În discuțiile noastre pe subiect, #comunitatestartup, ne-am întâlnit de mai multe ori cu această funcție, am și vorbit cu persoane care ocupă această poziție. Din conversațiile cu ei, extragem o fișă a postului pentru un community builder, dar și cum ajută un om în acest rol la creșterea unei companii.

Orice comunitate, că vorbim de business sau în plan persoanl, presupune crearea unei relații cu toate coorodnatele aferente. Timp, respect, încredere, valori comune și reciprocitate.

Într-o scrisoare de opinie a unui community builder din State, ea discuta despre imposibilitatea business-urilor de a avea comunități adevărate. Asta pentru că orice comunitate presupune apartanență profundă, o relație cu beneficii pe care le putem resimți și în viața personală.

Orice comunitate care oferă bonusuri de înscriere, reduceri sau beneficii funcționale nu poate crea și sentimentul acela de apartenență pe care-l ai în comunitățile dezvoltate natural. Ea aduce argumentul singurătății pe care oamenii ajung să-l aibă deși sunt în atât de multe comunități. Asta ne spune și Oana Filip în interviul nostru cu ea:

”Deși, aparent, suntem în contact cu toată lumea via tehnologia disponibilă, suferim enorm de lipsă de apartenență. Iar ăsta este lipiciul pentru orice comunitate care își dorește să fie autonomă și sustenabilă.”

Iar în astfel de contexte, munca unui community builder devine cu atât mai grea.

Dar să vedem cum arată munca unui community builder:

  • să înțeleagă modelul de business al companiei
  • să creeze o strategie de comunitate aliniată la aceste obiective
  • să propună programe care răspund nevoilor membrilor
  • să lucreze îndeaproape cu alte departamente relevante (uneori e vorba de marketing & comunicare, alteori poate fi și development sau customer support),
  • să scrie conținut relevant
  • să facă moderare și să identifice sisteme de scalare a comunității

Pe lângă informațiile la cald de la Oana, ne-au mai plăcut câteva dintre responsabilitățile unui community builder, așa cum le-a definit o agenție de consultanță în comunicare:

  • Crearea de profiluri: pe setul de obiective urmărite de companie și pe planificarea făcută de community builder, urmează ”profiling” - cu cine vorbești ca să ajungi acolo, unde îi găsești pe acești oameni și cum le vorbești;
  • Găsirea primilor 10 oameni: găsește primii 10 oameni potriviți pentru comunitatea dorită, îi abordează și creează acest nucleu care funcționează ca un focus-grup înainte de a crește baza de membri;
  • Discută cu membrii comunității individual: dacă nu vorbim de comunități gigantice (10k+), un community builder ar trebui să-și găsească timp să scrie zilnic individual către 5 persoane, să facă mail-uri de welcome și să aibă contact 1 la 1 pe cât de mult posibil.
  • Scrie, planifică, organizează lansarea și apoi evenimente la care comunitatea se poate conecta offline. E pe rând om de PR, de marketing, de content, de advertising și de management.
  • Găsește oamenii potriviți să contribuie la închegarea comunității și îi invită să fie contributors.

Pentru toate rolurile în detaliu, aveți articolul de aici.

În plan local, funcția de community builder nu e foarte bine conturată sau structurată. Așa cum spune și Oana: ”cei mai mulți community builder din RO nu au parte de un proces de onboarding în companiile în care aterizează, iar asta presupune o mulțime de costuri ascunse. De la cele emoționale (frustrarea dată de faptul că fac prea multe și se diluează) până la cele pur financiare (nu înțeleg cum munca lor poate să aducă rezultate concrete de business).

E o fereastră de oportunitate enormă și sper ca tot mai multe organizații care angajează orice derivare a jobului de community builder (chief, manager, lead, operations etc.) să își dea mai multe șanse și să investească în direcția asta. Altfel, mai devreme sau mai târziu, nota de plată va fi usturătoare.”

Nevoia există, la fel și planurile de a crește afacerile cu ajutorul unui om specializat pe această funcție, așa cum ne spune și Vasile Țiple în interviul de aici, despre start-up-ul pe care îl dezvoltă pe o strategie community led growth.

Un community builder poate ajuta companiile să creeze relații. Ce e important de reținut e că orice comunitate are în jurul ei oameni, nu cifre, și că acești oameni au libertatea de a părăsi oricând o comunitate și tot ei pot oferi un feedback pe care companiile trebuie să fie gata să-l asculte.

Iar ca o comunitate să fie autentică, ea trebuie să se nască dintr-o nevoie autentică a companiei de a avea oameni alături, nu doar de dragul modei.


Citește și celelalte articole pe acest subiect: