, va trece prin câteva comisii, unde este ajustat de către fiecare. „Dar acestea se schimbă destul de des... Este un proiect la care nu știu să îi dau dată de finalizare”.

Provocările sunt gestionate tot cu calm

Deși complexul turistic conturează viziunea unei oaze de liniște și relaxare, proprietarul s-a confruntat cu mai multe provocări de-a lungul timpului. El spune că, de fiecare dată când apare o problemă, în primul rând are grijă de echipă, el nefiind implicat operațional în niciunul dintre business-urile pe care le are.

„Eu mă ocup de partea de strategie, dezvoltare și creativitate. Când văd că sunt probleme într-o organizație, primul lucru care mă interesează este starea de spirit a echipei și oricât de mare ar fi problema, le dau senzația că este ok”, ne dezvăluie antreprenorul. „Asta îi determină pe ei să treacă din starea aceea de stres, de la reacția emoțională la reacții și decizii raționale”.

În primele șase luni ale anului 2018, cifra de afaceri este cu 20% mai mare decât perioada similară a anului trecut, asta în condițiile în care o parte dintre facilități nu sunt date în folosință: 2 săli de conferință, extrem de importante pentru zona corporate, 2 restaurante și 40 de camere. Estimările antreprenorului arată că locația va produce în jur de 25 de milioane de lei atunci când vor finaliza toate facilitățile, după ce în 2017 a înregistrat o cifră de afaceri de 10 milioane de lei.