Platforma și-a triplat capitalul, de la 4,5 milioane de euro în momentul lansării, la 13,5 milioane de euro, cu o creștere de 65%. S-au făcut 3 tranzacții în companii, randamentul pe sumele investite fiind de 340% (față de procentul de 16% asumat inițial în fața investitorilor).

Valoarea companiei a ajuns la 21.9 milioane de euro, cu o creștere de peste 60% față de valoarea inițială.

ROCA este o soluție dedicată IMM-urilor din aproape orice domeniu de activitate, care au un business funcțional, operațional profitabil și un produs validat de piață, scalabil, cu posibilități de digitalizare și export, ceea ce le aduce perspectiva de a dezvolta un brand românesc solid.

De la înființarea platformei până la momentul actual au avut loc în total discuții cu peste 150 de companii din toată țara, din 50 de domenii de activitate, dintre care cel mai frecvent întâlnite au fost: industria alimentară, comerț, industria prelucrării lemnului, instalații, IT & Online. La acest moment, platforma ROCA are în portofoliu trei companii românești, S-KARP, Frigotehnica și Tremot, în care deține pachetul majoritar.

Provocările antreprenorilor români

Potrivit lui Rudi Vizental, CEO ROCA, principala barieră culturală cu care se confrunta antreprenorii este dificultatea de a se asocia, de a face pasul de la companii antreprenoriale cu un singur angajat la corporații care se supun anumitor reguli. „Aceasta nu este o decizie economică, ci una emoțională și, probabil, din acest motiv, procesul nostru, care inițial credeam că este de 2-3 luni pentru o tranzacție, ajunge să fie mult mai lung.”

Al doilea lucru pe care în menționează Vizental este faptul că foarte multe companii din România nu își au foarte bine stabilite cooordonatele produsului: „nu știu exact cui se adresează, care este concurența, care este direcția în care vor să meargă și avantajul competitiv pe care îl are produsul lor în piață”.

Am resimțit dificultatea lor de a se asocia, deși abilitatea de a lucra în echipă este componenta de bază a succesului într-o afacere.

„Interacțiunile pe care le-am avut în acest an au fost o experiență extraordinară. Nu doar că ne-am intersectat cu foarte multe oportunități de business, dar am cunoscut mulți oameni cu niște povești extraordinare, am învățat multe lucruri foarte valoroase despre peisajul antreprenorial românesc, despre provocările si barierele de creștere ale antreprenorilor. Am resimțit dificultatea lor de a se asocia, deși abilitatea de a lucra în echipă este componenta de bază a succesului într-o afacere.” declară Rudi Vizental, CEO ROCA.

Referitor la companiile către care se orientează ROCA pentru susținere, Rudi Vizental spune că a învățat două lucruri. „Este mult mai importantă piața de desfacere și produsul în sine, decât partea de producție, de aceea ne uităm la companiile care au un produs validat pe piață și susținerea noastă nu este pentru a-l face cunoscut pe piață și a-l sprijini și a dezvolta un produs existent.”

Cel mai greu de negociat este cu generația adolescenților din perioada Revoluției - care nu au prins primul val, pentru că sunt încăpățânați și mult mai reticenți.

La categoria de vârstă, Vizental afirmă că ROCA se potrivește acelor antreprenori care au pornit afacerile imediat după Revoluție și astăzi au de la 60 de ani în sus. „O parte dintre ei nu și-au asigurat aspectul de succesiune, iar combinația noastră de resursă cu management și brandul care există în piață deja de 30 de ani este una eficientă și pot să fie ingredientele unei rețete de succes.”

Prioritățile ROCA în 2019

Până la sfârșitul lui 2019, ROCA își propune să atragă în platformă cel puțin cinci noi companii, dintre care trei sunt deja în diverse faze de pre-tranzacție. De asemenea, și-a propus atragerea unei instituții financiare europene în rândul acționarilor platformei precum și dezvoltarea platformei pentru a răspunde nevoilor noi identificate în piață.