Vor fi cumpărate cadouri mai ales pentru membrii familiei restrânse, 9 din 10 utilizatori de internet doresc să le ofere cadouri celor mai apropiați.

Faptul că nu le sunt oferite cadouri rudelor mai îndepărtate este justificat prin faptul că sărbătoarea înseamnă bucuria de a fi împreună, și nu cadourile sunt cele care contează. În cazul cunoștințelor și colegilor de muncă, nu există nici un motiv concret pentru care nu sunt oferite cadouri. În plus, distanța geografică, al doilea val al pandemiei și dificultățile financiare cauzate de aceasta afectează și disponibilitatea de cumpărare a cadourilor, lucruri la care se adaugă faptul că nu este sigur că toți vor avea ocazia să se întâlnească personal în perioada sărbătorilor.

Din cauza factorilor de mai sus, în timp ce anul trecut ne pregăteam să oferim un cadou mai mic sau mai mare, unei medii de 10-11 de persoane, anul acesta lista se limitează la aproximativ 5 persoane.

Cadouri de Crăciun la mai puține persoane, dar mai valoroase

Deși pregătim cadouri pentru mai puține persoane dragi, asta nu înseamnă că vom cheltui mai puțin: anul acesta bugetul mediu este mai mare de 1.100 de lei, care reprezintă o creștere de 12% față de datele din anul precedent. Ca urmare - ținând cont de reducerea cercului de persoane cărora le vom oferi cadouri - bugetul pentru un singur cadou a crescut semnificativ, ajungând până la 220 de lei.

Cu toate acestea, cei care declară că anul acesta vor cheltui mai puțin pe cadouri pun această scădere pe seama dificultăților financiare cauzate de epidemie (30%), a stilului de viață mai economic (25%) sau consideră mai puțin important cadoul în sine (22%), intenția fiind ceea ce contează cu adevărat, arată studiul compari.ro.

La fel ca anul trecut, articolele de îmbrăcăminte (42%), telefoanele mobile, tabletele și accesoriile acestora (35%) sunt cele mai populare categorii de produse oferite drept cadou celor dragi. Articolele pentru casă și produsele de bricolaj au urcat pe locul trei cu 32%, dar aproape la fel de mulți cumpără și produse de frumusețe și cosmetice (30%). În comparație cu anul 2019 mult mai puține persoane intenționează să cumpere călătorii și diverse tichete de vacanță, cel mai probabil din cauza programului și a oportunităților de călătorie care au devenit incerte, imprevizibile din cauza pandemiei. A fost înregistrată însă o creștere a numărului de persoane care doresc să ofere drept cadou echipamente sportive care pot fi folosite și acasă

Am început să cumpărăm cadouri din ziua de Black Friday

La alegerea unui anumit produs, calitatea acestuia (36%) este considerată de către cumpărători cel mai important factor. În cazul categoriei de vârstă 18-24 de ani, se pune mai mult accent pe calitate (47%) și mai puțin pe preț (18%). Pentru cei cu vârsta cuprinsă între 50-59 (39%) și cei cu vârsta peste 60 de ani (37%), raportul calitate-preț al produsului este cel mai important criteriu, în timp ce pentru cei cu vârste între 25-29, contează prețul produsului (39%).

Momentul potrivit pentru a începe cumpărăturile de Crăciun este Black Friday. Introducerea promoțiilor de Crăciun din acest an a început în “vinerea neagră”, care s-a îndepărtat tot mai mult de conceptul original și, în locul unei zi de vineri, s-a extins cu o serie de promoții pe tot parcursul lunii noiembrie, cu mai multe puncte culminante.

În timpul promoțiilor de Black Friday din noiembrie, mulți și-au cumpărat ceva și pentru uz propriu pe care oricum l-ar fi cumpărat, dar acum l-au putut achiziționa mai ieftin (58%). În cadrul promoțiilor, 34% și-au propus, de asemenea, să cumpere cadouri de Crăciun, dar pentru 17% cumpărăturile au depins de promoții și de ocazia pentru care au făcut cumpărăturile. Comercianții au evaluat, de asemenea, acest dublu efect, astfel încât promoțiile Black Friday din ultimii ani nu s-au concentrat doar pe produsele pe care intenționăm să le oferim cadou, considerate clasice.

Probabil că toți am întâmpinat problema alegerii cadourilor sau a lipsei de inspirație și, cel mai probabil, în majoritatea cazurilor, fiecare are propriul truc pentru a rezolva situația. Una dintre cele mai frecvente practici ale utilizatorilor de internet români (68%) este de a răsfoi permanent oferta magazinelor online pentru idei de cadouri. Cadourile nu vor fi o supriză pentru toată lumea, deoarece doar 17% merg la sigur și o întreabă pe persoana căreia urmează să-i ofere cadou ce dorește să găsească sub bradul de Crăciun.

Pandemia a consolidat comenzile online

Nu există nicio schimbare semnificativă cu privire la modul și locul cumpărăturilor planificate: continuând tendința din anii precedenți, și anul acesta cei mai mulți (74%) au ales comenzile online și magazinele web, pandemia consolidând și mai mult această tendință. 49% dintre utilizatorii de internet, care doresc să cumpere online, intenționează să cumpere și mai mult online, mai ales din cauza pandemiei, în timp ce 61% dintre cumpărători intenționează să cumpere din mall-urile mai puțin aglomerate decât în anii precedenți.

Alegerea unui anumit magazin online este un proces bine gândit: în medie, un client ține cont de 5-6 aspecte atunci când alege una din numeroasele magazine disponibile online. În afară de preț, factorii de apreciere includ descrierile detaliate ale produselor, evaluările produselor, numărul de evaluări din partea cumpărătorilor, recenziile sau viteza de livrare.

Cu toate acestea, cea de a doua cea mai populară destinație de cumpărături o reprezintă în continuare centrele comerciale, unde intenționează să meargă jumătate dintre cei chestonați. Mall-urile sunt urmate de magazine tradiționale, magazinele mici și magazinele de specialitate accesibile de pe stradă. Respondenții intenționează și în acest an să cumpere, în proporție similară cu anul trecut, cadouri din străinătate (9% față de 8%), dar în valoare mai mică, în medie de 343 de lei.