Oficialii Clever Taxi amintesc de faptul că, acum 2 luni, peste 40.000 de persoane au semnat, în primele 48 de ore, petiția București Smart City

”Considerăm că Ordonanța de Urgență pentru modificarea Legii taximetriei nu reflectă dorința cetătenilor și a soferilor, iar totodată nici nu este aliniată normelor europene, răspunde doar cerințelor unei asociații care se declară a fi reprezentativă. Clever Taxi răspunde zilnic nevoilor a peste 800 000 de cetățeni din peste 20 de orașe din România și oferă o modalitate de lucru modernă și eficientă pentru 20 000 de șoferi. Oamenii și-au arătat constant sprijinul pentru aplicația noastră, iar cel mai recent moment a fost acum 2 luni, când peste 40.000 de mii de oameni au semnat în primele 48 de ore petiția pentru București Smart City. Ei își doresc o soluție rapidă și sigură de a găsi o mașină, nu de a avea 10 aplicații instalate în telefon sau de a aștepta la un număr de dispecerat”, se arată în poziția oficială a companiei.

Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a publicat, pe 18 mai, spre dezbatere publică (până pe data de 28 mai), proiectul ”Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere”. Odată adoptată, ea va limita considerabil serviciile de ridesharing ca Uber și Taxify, dar și serviciile de comandă de taxi Star Taxi și Clever Taxi.

Oficialii companiei vor o ”dezbatere reală în jurul legii taximetriei” și reamintesc că proiectul de Ordonanță de Urgență este similar cu cerinețe impuse de CGPMB în urmă cu ceva timp.

”Aplicațiile agregatoare au produs multe schimbări care au revoluționat industria de taxi și locul lor este în legea taximetriei, dar cu o distincție clară față de dispecerate care funcționează după un alt sistem, așa cum vedem în țările vestice. România este printre singurele țări din Europa unde există dispecerizare obligatoriei. Ne dorim o dezbatere reală în jurul legii taximetriei, nu o decizie pripită fără motivarea urgenței. Credem că sunt multe probleme care ar trebui discutate și trebuie ascultată părerea adevăratelor asociații reprezentative ale șoferilor de taxi și opinia societății civile. Considerăm că acest lucru nu se poate realiza în 10 zile. Este un proiect amplu care ar trebui să fie dezbătut în Parlament, în cadrul tuturor comisiile specializate și cu toți actorii implicați. Noi credem că cetățenii de rând care beneficiază direct de aceste aplicații și care sunt afectați de aceste hotărâri trebuie să participe la luarea deciziei publice. Menționăm că această situație este similară cu cerințele CGPMB când Consiliul Concurenței a decis că eliminarea aplicațiilor agregatoare de taxi nu este în beneficiul cetățenilor. În același timp, Clever Taxi intră sub incidența directivelor europene care definesc serviciile informatice de tip agregator/marketplace, distincte de aplicațiile proprii ale dispeceratelor.

Clever Taxi este disponibilă în Bucureşti şi în alte 20 de oraşe din ţară din anul 2012. Compania a procesat peste 80 de milioane de curse şi deservim peste 800.000 de pasageri din România Toţi aceşti oameni vor fi afectaţi direct de OUG, pe lângă zeci de mii de şoferi care utilizează aplicaţia în toată țara.

Ordonanța care ar putea duce la interzicerea Uber și Clever Taxi, ilegală?

Avocatul Cristian Bacanu susține că acest proiect de Ordonanță ar fi ilegal, încălcând numeroase directive ale UE. El consideră că serviciile de ride-sharing (Uber, Taxify) și cele de e-hailing (Clever Taxi, Star Taxi) sunt foarte benefice pentru utilizatori. România ar risca, prin adoptarea acestui proiect, să intre într-o procedură de infringement declanșată de Comisia Europeană.

„Proiectul de Ordonanță privind modificarea legii taximetriei este în opinia mea profund nelegal, acesta încălcând legislația europeană (de exemplu Directiva privind serviciile, Directiva privind prevenția barierelor tehnice în calea comerțului și Directiva privind comerțul electronic). Practic, prin acest proiect de Ordonanță, vor fi interzise aplicații precum Star Taxi și Clever Taxi, deși acestea se bucură de garantarea libertății internetului și comerțului, fiind operatori ai societății informaționale și actori ai economiei colaborative. Aceste aplicații îi ajută pe români să comande un taxi autorizat în cel mai scurt timp prin internet, în condiții de maximă siguranță și garantează evitarea unor nereguli cum ar fi nefiscalizarea veniturilor taximetriștilor, suprataxarea clienților, etc. Rolul acestor aplicații a fost apreciat de chiar Consiliul Concurenței (în mod repetat), întrucât acestea permit deschiderea spre concurență cinstită a pieței taximetriei și conduc la o îmbunătățire a serviciilor prestate. Apreciez că actul normativ ar avea serioase consecințe și din punct de vedere concurențial. Este posibil chiar ca România să intre într-o procedură de infringement declanșată de Comisia Europeană. Proiectul de Ordonanță ar mai avea ca efect și eliminarea din piață a aplicațiilor de ride sharing precum Uber și Taxify (complet diferite față de Star Taxi și Clever), aplicații care și-au făcut intrarea în România cu success în ultimii ani. Această reglementare este de neînțeles întrucât s-a demonstrat că Uber și Taxify ajută mobilitatea urbană și, totodată, există și un proiect de lege al PSD în Parlament care vizează tocmai activitățile de ride sharing. Este inadmisibil ca Guvernul să legifereze prin ordonanță, în contextul în care există o lege în dezbatere parlamentară și urgența nu poate fi sub nicio formă justificată.” a declarat Cristian Bacanu, Partener MDM legal.