Youngminds este un business pornit în 2007 care realizează proiecte digitale creative. Mulți dintre clienții lor au fost în zona culturală. Am vorbit cu Bogdan Tăut, unul dintre fondatori, pentru a afla care este relația dintre zona culturală și digitalizare.
Youngminds a pornit în 2007. „L-am numit așa pentru că de la început s-a construit ca o rețea de oameni creativi, cu care colaboram. Primul nostru proiect mai serios în domeniul cultural a fost turul virtual al Muzeului Țăranului Român, în 2010“, a povestit Tăut.
Momentan, Youngminds are opt proiecte în zona de patrimoniu digital. Deși la nivel de cantitate nu sunt atât de multe, au fost nominalizați deja la câteva premii prestigioase. La ultimul Webby Awards, Youngminds a fost nominalizat cu proiectul Migrant Integration Policy Index la categoria Websites/Activism.
Pe 8 iunie, la București, Youngminds participă la Museum Rocket 2016, un eveniment dedicat startup-urilor care aduc tehnologia în lumea culturală. În acest context am vrut să aflăm mai multe despre legătura dintre artă și tehnologie.
Află toate detaliile despre Museum Rocket din articolul de pe start-up.ro
Proiectele Youngminds
Echipa condusă de Tăut a realizat câteva dintre cele mai interesante proiecte digitale culturale . ANDCO (Analysis Network Diagrams From Communism) face o radiografie a membrilor Partidului Comunist din România din perioada 1924 - 1944 pentru a analiza evoluția acestui partid care a condus România jumătate de secol. Migrant Integration Policy Index vorbește despre integrarea imigranților în societate și economie folosind datele, iar Muzeul Țăranului Român a primit un tur virtual încă din 2010 din partea Youngminds.
Cel mai drag proiect, însă, pentru Bogdan Tăut a fost pentru mănăstirea Șinca Veche, pentru care a realizat un site care vorbește despre acele locuri și despre oameni.
„Căutăm ce este frumos și interesant în toate subiectele abordate. Ultimul proiect mai amplu a presupus digitalizarea şi prezentarea unui fond de arhivă al recensământului pe care Parditul Comunist Român l-a făcut în anii '50 membrilor săi din perioada de ilegalitate. Este un proiect împreună cu un colectiv de cercetare de la Facultatea de Istorie, Universitatea din Bucureşti şi suntem mândrii că proiectul a câştigat premiul special al juriului la FIBRA Awards“, a explicat Bogdan.
Facem analiză, culegem date, inregistrăm conţinut (foto, video, audio, fotografie panoramică, filmari speciale), structurăm informaţia, facem design de soluţie (UX), design grafic, implementăm soluţia, producem materiale de comunicare şi ce mai e necesar
Procesul este unul complex. „În prima parte a procesului producem o analiză şi apoi o documentare sistematică a conţintului. Text, foto, video, fotografie panoramică, filmări speciale, sunet, scanări etc. Toată informaţia se structureză şi rezultă o arhivă digitală interconectată. Evident, nu facem asta de capul nostru ci formăm o echipă multdisciplinară împreună cu oameni cheie de la clienţii noştri şi alţi specialişti. Arhiva rezultată este utilă pentru multe scopuri ulterioare. Printre altele şi pentru diverse prezentări online. Am realizat câteva soluţii prototip - tururi virtuale, gigapanorame, galerii multimedia, infografice, expoziţii virtuale şi altele.“
Procesul de creație
„Ne petrecem mai bine de jumătate din timpul vieţii implicaţi în profesia noastră. Ţine de sănătatea noastră sufletească să credem şi să ne implicăm în proiectele la care lucrăm, astfel încât rezultatele să fie de bune. Pentru că ne ocupăm de coordonarea proiectelor, seviciile pe care noi le aducem sunt destul de variate - fie prin echipa noastră de bază, fie prin antrenarea altor specialişti. Facem analiză, culegem date, inregistrăm conţinut (foto, video, audio, fotografie panoramică, filmari speciale), structurăm informaţia, facem design de soluţie (UX), design grafic, implementăm soluţia, producem materiale de comunicare şi ce mai e necesar“, a explicat Bogdan.
Deschiderea către digital
Pentru Bogdan, deschiderea clienților către zona online este un lucru elementar astăzi. „E important să te raportezi la lumea în care trăim, atât timp cât ești responsabil de o viziune de dezvoltare.“, spune Tăut.
Poate o soluție ar fi ca profesorii să intre în clasă și să spună ca toată lumea să scoată mobilul pe masă.«Pentru ora de azi am publicat un keynote, iar pentru discuții am făcut un grup de Facebook
„Cred că a fost depăşit discursul în genul: "...dacă punem online, nu mai vin oamenii la muzeu". Oamenii din poziţii de decizie observă limpede că prezenţa "pe net" şi soluţiile digitale sunt foarte importante pentru a intra într-un dialog interesant cu publicul. Experienţa online şi cea fizică din muzeu sunt de fapt complementare, de multe ori chiar întrepătrunse. Mai degrabă suntem în momentul în care se pune întrebarea "cum să facem? cum construim o strategie? care sunt soluţiile cel mai potrivite? cum instruim personalul? cum ne dezvoltăm?". Rămâne, evident, şi problema fondurilor“, spune fondatorul Youngminds.
Cum atragi tinerii la muzee
Câți de mulți tineri mai trec pragul muzeelor, în afară de singura noapte din an, Noaptea Muzeelor, atunci când facem coadă? Am vorbit cu Bogdan Tăut despre acest lucru, mai ales că el creează conținut digital inclusiv pentru muzee.
„Forma se schimbă, dar subiectele sunt aceleași. Vorbeam cu un prieten profesor, el se plângea de elevii lui, că sunt încontinuu pe mobile. Îmi spunea că-i dă afară, că se ceartă cu ei.«De când intru în clasă le spun că nu mai vreau să văd niciun mobil pe mese. Nu știu ce să mă fac cu generația asta»“, își amintește Tăut. El are însă o altă propunere, mai adaptată noii generații.
„Poate o soluție ar fi să intre în clasă și să spună ca toată lumea să scoată mobilul pe masă.«Pentru ora de azi am publicat un keynote, iar pentru discuții am făcut un grup de Facebook. Bonus, îi pun pe Instagram un selfie împreună cu cel care dă cel mai tare răspuns la ora de azi»“, explică Tăut.