Compania de tehnologie Everseen, specializată în Deep Learning și Machine Vision, fondată în 2008 de antreprenorul irlandez Alan O’Herlihy, lucrează cu cinci retaileri internaționali din top 10 pentru a suprima pierderile de 40 de miliarde de dolari înregistrate de comercianți la punctele de vânzare.

Experiența echipei de management a Everseen, cu sedii atât în Irlanda (Blackpool), cât și în România (departamentul R&D se află la Timișoara), reprezintă un mix de tehnologie și retail. Pe lângă know-how-ul eficientizării și profitabilității afacerilor din aceste domenii, compania beneficiază de expertiză în inteligența artificială și tehnologii Machine Vision, datorită oamenilor de știință, majoritatea români, care fac parte din echipa de management. Printre aceștia se numără Dr. Bogdan Ciubotaru (Chief Technology Officer), Prof. Vasile Gui (Chief Research Officer), Dr. Cosmin Cernazeanu (Artificial Intelligence Lead),  Dr. Ciprian David (Lead Algorithm Architect), Ovidiu Pârvu (Research Design Lead) și Prof. Dan Pescaru (Director de Cercetare și Dezvoltare), printre mulți alții.

Centrul de cercetare a sistemelor de inteligență artificială și Computer Vision din Timișoara are în prezent 30 de angajați, iar fondatorul și acționarul majoritar Alan O’Herlihy plănuiește să dubleze acest număr în următoarele 12 luni.

"Finanțarea pe care am obținut-o de curând de la investitorul de capital cu afaceri de miliarde de dolari MARCOL Group ne permite să ne extindem și să ne dezvoltăm echipa. Românii sunt binecunoscuți în comunitatea internațională IT pentru abilitățile lor, cunoștințele în materie de tehnologie de ultimă generație și pentru creativitate, acesta fiind unul din principalele motive pentru care ne-am stabilit unul din sedii la Timișoara în urmă cu șase ani. La ora actuală, căutăm mai mulți specialiști în tehnologie și suntem pregătiți să le oferim un mediu propice dezvoltării profesionale și personale”, a spus Alan O’Herlihy.

Combaterea pierderilor la punctul de vânzare

Una din principalele provocări pe care compania și le-a asumat este suprimarea pierderilor înregistrate la punctele de vânzare din industria internațională de retail. Everseen utilizează analiza video și inteligența artificială pentru a reduce cu până la 90% omisiunile  care intervin la scanare în punctul de vânzare. Cuantumul acestor pierderi este 40 de miliarde de dolari anual, conform Centrului de Cercetare în Retail.

“Retailerii se confruntă cu pierderi la punctul de vânzare de 40 de miliarde de dolari anual. Acestea, cauzate de produsele nescanate, nu au impact doar asupra profitului, ci creează și probleme în lanțul de aprovizionare, ducând la epuizarea stocului. Omisiunile care intervin în procesul de scanare pot fi intenționate sau nu și pot fi generate de către clienți, angajați prin erori operaționale sau prin nerespectarea fluxului operațional”, a declarat Prof. Joshua Bamfield de la Centrul de Cercetare în Retail. ”În acest moment, retailerii suferă pierderi uriașe prin intermediul POS-urilor  și cel mai probabil  nu își dau seama ce se întâmplă, cum le pot combate și cât de gravă este această problemă”.

 Măsuri de prevenție

“Majoritatea retailerilor pur și simplu nu știu de unde provin aceste pierderi. Din această cauză, acționează orbește – încearcă să prevină pierderile în necunoștință de cauză. Înțelegând cum se întâmplă aceste pierderi și cum le pot preveni, retailerii își vor putea mări profitul cu între 5 și 15%”, explică O’Herlihy.

Astfel, compania recurge la inteligența artificială, Computer Vision și Big Data de ultimă generație, pentru a detecta toate tipurile de activități ilicite de la punctul de vânzare. TV-ul cu circuit închis și fluxurile de date de la punctul de vânzare electronic sunt încărcate în unitatea de colectare a datelor, care are tehnologie dedicată încorporată. Punctul de vânzare electronic este conectat în permanență la sistemul de supraveghere amplasat strategic pentru a monitoriza activitatea întregului punct de vânzare și a detecta potențialele nereguli operaționale. Soluția Everseen are o singură unitate de colectare a datelor conectată la sistemul de supraveghere, punctul de vânzare și la internet, permițând astfel companiei să identifice cu precizie când, unde și de ce a avut loc o anume activitate. O înregistrare video a incidentului poate fi transmisă angajaților companiei în timp real.