Voi începe cu părțile pozitive, poate pentru că nu sunt atât de multe. În primul rând, am apreciat diversitatea de subiecte pe care le-am studiat, chiar dacă poate în acel moment nu înțelegeam rostul acestora. Faptul ca elevii din România studiază de exemplu geografia/istoria lumii și nu doar a propriei țări îi pregătește pentru lumea globală în care trăim. De asemenea, această diversitate poate duce la descoperirea unor pasiuni ascunse. Poate un subiect care nu prezenta mult interes inițial a ajuns să fie domeniul în care tânărul ajunge să se specializeze la facultate.

Tot datorită diversității de subiecte pe care elevii le studiază, aceștia ajung să învețe mai multe limbi străine decât colegii lor din alte țări europene. Eu rețin că am avut șansa să studiez limba Engleză, Franceză, Germană și Japoneză, deși nu am fost la un profil de filologie în liceu. Prin urmare, tinerii din România au avantajul ca până la terminarea liceului știu cel puțin o limbă străină suficient de bine cât să urmeze studiile universitare în țara respectivă dacă își doresc.

Diversitatea subiectelor este bună, până la începerea liceului. După, cred ca ar trebui acordată mai multă încredere elevilor, ca aceștia să își aleagă subiectele care îi pasionează cu adevărat, iar subiectele obligatorii să fie limitate la cele clasice deja: limba română, matematica, etc. Poate în acest fel tinerii ar fi mai bine pregătiți să aleagă o facultate care să le placă, nu doar una care sună bine ca nume sau care promite o carieră bănoasă. Am întâlnit multe cazuri de elevi ajunși în clasa a 12-a care nu știu ce vor să studieze mai departe și se simt presați să i-a o decizie legată de alegerea facultății, chiar dacă nu au descoperit ce domeniu îi pasionează. Această situație, prin care cred că mulți am trecut, se datorează și lipsei consilierilor de carieră la școlile din țară, sau în cazul în care sunt prezenți, pregătirea lor deficitară.

Cred că, confuzia prin care trec mulți tineri din România când sunt puși în fața situației de a-și alege ceea ce vor să studieze/lucreze după terminarea liceului, ar fi remediată dacă fiecare instituție de învățământ ar avea cel puțin un consilier de carieră, bine pregătit, care să ghideze elevii și să-i ajute să-și croiască un drum.

O altă problemă cu care se confruntă sistemul educațional din țara noastră, problemă cu care de altfel se confruntă mai toate sistemele de educație, este racordarea la cerințele din ce în ce mai schimbătoare ale angajatorilor și prin urmare ale pieței muncii. Datorită sau din cauza evoluției exponențiale a tehnologiei din ultimii ani, job-urile pentru care pregătim tinerii trec printr-o perioadă de transformări fundamentale. Unele roluri încep să dispară, fiind înlocuite de poziții care până nu demult nu existau.

Astfel că, tinerii trebuie să se adapteze din mers acestor schimbări și rolul sistemului educațional ar trebui să fie unul de suport și ghidare. De asemenea, cred că angajatorii ar trebui să vină în sprijinul instituțiilor educaționale, pentru a le ajuta să aibă o curriculă cât mai relevantă și să pregătească elevii pentru piața muncii, atât cea prezentă, cât și pentru job-urile viitorului.

Consider că, doar printr-o colaborare strânsă între cele două medii se va putea trece de la o educație racordată încă la practici din secolul trecut, la secolul 21.

Viziunea mea pentru educație este una axată pe nevoile elevului/studentului care cred că ar trebui înțelese și ascultate mai bine. Eu cred că în viitor sistemul educațional trebuie să pregătească tinerii nu să răspundă la întrebări, ci să le pună și școala să devină un mediu care nu te pregătește doar pentru facultate/carieră, ci pentru viață. Pentru că acum, poate mai mult ca niciodată, scopul educației trebuie să fie acela de a ne pregăti să devenim lideri mai buni, politicieni mai buni, oameni mai buni cărora le pasă de cei din jurul lor și de planeta în care trăiesc. Doar așa vom fi pregătiți ca umanitate pentru provocările care ne așteaptă.

Ajută-ne și tu să ne amintim cum era înainte, dar și să mergem înainte, la școală. Trimite-ne textul tău pe adresa scoala@start-up.ro și noi îl vom publica pe site