Scopul noilor reglementări este de a moderniza comerțul electronic destinat direct consumatorilor prin depășirea barierelor privind comerțul online transfrontalier și crearea unui mediu competitiv mai echitabil și echilibrat între companiile din blocul comunitar și cele din afara UE.
În prezent, românii care care cumpără online din afara UE bunuri cu valoarea declarată de până la 10 euro nu plătesc TVA pentru achiziție. Pentru bunurile cu valoare declarată între 10 și 150 de euro, cumpărătorii nu plătesc taxe vamale, dar plătesc TVA .
Actuala reglementare a comerțului online transfrontalier ar fi condus la o pierdere semnificativă a veniturilor și un impact sever asupra bugetelor UE și ale statelor sale membre, oferind comercianților din afara UE un avantaj competitiv neloial.
Românii și cumpărăturile electronice transfrontaliere
Anul trecut, România a devenit liderul UE în ceea ce privește ritmul de creștere al comerțului electronic , deși doar 45% dintre utilizatorii români de internet au cumpărat online. Piața comerțului electronic a atins 5,6 miliarde EUR și a marcat o creștere anuală de 30%.
Cu toate acestea, deși majoritatea românilor preferă să comande de la magazinele electronice interne, mulți sunt atrași de platformele transfrontaliere, datorită prețurilor mici și a ofertelor bune. Potrivit unui studiu realizat de iSense Solutions pentru GPeC, o treime dintre români preferă să facă cumpărături online din magazinele din China (27%), statele membre ale UE (23%) și SUA (4%).
AliExpress ocupă locul al doilea în topul platformelor externe preferate de români, chiar înaintea Amazon.
Deși prețurile sunt, în prezent, de multe ori mai competitive pe astfel de platforme, noile reglementări TVA ar putea adăuga mult la costul inițial, făcând astfel cumpărăturile transfrontaliere mai puțin profitabile pentru cumpărători, dar ar aduce avantaje magazinelor online locale care ar putea completa cu succes nișa.
”Taxarea achizițiilor din Orientul Îndepărtat poate fi o oportunitate excelentă pentru comercianții cu amănuntul români care încearcă să ajungă la clienți online. Deși le va fi mai ușor să concureze la preț, nu trebuie uitat că, în general, cumpărătorii țin cont și de alte elemente înainte de a face o achiziție pe internet. A apărut un nou tip de consumatori - Cuceritorii Comod (Lazy Conquerors) - pentru care cumpărăturile nu se limitează doar la apăsarea butonului „cumpără”, ci întregul proces este important, fiind analizat și luat în calcul. Pentru ei, această experiență se extinde și la alte aspecte, precum programe atractive de loialitate sau o garanție extinsă”, explică Dawid Rożek, CEO al ZEN.com, o companie europeană de fintech care oferă un gateway de plată, precum și un card Mastercard și o aplicație destinate atât utilizatorilor persoane fizice, cât și întreprinderilor.
Așteptările clienților
Așteptările clienților au crescut odată cu piața comerțului electronic. De exemplu, majoritatea consumatorilor europeni consideră că timpul maxim de livrare ar trebui să fie de aproximativ trei zile, atunci când cumpără un produs online.
Pe de altă parte, popularitatea piețelor din Asia de Est, deși au termene de livrare lungi, arată că românii sunt capabili să își reducă unele cerințe dacă primesc în schimb ceva „suplimentar” - indiferent dacă va fi un preț scăzut sau posibilitatea de a recupera o parte din suma plătită sub formă de cashback.
Prin urmare, vânzătorii online români pot concura nu numai prin prețul sau timpul de livrare incomparabil mai rapid decât al omologilor lor asiatici, ci și prin o ofertă interesantă legată de achizițiile din magazinul lor. Acestea ar putea fi calea către a prelua clienții de la giganții din Orientul Îndepărtat.
”Consumatorul electronic de astăzi este o persoană conștientă, inteligentă, care știe să compare prețurile și avantajele de care s-ar bucura, fără a se opri doar la cea mai rentabilă ofertă”, spune Dawid Rożek.
Cumpărături mai ieftine, dar mai bune
”Creșterea atractivității ofertei unui magazin electronic, într-un moment în care alte afaceri electronice românești vor lupta pentru a ocupa o nișă acoperită acum de piețele din Orientul Îndepărtat, este o investiție care merită atenție. După perioada de aur a cumpărăturilor ieftine din China, atragerea atenției clientului va consta în a-i arăta nivelul general de profitabilitate al achiziției într-un anumit magazin electronic comparativ cu alte oferte. În condițiile concurenței - în primul rând în ceea ce privește prețurile - va fi crucial pentru mulți să maximizeze sau cel puțin să mențină experiența consumatorului la un nivel bun”, prezice Dawid Rożek.
Un abonament lunar la un preț scăzut sau retrageri imediate în contul bancar al vânzătorului sunt doar câteva dintre modalitățile de a menține echilibrul dintre atractivitatea pentru client și profiturile pentru magazinul electronic.