ZEN și-a anunțat lansarea oficială în 31 de piețe europene, inclusiv în România. Principalul obiectiv al ZEN este acela de a oferi o modalitate simplă și convenabilă de gestionare a banilor, fără comisioane și formalități dificile. ZEN poate fi folosit de pe telefon sau de pe desktop.

Oferta ZEN combină toate beneficiile esențiale pentru comerțul electronic: simplitatea plăților, mecanisme ce protejează atât cumpărătorul, cât și comerciantul, precum și beneficii create special pe măsura nevoilor antreprenorilor și consumatorilor.

„ZEN este un acronim pentru ‘zero effort non-bank’ (trad. ‘Non-bancă cu efort zero’); se referă la starea de calm și nivelul de siguranță pe care soluțiile noastre le garantează utilizatorilor. Am creat o suită de soluții care oferă beneficii care nu se regăsesc momentan pe piață, totul alături de un nivel de siguranță sporită”, spunea Dawid în momentul lansării din februarie.

„Obiectivul nostru este să avem un milion de utilizatori înregistrați în 5 ani și lucrăm 24/7 pentru a-l atinge. Primele răspunsuri pe care le avem din cele 31 de piețe în care ne-am lansat în urmă cu două luni arată că este nevoie de servicii precum cele pe care noi le oferim”, spune Dawid Rozek pentru start-up.ro.

Începuturile ZEN și trecerea de la G2A la fintech-urilor

Dawid Rozek este și fondator al platformei online G2A, care comercializează jocuri și care este una dintre cele mai mari din lume pe această nișă. De la G2A el a trecut înspre fintech-uri.

Spune că a creat ZEN din propriile nevoi, pentru că și-a amintit de când comercializa produse ca vânzători pe Allegro.pl, liderul comerțului online din Polonia.

„Există numeroase provocări, iar formalitățile numeroase, birocrația și procedurile complicate sunt doar câteva dintre ele. Când am dezvoltat G2A, m-am confruntat adesea cu aceleași probleme. De aceea, atunci când am creat ZEN, am vrut să construiesc un instrument care să faciliteze gestionarea finanțelor de către toată lumea, ceea ce să ajute, în același timp, la gestionarea și dezvoltarea unei afaceri”, spune Rozek.

Dawid menționează că fondatorii ZEN știu chinurile antreprenorilor m oderni, indiferent dacă vorbim de startup-uri, de creatori independenți sau IMM-uri.

„La început, toată lumea se confruntă cu o serie de obstacole: tehnologia distribuită, nivelul ridicat de birocrație, procedurile financiare complicate sau listele de prețuri neclare sunt doar câteva dintre ele. Când conduci o afacere, trebuie să te pricepi la o mulțime de lucruri - contabilitate, logistică, coordonarea activității furnizorilor etc., chiar dacă poate nu tu te ocupi în detaliu de toate”, explică acesta.

Fondatorilor ZEN le-a venit astfel ideea de a avea un instrument care ar lua o bună parte din managementul financiar de pe umerii antreprenorilor.

Soluția e adaptată atât pentru un vânzător local, un magazin internațional sau pentru afaceri pe mai multe piețe.

„Vedem un mare potențial pe piața din România, precum și o mare cerere pentru astfel de produse. Conform datelor Ecommerce Europe, la nivelul Uniunii Europene, România este țara care înregistrează cel mai accelerat ritm de creștere a comerțului electronic. Uitându-ne la statisticile noastre, România este în topul țărilor cu cel mai mare număr de descărcări ale aplicației în ultima lună”, spune Rozek.

Soluțiile ZEN pentru utilizatori și antreprenori

ZEN se concentrează pe Zenefits, adică beneficiile oferite utilizatorilor pentru gestionarea vieții financiare. ZEN spune că avantajele sale sunt faptul că se poate plăti cu 35 de monede.

De asemenea, utilizatorii sau afacerile au garanție extinsă de un an când plătesc pentru dispozitive electronice folosind ZEN Mastercard.

„În plus, ești protejat de comercianții mai puțin onești prin ZEN Care - protecție gratuită, integrată, pentru cumpărături, care îți asigură produsele și tranzacțiile”, spune Dawid Rozek.

Utilizatorii au și cashback de 15% pentru orice plată cu ZEN Mastercard, indiferent dacă produsul e achiziționat pe persoană fizică sau juridică.

„Procesul de gestionare financiară garantează accesul instantaneu la fondurile din vânzări online, care pot fi utilizate oricând. Acest lucru este posibil datorită faptului că ZEN integrează 100 de soluții de plată într-un singur paywall”, explică Rozek.

Focus pe antreprenori și afaceri online

Spre deosebire de alte fintech-uri ce sunt concentrate pe zona de persoane fizice, ZEN are ca obiectiv zona de antreprenori care au trecut acum înspre comerțul online.

ZEN direcționează serviciile sale atât spre companiile mici și mijlocii, dar și spre întreprinderile mari. Un avantaj pentru comercianți e că banii intră instant în cont și pot avea un flux de numerar mai bun.

„Sinergia unei soluții de internet banking cu un serviciu de plată online reprezintă o soluție unică pe piața globală. Datorită acesteia, antreprenorii au acces instantaneu la banii din contul lor, inclusiv la cei din vânzările online, ceea ce are un impact direct asupra menținerii lichidității financiare”, spune Rozek.

De asemenea, prin integrarea mai multor metode de plată online, clienții pot actualiza rapid metoda de plată în funcție de preferințe, ceea ce crește conversia în magazine.

Un alt lucru important pentru antreprenori e și procedura de cashback, pe care ZEN o acoperă. „Companiile pot beneficia de un nivel suplimentar de protecție, deoarece sunt eliminate costurile asociate procedurilor de chargeback. De obicei, în cazul tranzacțiilor cu cardul, consumatorii le pot raporta emitentului cardului, ceea ce poate genera costuri suplimentare pentru vânzător. În cazul business-urilor care folosesc ZEN, noi ne ocupăm de toate costurile aferente procedurilor de chargeback, cât și de medierea situației”, explică Dawid Rozek.

ZEN mai oferă business-urilor un cont bancar, care poate fi alimentat prin top-up, folosind un card bancar, dar și transferuri bancare. În plus, antreprenorii au comision 0% pentru conversia valutară.

În această privință, Dawid menționeză că băncile și fintech-urile adaugă un markup la conversia valutară uneori.

„Mai mult, sistemele de procesare a plăților au de obicei o varietate limitată de valute, ceea ce înseamnă că un schimb valutar, de exemplu în Baht thailandez, este convertit în euro înainte de plata finală către comerciant. Mai mult, această conversie este taxată cu un comision suplimentar. Cu ZEN e mai simplu, comerciantul nu plătește costuri suplimentare pentru conversia valutară”, spune Rozek.

În tot acest context, l-am rugat pe Dawid să-mi dea un exemplu de folosire a ZEN de către un antreprenor.

„Să luăm un exemplu simplu: să ne imaginăm că vindem cărți pe Internet. Până să folosim ZEN, trebuia să așteptăm până la o săptămână pentru a putea folosi banii dintr-o vânzare reușită. Cu ZEN, banii pot fi folosiți aproape imediat, ceea ce ne dă posibilitatea să plătim contractori, salarii și așa mai departe”, explică antreprenorul polonez.

Obiectivele pentru România

Zen a venit pe o piață competitivă în România. Dincolo de oferta băncilor care s-au digitalizat din ce în ce mai mult, Revolut are peste 1,3 milioane de utilizatori aici. Așa că un nou fintech e un pariu complicat.

Dawid Rozek spune că ZEN este un sistem internațional de plăți, așa că se concentrează acum pentru a oferi servicii avantajoase din această categorie și un suport excelent pentru clienți.

În plus, spune el, pentru o tranziție de la un fintech la altul oamenii se uită la încredere și siguranță, dar și la reducerea costurilor.

Focusul ZEN e pe zona de comerț electronic. „Vrem să lucrăm îndeaproape cu jucătorii români din comerțul electronic pentru a-i ajuta să-și optimizeze costurile și să ofere clienților cea mai bună experiență de utilizare posibilă. Piața locală de comerț electronic crește accelerat și merită o ofertă atractivă sub forma unui model de abonament, care acoperă caracteristici ce nu sunt disponibile în România astăzi”, spune Rozek.

Studiile spun că industria comerțului electronic din România a înregistrat o valoare a tranzacțiilor de 4,25 miliarde de euro în 2019, în timp ce pentru 2020 se estima o creștere de peste 5,6 miliarde de euro, dar această sumă a fost depășită.

Specialiștii spun că industria de ecommerce din România va crește accelerat și mai multe afaceri vor migra din offline în online, iar consumatorii aleg din ce în ce mai mult să facă shopping pe internet.

„În septembrie 2020, date ale Institutului Național de Statistică din România au arătat faptul că principalele bariere împotriva cumpărăturilor online sunt lipsa de încredere a românilor în plățile online și faptul că aceștia preferă să vadă produsul fizic înainte de a-l cumpăra”, spune Rozek. Astfel, Zen se va concentra pe oferirea de servicii de încredere, pentru ca oamenii să știe că banii lor sunt în siguranță când plătesc la orice comerciant online.

Pentru primele 2 luni în țară, Dawid Rozek nu a oferit date precise privind numărul de utilizatori, dar spune că observă tendințe de creștere în privința creării de noi conturi, iar rata de abandon a contului e mică.

În perioada următoare, ZEN se va concentra pe implementarea locală a sistemelor de plăți disponibile, ca aplicația să poată oferi diferite modalități de plată atât persoanelor fizice, cât și afacerilor.

Pandemia pentru ZEN

ZEN.com a fost lansat în noiembrie 2020, deci după vreo șase luni de pandemie. În schimb, Rozek spune că antreprenorii au trebuit să se schimbe în perioada aceasta.

„Ne concentrăm în principal pe cumpărăturile online și unul dintre efectele pandemiei a fost tocmai creșterea comerțului electronic, deoarece oamenii se simt acum mai în siguranță să cumpere online decât să meargă la magazinele fizice. La nivel global, piața comerțului electronic a crescut cu 27,6% în 2020, comparativ cu 2019. În Europa Centrală și de Est, creșterea a ajuns la 29,1%. În același timp, piața globală transfrontalieră a comerțului electronic a crescut cu 82% anul trecut”, spune Rozek.

Cu toate că lucrurile arată pozitiv, ZEN a identificat un nou tip de consumatori, pe care i-a intitulat „Cuceritorii Comozi”, adică oamenii care doresc tot ce-i mai bun, dar vor confort și simplitate.

Consumatorul de tip nou e nerăbdător și nu mai vrea să aștepte 3-5 zile pentru o achiziție.

„Apoi, se așteaptă la o mai mare flexibilitate de la magazinele online, despre care consideră că ar trebui să aibă politici de returnare și rambursare vizibile și transparente. De exemplu, în timp ce piața comerțului electronic este în creștere, rata retururilor crește, de asemenea. Anul trecut, jumătate dintre cumpărătorii online au returnat o achiziție. În plus, un astfel de cumpărător este mai dispus să facă achiziții online din străinătate și caută întotdeauna cele mai bune prețuri și oferte, deoarece știe să prețuiască banii”, explică Rozek.

Acest lucru e explicat de faptul că acești consumatori sunt din Generația Z, născuți între 1995 și 2010, iar ei intră în joc și sunt nativi digitali.

„Nu trebuie și nu doresc să se adapteze circumstanțelor, circumstanțele trebuie să se adapteze lor”, încheie Rozek.