Specialiștii spun că generațiile actuale de copii vor avea, pe parcursul vieții lor, cel puțin șapte locuri de muncă.

De asemenea, aproximativ 85% din meseriile care vor exista peste 10 ani nici nu au fost inventate încă. Și atunci cum putem pregăti astăzi copiii pentru lumea în care vor trăi ca adulți, cum îi pregătim pentru viitor, pentru a se adapta mai ușor, a învăța din greșeli, a fi creativi și curioși, pentru a identifica o oportunitate, în esență cum le dezvoltăm spiritul antreprenorial elevilor de azi?

Pornind de la studiul publicat de banca Mondială privind așteptările pe care economia le are de la viitorii adulți, actualii elevi, Măriuca Talpeș, CEO Intuitex, a vorbit despre gândire analitică și inovare, despre inteligență emoțională și reziliență la stres și mai ales despre importanța curiozității și a schimbării modului în care privim eșecul.

”Dacă ar fi un lucru despre care să spun că trebuie făcut urgent din acest moment în România, acesta ar fi să învățăm cât mai aplicat și să nu le mai dăm copiilor probleme bine definite pentru că în viață problemele sunt incomplete, nu sunt clare și trebuie să le rezolvăm având multe necunoscute”.

Ce pot face profesorii la clasă pentru a le dezvolta elevilor gândirea analitică, creativitatea și capacitatea de comunicare?

”Este important ca dascălii să descopere noi stiluri de a face lecții, să experimenteze, să împacheteze subiecte uneori plictisitoare pentru copii în haine interesante. Problema nu este curriculumul, nimic nu trebuie să îi împiedice să își prezinte materia într-un mod atractiv”, a punctat Măriuca Talpeș.

Marius Ștefan, CEO Autonom, le-a oferit dascălilor prezenți la conferință o lecție de antreprenoriat din care se pot inspira pentru a-i ajuta pe elevi să fie pregătiți pentru meseriile viitorului, dar și pe ei înșiși, pentru dezvoltarea personală.

”La toate interviurile noastre de angajare, noi ne concentrăm pe atitudine și comportament, nu pe competențe, nu pe ce știe efectiv candidatul dintr-un anumit domeniu”.

Care sunt instrumentele prin care Autonom are succes și înregistrează creșteri de business importante în fiecare an, fiind recunoscut ca unul dintre cei mai buni angajatori din țară?

”Primul instrument care ne-a dus către succes este cititul. Toți angajații grupului Autonom au în contract stipulată obligativitatea de a citi o carte pe lună. Acesta este elementul cheie care este aplicat în companie de 10 ani și care ne-a adus succes. Apoi, fiecare coleg din companie petrece peste 50 de ore pe an în traininguri. Cu alte cuvinte, ceea ce citim învățăm să și aplicăm”.

16 abilități către o lume nouă, cu noi meserii

Care sunt abilitățile pe care trebuie să le aibă tinerii pentru a supraviețui pe piața muncii peste zece ani?

Ciprian Stănescu, coordonator al Social Innovation Solutions (SIS) și fondator al platformei de evenimente despre viitor “Future Summit”, a punctat abilitățile sociale, cum ar fi comunicarea interpersonală și empatia, autonomie în învățare, gândire critică și rezolvarea problemelor complexe, abilitățile digitale, antreprenoriale și abilitățile de leadership și spirit civic, printre care se numără flexibilitate cognitivă și ascultarea activă, media & public speaking și capacitatea de a conduce echipe.

”În aceste condiții, școala ar trebui să urmărească să dezvolte în copii aptitudini precum gândirea critică, creativitatea, comunicarea, inițiativa, adaptabilitatea și curiozitatea”, a precizat antreprenorul.

La rândul său, Mona Șerban, facilitator de Mentalitate Deschisă în Educație, a vorbit despre importanța de a răsturna paradigma actuală în care pregătim elevii pentru o anumită meserie și a le insufla spiritul antreprenorial, în schimb.

”Avem o listă limitată de meserii pe care să le facem pentru a avea succes în viață (medic, avocat, profesor etc), dar să nu uităm că societatea se dezvoltă și avem nevoie și de alte tipuri de servicii, să petrecem timp liber de calitate în săli de sport, la concerte, cu ajutorul unor oameni cu meserii diverse, care să ne ofere ceea ce avem nevoie acum și în viitor”, spune Mona Șerban.

”Elevii se întâlnesc cu prima Românie la școală, iar școala și dascălii au menirea de a descoperi măreția din fiecare copil”, a punctat Felix Tătaru, inițiator și cofondator SuperTeach. ”80% din ceea ce învață copiii învață în afara orei, a materiei predate. Ei învață din interacțiuni, din mediul înconjurător, în pauze. Pentru a-i pregăti cu adevărat pentru viitor ar fi important să îi ajutăm să se cunoască pe ei înșiși deoarece atunci când nu știm ce ne rezervă viitorul este bine să știm ce daruri avem, ce valori avem fiecare dintre noi, și poate ce ne lipsește și cum să devenim mai buni”.

La rândul său, Dragoș Anastasiu, cofondator SuperTeach, a explicat motivele pentru care antreprenorii din România se implică în educație și care sunt nevoile pieței muncii din țara noastră.

”Una dintre marile probleme ale României este depopularea, iar antreprenorii resimt serios acest lucru deoarece nu mai găsesc forță de muncă. De asemenea, în România mai există o problemă care ține de competențe pentru că școala nu livrează ceea ce trebuie, pregătind elevii pentru meseriile trecutului, nu ale viitorului. Dar poate cea mai mare problemă a noastră este cea care ține de mentalitate, pentru că dacă poate reușești să treci peste problema numerică sau de calitate, nu poți trece peste o atitudine nepotrivită”.