”21 de moduri pentru a-ți crește afacerea” este un seminar pus la punct de Lorand Soares Szasz, complet gratuit, la care poate participa orice doritor. Organizat la Crystal Palace Ballroms, conferința a adunat oameni de afaceri din toate domeniile care au venit să vadă despre ce e vorba. Printre ei, ne-am aflat și noi, dornici de o experiență proaspătă. Dornici să învățăm să gândim în ”afara cutiei”.

Lorand_Soares_Szasz
Lorand Soares Szasz

Lorand Soares Szasz se autodenumește antreprenor. Afacerea lui înseamnă să-i învețe pe alții cum să facă bani, cu ajutorul seminariilor motivaționale, unele gratuite, altele nu, dar și cu suporturi de curs digitale. Dacă ai văzut filmul ”Wolf of Wall Street”, Lorand Soares Szasz folosește aceleași tehnici de public speaking de acolo. La evenimentele lui vin oameni diverși. Bătrâni, tineri care caută succesul în afaceri, oameni care au dat falimente după falimente sau simpli curioși.

Miercurea trecută, Lorand a susținut seminarul referitor la nevoia primordială a românului de a face bani. Aproximativ 800 de oameni au umplut sala până la refuz. Cu ajutorul unui suport de curs de vânzări foarte bine pus la punct din care au făcut parte, desigur, și concepte precum visarea, acțiunea și sexul marital, Lorand vorbește despre simplitatea cu care o persoană poate face bani în ziua de azi.

Cu backround de îngrijitor de ficuși portughezi, clujeanul a făcut pasul cel mare spre corporație cu ani în urmă, pe meleagurile lusitane atunci când s-a hotărât să aducă ceva însemnătate propriei persoane. Cinci citate din Jobs, Gates sau Branson mai târziu, Lorand a trecut la treburi serioase și ne-a oferit aproximativ un lucru folositor și relevant pentru business, și anume un șasiu de afaceri. Unul din 21. Cam modest având în vedere faima lui printre antreprenorii români aflați la început de drum. Seminarul mi-a amintit de filmul ”The Internship” în care personajele principale interpretate de Vince Vaughn și Owen Wilson mergeau să lucreze pe ”de-a moaca” la Google. O altă reclamă de două ore adusă unui brand.

Da, așa e!

”Să ai grijă de clienți și să le mulțumești de fiecare dată că au cumpărat de la tine!”, strigă Soares Szasz pe scenă, în fața audienței. În spatele meu, o doamnă de peste 50 de ani, exclama după fiecare revelație iluminatoare: ”Da, așa e!”. 

Pe sistemul ”îți arunc praf în ochi și sper să prindă”, clujeanul a reușit să dea dovadă de un spirit antreprenorial de excepție. Cele 21 de lecții de business s-au succedat cu repeziciune, iar profunzimea a atins cote alarmante: ”Să ai un dream wall, cu poze cu obiectivele tale în viață, pe care să le bifezi de fiecare dată când îndeplinești vreunul”. A oferit oamenilor o serie de generalități, un ”demo” al cursului său de vânzări plătit, despre care a ținut să specifice ca este ”cel mai scump din România”. Pe baza ”preview-ului”, mulți doritori au cumpărat bilete la seminarul complet, în valoare de 780 de lei, dar care a beneficiat de reduceri constante. Ceva în stilul italianului de la TVR care vindea o geantă diplomat plină cu inele, la prețul unuia singur.

Pe măsură ce slide-urile Power Point se derulau și aflam cu toții ce perfectă este viața protagonistului și nimic despre ce se petrece cu adevărat în lumea business-ului, am avut o revelație: omul chiar e cel mai tare în vânzări din România.

Nu am participat niciodată la o întrunire a unei secte religioase plină de fanatici, însă îmi pot imagina că nu este total diferit față de ce am văzut la seminarul gratuit al ”expertului"

Să oferi contra cost generalități și nimicuri ambalate în așa fel încât beneficiarul să aibă impresia că a învățat ceva, nu este lucru puțin. Ajutat și de valențe oratorice deosebite, rețeta este un real succes. Practic, Lorand și-a fidelizat propriul public oferindu-i ceva gratis, susținut de un brand personal care a căpătat amploare, pentru ca apoi să profite și să încaseze bani serioși pe baza naivității acelorași oameni pe care spune că vrea să-i ajute.

Goana după cărți de vizită

Ca un exemplu, totul a culminat cu un concurs organizat în pauza seminarului de trei ore. Cu ajutorul unei sesiuni de networking, cel care strângea cele mai multe cărți de vizită într-un interval de zece minute avea să câștige un premiu surpriză. O idee bună la prima vedere. Câștigătorul a fost un bărbat venit de acasă cu 181 de cărți de vizită, cu aproximativ 150 mai multe decât restul participanților. Cel mai probabil, un obișnuit al seminariilor care știa că respectiva întrecere este organizată în același format, de fiecare dată.

Nu am participat niciodată la o întrunire a unei secte religioase plină de fanatici, însă îmi pot imagina că nu este total diferit față de ce am văzut la seminarul gratuit al ”expertului”.

Seminar ce nu a fost, de fapt, nimic mai mult decât cel mai lung trailer pentru acțiunea ”cu adevărat serioasă”. După trei ore de citate motivaționale, la final am aflat că pot să cumpăr cărți, CD-uri și alte materiale ale lui Soares Szasz. M-am simțit ca și cum aș fi deschis televizorul în 1980, în Statele Unite, și urma să mi se vândă un aspirator-minune. 

Desigur, multă lume nu a realizat acest lucru și a preferat să aplaude într-un mod mecanic la fiecare frază scoasă pe gură de către oratorul de ocazie. Orator ce aducea cu un dictator al anilor '20, încă necopt din punct de vedere al conceptelor de spălare pe creier, însă care înaintează cu siguranță pe drumul cel bun. Nu m-ar mira ca în 2-3 ani, Lorand să pună bazele unei cult personal al cărei zeitate să fie chiar el. Acoliți ar avea cu siguranță.

Seminarul lui Lorand Soares Szasz se aseamănă cu titlurile din presa tabloidă: ”Rămâi prost dacă afli cele 21 de lecții de antreprenoriat!”.