Planable a apărut pe radar prima oară la Spherik Accelerator, în 2016. Au participat la competiția Startup Avalanche din cadrul Techsylvania și au câștigat-o. Apoi au ajuns la București, la 200 Seconds of Fame din cadrul ICEEfest și au câștigat votul juriului de specialitate. Cei de la Planable fac o unealtă online prin care specialiștii social media pot colabora în timp real cu brandurile pentru care lucrează. E un Slack pentru social media.

Dar Planable nu e doar o poveste despre tehnologie. E un startup fondat de trei moldoveni cu vârste de 21, 23 și 24 de ani care au plecat de acasă și, în ultimul an, au muncit la dezvoltarea startupului. Plecarea lor la Londra e succesul pe care-l căutau, dar nu a venit peste noapte.

Cum au ajuns la Techstars Londra

"Aplică peste 1.000 de echipe și procesul durează câteva luni. Pentru noi a durat o lună jumătate, iar rata de acceptare e sub 1%. Procesul începe cu mult timp înainte de aplicație. Dacă faci din Techstars o misiune, trebuie să începi tot procesul de pregătire cu mult înainte de a apăsa «submit» la aplicație", a spus Xenia Muntean pentru start-up.ro.

Trebuie să cercetezi mentorii, să-ți faci temele. Trebuie să cunoști oamenii din echipa acceleratorului, iar când începi interviurile treb89emsă știi cum să te prezinți pentru fiecare în parte. Trebuie să știi ce întrebări vor avea, care le sunt grijile în legătură cu business-ul tău

După ce completezi formularul de înscriere și treci mai departe, urmează o serie aproape nesfârșită de interviuri pe Skype cu cei de la Techstars, iar dacă treci de toate acestea, te invită să mergi la Londra. Din 20 de startup-uri, ei selectează aproximativ 10.

"Trebuie să cercetezi mentorii, să-ți faci temele. Trebuie să cunoști oamenii din echipa acceleratorului, iar când începi interviurile să știi cum să te prezinți pentru fiecare în parte. Trebuie să știi ce întrebări vor avea, grijile în legătură cu business-ul tău", explică Xenia pentru oricine vrea să aplice la un asemenea accelerator.

De asemenea, mărturisește ea un secret, e important ca între momentul când ai trimis formularul de aplicare și interviuri, să revii cu update-uri către echipa acceleratorului: ce ai mai făcut, ce feature-uri noi ai adăugat, ce clienți noi ai căpătat. Practic, să le spui că muncești.

"Techstars pune accent pe echipă. Ei au viziunea că fondatorii sunt cei mai importanți. După aia contează produsul, tracțiunea și piața. Majoritatea întrebărilor erau despre echipă, ce background avem, care e experiența noastră, de ce facem asta, cât de mare e piața, cât de mare poate să devină compania", spune Xenia. Pe lângă 20.000 de dolari investiție și 100.000 de dolari într-un convertible note, companiile mai primesc și diferite discount-uri și oferte în valoare de 100.000 de dolari.

Și nu a fost ușor. A fost a treia oară când Planable a aplicat la Techstars, iar în primele ocazii nu au trecut de selecția inițială. Au fost nevoiți să muncească un an pentru a ajunge în acest moment.

Avantajele și dezavantajele Planable

Xenia vorbește realist despre competiția Planable și dificultățile pe care trebuie să le treacă. Sunt lucruri pe care le-au discutat și cu cei de la Techstars.

Techstars pune accent pe echipă. Ei au viziunea că fondatorii sunt cei mai importanți. După aia contează produsul, tracțiunea și piața. Majoritatea întrebărilor erau despre echipă, ce background avem, care e experiența noastră, de ce facem asta, cât de mare e piața, cât de mare poate să devină compania

"E 2017 și ce facem noi e un soft pentru social media. Competiția e foarte mare. Noi am reușit să convingem prin echipă, pentru că avem pasiunea de a face Planable o companie mare. Am reușit să convingem că ceea ce facem noi e pe un spațiu nou, pentru că deși există multe unelte de programare, noi avem productivitate pentru echipe", spune Xenia Muntean.

De altfel, spune Xenia, au o glumă în echipă - că cel mai mare competitor pentru ei este Microsoft Excel. În rest, toată lumea e la început în zona de colaborare pentru strategii de social media.

"Produsul e gata să fie folosit de agenții de marketing și branduri. E bun pentru Facebook, Twitter și Instagram. Vom introduce o opțiune de programare pe Instagram, ca un fel de reminder, pentru că Instagram nu te lasă să programezi direct postările", explică Muntean.

Am realizat, prin feedback, cât de important e să poți să-ți inviți clienții ușor în Planable - fără cont, fără onboarding, la fel ca și cum ai distribui un document Google

Momentan, lucrează cu branduri mari din lume, în faza beta. Sunt clienți din Statele Unite, Brazilia, Columbia sau Europa de Est. "Lucrăm cu branduri precum McDonalds sau Virgin", spune Xenia. Deși Planable e gratuit acum, acest lucru le convine, pentru că au primit un feedback foarte valoros de la cei care folosesc tool-ul.

Au descoperit că mai trebuie să adauge și LinkedIn, pentru că este foarte cerută această platformă, mai ales după ultimul redesign. "Am realizat, prin feedback, cât de important e să poți să-ți inviți clienții ușor în Planable - fără cont, fără onboarding, la fel ca și cum ai distribui un document Google", spune Xenia.

Pe viitor, Planable va oferi și soluții de white labeling pentru agenții, adică o soluție modificată special pentru nevoile lor, fără branding-ul Planable.

Ce vor învăța la Techstars

Avantajele unui accelerator sunt multe. Unii profită de ele, altora li se pare că un accelerator e prea intruziv. Dar Techstars are probabil una dintre cele mai dezvoltate rețele de mentori din lume.

"În prima lună, ei te pun în contact cu mentorii. Au o rețea de 3.000 de mentori din toată lumea. Tu îți găsești câțiva care sunt potriviți și cu care vei colabora foarte strâns", explică Xenia Muntean.

Acolo, Planable trebuie să găsească o metodă prin care să crească mare, să-și dea seama ce este. "Techstars te poate ajuta să găsești un model de scalare, ca să ai un business cu adevărat global", spune Xenia. Piața principală va fi inițial Londra, apoi Statele Unite, dar dacă vor avea succes pe orice altă piață, nu vor ezita să o dezvolte.

Totul pentru startup

Suntem în ecosistemul de startup-uri. Scriem despre ele în fiecare zi. Și, cu toate acestea, puțini fondatori au înțeles că, dincolo de fun, un startup înseamnă timp, energie, muncă titanică.

În prima lună ei te pun în contact cu mentorii. Au o rețea de 3.000 de mentori din toată lumea. Tu îți găsești câțiva care sunt potriviți și cu care vei colabora foarte strâns

Pentru Xenia, Vlad Caluș și Nicu Gudumac, Planable a însemnat toată viața lor din ultimul an. Cum duci un asemenea efort, când în jurul tău oamenii se distrează, ies în oraș și nu au griji?

"Trebuie să găsești un mod de a rezista stresului, să faci chestii pe lângă startup, pentru că altfel îți ieși din minți", spune Xenia.

"Pentru noi a fost numai startup pentru o bună perioadă, după care am realizat că trebuie să continuăm să lucrăm cu aceeași pasiune și viteză, dar să ne impunem să facem și chestii ca să ne aerisim. Uneori te gândești că ești atât de ocupat că nu vrei să ieși în oraș cu prietenii. Dar ai nevoie de un refresh. Trebuie să ieși, să vorbești cu oamenii și să fii prezent cu ei sau cu familia ta, ca să te întorci proaspăt la lucrul tău", explică Xenia. De altfel, cofondatoarea startup-ului mărturisește că dacă ar fi lucrat în ritmul inițial, ar fi ajuns la burnout cu rapiditate.

De altfel, după ce au câștigat Startup Avalanche au fost în Statele Unite pentru a găsi piață și investitori. Chiar dacă nu au reușit să primească investiție, a fost o experiență bună. Plus că și-au dat seama că e foarte greu să dezvolți un startup și au rezistat. De atunci, Xenia a locuit la Cluj-Napoca, iar Vlad și Nicu au gravitat între Chișinău și Cluj. Acum se vor muta pe timpul Techstars la Londra, mai ales că Xenia nu consideră că munca remote poate să aducă valoare la început unui startup.

"Lucrurile se mișcă. Mă compar pe mine și pe cofondatorii mei cu cine eram acum un an și văd cât am progresat și că suntem mai înțelepți. Pentru mine startup înseamnă fun, e ceea ce mă motivează, asta ne place", spune Xenia.