De la iarba unui teren de rugby la un gazon din planul peisagistic

Sam’s Green are rădăcini adânci în relația om-natură. Cofondatorul Samuel Mariș, campion en-titre al celei mai performante echipe de rugby din țară, iubea să fie pe teren și era unul cu iarba și pământul atunci când juca. Știa că va veni o vreme când va trebui să se retragă din sport, așa că și-a cultivat pasiunea pentru natură într-un business care să le ofere și oamenilor acea conexiune cu spațiile verzi.

Inspirația a venit și pe alte căi, mai exact de la grădinile franceze din Perigeux, unde fondatorii au petrecut un an, când Samuel juca la echipa franceză din zonă. Cristina a venit cu experiența de strategie de business, după un MBA de la Tiffin University, Samuel cu pasiunea pentru natură și împreună au pus bazele unui business care să pună frumusețea naturală în vizorul oamenilor.

Conceptul afacerii a încolțit, iar după o analiză a pieței locale, atât Samuel, cât și Cristina, au înțeles că piața peisagistică din România era încă în fașă în 2012, terenul perfect pentru a dezvolta ideea lor măreață și pentru a clădi un business care să țină cont de normele peisagisticii, de arhitectura peisajului, de planul urbanistic, contribuind astfel la întărirea unei culturi în care iubirea de natură să crească în mod firesc.

Grădini pentru generații

Fondatorii spun că Sam’s Green nu a fost doar încă o afacere în domeniul peisagisticii, ci că ”au creat o nouă nișă, un trend care să lase moșteniri verzi orașelor, o arhitectură a peisajului care să dăinuie și peste 100 de ani, povești unice ale grădinilor care să aducă bucurie și să fie oaze verzi pentru generațiile care urmează”.

Povestea Sam’s Green a început în 2012, într-un garaj, cu o investiție minimă. În timp, au construit business-ul, cărămidă după cărămidă, într-un mod sustenabil, investind profitul în dezvoltare, în proportie de 100%, în primii 6 ani.

Fondatorii Sam’s Green au proiectat acest busines ca fiind unul sustenabil din mai multe perspective: infrastructură, know-how, echipă, servicii, satisfacția clienților, a echipei cât și a furnizorilor. În procesul de creare a afacerii, fondatorii au pus accentul și pe inovare, în zone precum:

- achiziția utilajelor de hidro-însămânțare

- sisteme de irigație sustenabile pentru livezi și parcuri

- importul și plantarea arborilor de dimensiuni foarte mari

- implementarea acoperișurilor verzi

- arboricultura

- realizare serviciilor integrale: arhitectură a peisajului, design peisagistic, proiectare, amenajare și întreținere spații verzi

- divizia de fitosanitare (laborator analize, scheme de tratament, farmacie fitosanitară)

30% verde

Practic, Sam’s Green oferă servicii complete pentru orice companie sau persoană care vrea să-și amenajeze un spațiu verde, unul care nu doar să arate bine, dar să și contribuie la un aer curat în perimetrul său.

La baza afacerii stă și un principiu de 30% verde, valabil atât pentru zona urbană, cât și pentru companii, o soluție pe care o oferă firmelor care nu au avut niciodată un spațiu verde și care nu au luat în calcul oferirea unei zone verzi pentru angajații lor.

Există un trend prin care spațiile verzi, pentru mulți, înseamnă doar gazon sau/și conifere precum Thuja, Leylandii. Ori gazonul și coniferele nu ajută în totalitate ecosistemul, nu asigură procentul complet necesar de aer curat. Noi folosim un kit special pentru crearea ecosistemelor. Noi plantăm și anumite specii de arbori, cum sunt Stejarul, Liquidambarul Teii, Platanul, Fagul, plante perene sau specii locale de dimensiuni mari, specii care susțin oxigenarea și diminuează praful în aria plantării, dar care sunt destul de ignorate din cauza costurilor ridicate.

Fondatorii Sam’s Green știau deja că există multe studii care au demonstrat că natura contribuie la sănătatea oamenilor, atât cea fizică, cât și cea emoțională. Dar au vrut să vadă impactul amenajărilor lor cât mai aplicat, așa că au analizat primele astfel de proiecte cu 30% verde, implementate în Timiș, la câteva companii multinaționale cărora le-a plăcut ideea.

După implementare, au analizat rezultatele timp de 2 ani, din 6 în 6 luni. Și așa au aflat de la departamentele de resurse umane că fidelizarea angajaților a crescut cu aproape 30%, a scăzut timpul petrecut în pauze scurte, a crescut eficiența la locul de muncă cu 11% și în plaja de procente 30-65% s-au văzut îmbunătățiri în starea de spirit a angajaților, emoțională și psihică.

Sam’s Green oferă servicii diverse pentru clienții care vor să-și dezvolte și să-și întrețină un spațiu verde. În implementare, fondatorii folosesc o peisagistică sustenabilă, adică: ”suntem membri GRI (Global Reporting Initiative) și ELCA de câțiva ani și ne-am aliniat la standardele care susțin natura. Astfel, am investit în utilaje electrice sau care consumă mai puțină benzină, în solutii tehnice de sol și irigații care diminuează consumul de apa, inclusiv alegerea speciilor de plante și gazon care au un consum mai redus de apă”.

Am vrut să știm și care sunt cele mai dorite servicii din portofoliul lor, și Cristina ne-a spus că topul preferințelor arată cam așa: proiectarea spațiilor verzi, gazonarea, irigația, amenajarea peisagistică cu arbori, arbuști, flori, conifere, foioase, iluminatul, piscinele naturale, împăduririle cu arbori mari, acoperișurile verzi, grădinile verticale, construcțiile peisagistice.

În cei 10 ani de activitate, Sam’s Green a adunat suficiente motive de mândrie, printre lucrurile care îi fac să meargă înainte fiind: când clienți vechi vin să le mulțumească pentru fericirea pe care le-au adus-o grădinile create de ei; când realizează că viitorul le oferă oportunitatea unor proiecte minunate; când se uită la situația internă și vâd cât de mult au evoluat ca business și ca echipă și cât au crescut cu toții. Dar cea mai mare bucurie este aceea că pot lăsa o adevărată moștenire verde României.

Anii de activitate au lăsat loc și pentru dificultăți, iar cea mai mare cu care se confruntă acum este cea a forței de muncă: ”am rezolvat acest aspect angajând grădinari urbani din India.

Să nu blocăm fluxul banilor

Întrebată despre provocări, Cristina menționează și cea care a început cu acest an, dată de scumpirile în masă. Tot ea spune că: ”soluția este să nu blocăm fluxul banilor, ci să îi lăsăm să circule. Criza e creată de noi, oamenii”. Astfel, dezvoltarea business-ului si investițiile sunt pasul natural pentru Sam’s Green, care lucrează cu Banca Transilvania, prin căutarea de oportunități de finanțare care să îi ajute la creșterea afacerii.

Iar Sam’s Green este afacerea determinată să se dezvolte în nișa care dă orașelor moșteniri verzi: ”deși ne ghidăm după niște standarde peisagistice, de sustenabilitate, de business precum și după diverse proceduri create de noi pentru a optimiza timpul și eficiența, oferim servicii custom-made pentru fiecare grădină în parte. Nu multiplicăm proiectele și creăm câte o poveste pentru fiecare”.