Cărți și jucării, afaceri care nu-s o joacă de copii

La începutul lui martie 2020, vânzările cărților pentru copii au crescut cu până la 40%, iar industria jucăriilor cu 9% în prima jumătate a lui 2020, conform The New York Times. Cărțile pentru copii au ajuns mai aproape de public chiar din pandemie. Una din patru cărți vândute anul acesta de de Libris a fost pentru copii sau de parenting, categoria având o creștere constantă și ajungând să însumeze 25% din totalul vânzărilor.

Pe aceste teren favorabil a creat și antreprenoarea Irina Codreanu proiectul Cartea cu Moț, un ”abonament la imaginație”, adică ”o cutie lunară gândită să creeze o experiență wow în jurul cititului”. Fiecare cutie conține două cărți atent selectate, idei de activități, plus diverse surprize create exclusiv pentru abonați. Cutiile sunt pentru 0-3 ani, 3-6 ani, 6-9 ani și costă 109 lei/ lună.

Sistemul de abonare e foarte simplu: comanzi prima cutie, iar apoi plățile se procesează automat lunar.

Cartea cu Moț este una dintre afacerile pornite în pandemie după o nevoie destul de evidentă pentru orice părinte care s-a trezit în punctul în care trebuie să facă alegeri bune în noianul de opțiuni disponibile.

”Nevoia de la care am pornit a fost una cât se poate de reală: când ai copii mici e copleșitor să găsești constant cărți de calitate, activități, resurse. Petreceam ore în șir online, făceam wishlisturi și coșuri de cumpărături, iar când soseau cărțile, descopeream deseori că nu sunt ce mi-am imaginat. Și nu eram singura în situația asta”, ne spune Irina.

Așa că antreprenoarea s-a decis să facă un curatoriat pe volumele disponbile și să aleagă doar ce îndeplinește niște criterii esențiale. Astfel, ca o carte să fie cu moț, trebuie să aibă o poveste interesantă și bine scrisă, ilustrații de calitate, o morală livrată subtil, neapărat să aibă umor în ideea în care multe cărți păcătuiesc prin asta, se iau prea în serios.

”Selecția e partea mea preferată. Am două ajutoare de nădejde, Catin (8 ani) și Mura (aproape 4), copiii mei. Absolut toate cărțile selectate în cutii sunt răs-citite și răs-testate, culeg feedback despre ele din cât mai mute surse - dar mă bazez destul de mult și pe intuiția mea, mai ales când e vorba de o carte nouă.”

Cum ajungi să creezi o afacere cu moț

Irina Codreanu citea mult în copilărie, apoi drumul vieții a dus-o către Facultatea de Limbi Străine și apoi în 15 ani de publicitate, pe poziție de copywriter. ”Am învățat multe acolo, dar mai ales cum să spui o poveste – în cuvinte sau imagini. O poveste bună e o poveste bună, indiferent dacă e carte de copii, scenariu de reclamă, reportaj sau postare”, ne spune antreprenoarea.

Contactul cu lumea copiilor l-a avut și înainte să devină mamă, chiar ea ne-a spus că îi plăcea mult să intre în universul lor și să vorbească cu ei despre orice. De când are și ea copii a redescoperit și lumea cărților pentru copii. Astfel, a luat pasiuni mai vechi, dar și expertiza din carieră și le-a ambalat în acest proiect în care oferă experiențe de lectură și de imaginație copiilor.

În cei doi de activitate, Cartea cu Moț a ajuns să aibă 250 de abonați, din care 200 sunt activi și pentru anul următor, Irina țintește să ajungă la 300 de abonați. Ba chiar a primit și o cerere de parteneriat deja, dar Irina a ales să nu meargă după o investiție și să crească mai încet, fără presiunea unei finanțări care ar lua din luxul de a oferi calitate, pe care doar un business mic îl poate oferi, cum crede antreprenoarea.

Deși e un business tânăr, Cartea cu Moț a reușit să strângă deja o comunitate în jurul brand-ului, Irina având feedback fantastic de la clienți, ceea ce a ajutat și la un moral care s-o țină pe linia de plutire în momentele mai dificile. Primește testimoniale, poze și chiar filmări din momentul în care clienții deschid cutiile lunare.

”Cartea cu Moț oferă o experiență prin tot ceea ce descoperi în cutie, pe lângă cărți. Iar acele goodies le producem exclusiv pentru abonați. E aproape un moment magic unboxing-ul, mulți cititori cu moț postează story-uri cu unboxingurile, e foarte distractiv.”

Cărțile sunt cele care decid

Tot comunitatea a fost cea care a ajutat-o pe Irina să renunțe la un proces care îi lua mult timp, și anume împachetarea individuală a cărților din cutie: ”m-a ajutat mult să aflu că și abonații ar fi fericiți să renunțe la ambalarea individuală, așa că am făcut-o”.

Procesul de selecție al cărților este destul de clar, ceea ce nu exclude relațiile cu editurile, dar într-un final cărțile sunt cele care decid. Cartea cu Moț susține și autorii români, având un featuring “Ilustratorul lunii”, unde lună de lună prezintă un ilustrator român. ”Trebuie doar să spună o poveste bună și care să se potrivească cu temele noastre lunare”, adaugă Irina.

Cartea cu Moț își propune să crească la anul, dar are în plan și să lanseze un produs pentru 10+ și, în câțiva ani pentru categoria teen.