Ce reclame online primesc LIKE de la români

Peste 80% dintre românii cu vârste cuprinse între 18 și 55 de ani din mediul online susțin că sunt deranjați de reclamele online care reflectă stereotipuri, cum ar fi cele de gen, ca femeile în bucătărie sau bărbații care conduc mașini puternice. Peste 68% dintre respondenți afirmă că au observat prezența stereotipurilor în campaniile de {{promovare[43]}} online, în timp ce 83% dintre aceștia s-au declarat deranjați de ele.

Cele mai apreciate tipuri de reclame în ultima perioadă de către români au fost cele cu conținut amuzant, care îi ajută să se deconecteze, în proporție de 63%, urmate de cele care prezintă direct specificațiile sau caracteristicile unui produs (56%), cele care promovează valori sau îndeamnă la acțiune (52%) și reclamele cu conținut emoționant care vorbesc despre realitatea cotidiană (43%). De altfel, circa 73% dintre participanții la studiu consideră reclamele pe care le urmăresc online ca fiind relevante pentru ei.

Ce reclame online primesc DISLIKE de la români

La polul opus, cele mai puțin apreciate reclame au fost cele care promovează o agendă politică (57%), reclamele complexe care sunt greu de înțeles (42%), cele care nu au acțiune și doar prezintă un produs sau o ofertă (39%), sau în care brandurile își prezintă valorile, dar nu și faptele (37%).

Prin intermediul acestui studiu ne-am propus să avem o viziune de ansamblu asupra modului în care românii interacționează atât cu brandurile, dar și cu campaniile de marketing din online. Rezultatele studiului ne ajută să venim cu cele mai bune soluții pentru clienții și partenerii noștri, astfel încât produsele sau serviciile lor să ajungă la public într-o manieră cât mai relevantă pentru acesta”, a declarat Dan Toma, Digital {{Marketing[43]}} Director Zitec.

Concluziile au fost trasate în urma unui studiu realizat de Zitec, lider pe piața de IT & digital {{marketing[43]}} din România, și agenția de cercetare Ipsos, prin instrumentul automat și DIY de cercetare Ipsos.Digital, pentru evaluarea modului în care consumatorii români interacționează cu brandurile și campaniile de publicitate din mediul online. Analiza a fost realizată la nivel național în prima jumătate a anului 2022, pe un eșantion de 500 de persoane cu vârste cuprinse între 18 și 55 de ani.

Valorile și intenția de cumpărare

Potrivit studiului Zitec, peste 62% dintre respondenți aleg să susțină un {{brand[43]}} dacă valorile promovate de acesta rezonează cu ale lor, precum sustenabilitate, promovarea anumitor cauze sau transmiterea unor mesaje cu impact social puternic. În același timp, 54% dintre participanții la studiu au afirmat că au renunțat să cumpere produsele sau serviciile unui brand pentru că nu erau de acord cu valorile sau acțiunile acestuia.

Totodată, 61% dintre respondenți declară că sunt atrași de o reclamă din partea unui {{brand[43]}} de care nu au auzit, dar care prezintă un produs de care sunt interesați. De asemenea, jumătate dintre aceștia au afirmat că motivul care îi determină să se aboneze la newsletter-ele companiilor sunt reducerile sau beneficiile pe care le primesc în urma acestei acțiuni.

În ceea ce privește tipul de conținut consumat cel mai des în mediul online, aproape 60% dintre participanți preferă conținutul video și imaginile, în timp ce numai 26% sunt interesați de cel audio.

1 din 2 români convinși de influenceri

Și componenta de influencers {{marketing[43]}} s-a dovedit eficientă în cazul brandurilor care se adresează consumatorilor români. Mai bine de jumătate dintre participanții la studiu au declarat că au achiziționat un produs după ce l-au văzut promovat de către un influencer, iar 25% au căutat mai multe informații despre acel produs sau brand. De asemenea, 81% dintre respondenți au descoperit un brand sau o companie după ce le-au văzut promovate de către un influencer.

Referitor la intenția de cumpărare online a românilor anul acesta, potrivit cercetării Zitec și Ipsos, circa 52% dintre respondenți estimează că vor face anul acesta la fel de multe cumpărături online precum în 2021, iar 30% își propun să facă mai multe achiziții online comparativ cu anul precedent. De cealaltă parte, doar 16% dintre participanți estimează că vor face mai puține cumpărături online în 2022.