Giganții din tehnologie au ieșit câștigători, la nivel de grup, cu toate că între ei au apărut unele diferențe. Alphabet a raportat venituri în scădere pentru prima oară, de doar 2%, în timp ce Facebook a marcat o creștere de 11% a acestora.
Strict pe segmentul de publicitate, scăderea a fost de 8% pentru Alphabet. „Deși generator de pierderi în prezent, segmentul "Other bets" care include divizia de mașini autonome Waymo, poate fi promițător”, explică Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB România.
Amazon a spulberat prognozele, oferind un profit de 10.3 dolari pe acțiune, față de 1.46 în așteptările furnizate de Refinitiv. Divizia de cloud a decelerat la un avans de 29% de la 33% trimestrul anterior, un ritm înca foarte bun având în vedere dimensiunea sa.
Acționarii au fost răplătiți cu aprecieri de peste 64% de la începutul anului, în iulie acțiunea fiind mai mereu peste 3.000 de dolari, de la aproximativ 2.000 de dolari în februarie.
”Un curent favorabil se formează în privința Microsoft: după ce a câștigat un contract masiv cu Pentagonul pentru oferirea de servicii de tip cloud (rezultat contestat de Amazon), și se află în discuții pentru preluarea operațiunilor americane ale TikTok. Microsoft încearcă astfel să recupereze o parte din decalaje pe partea de conținut video față de Google sau Facebook, continuând strategia de dezvoltare a social media inițiată cu achiziția LinkedIn. Rezultatele MSFT au fost peste așteptări în privința profitului (1.46 dolari pe acțiune vs 1.34 estimări Refinitiv) și a veniturilor în general. Ritmul de creștere a segmentului cloud a fost în continuare bun, deși a încetinit la 47% de la 59% în trimestrul anterior, dar divizia Windows a marcat o scădere de 4% iar veniturile LinkedIn au încetinit de asemenea la 10%”, explică Claudiu Cazacu.
O serie de firme mici și mijlocii au descoperit că o prezență importantă în online poate fi un mod de continuare a activității - fapt ce a adus beneficii firmei canadiene Shopify.
”Acțiunile sale au depășit notabil procesatorii de plăți Square și Paypal, aducând un profit de peste 150% de la începutul anului. Potrivit Visa, ritmul avansului vânzărilor online (mai puțin în turism) a fost de 25% în perioada de după jumătatea lui aprilie, de două ori mai mare decât cel din anul anterior. Shopify, însă, evaluată la peste 47 de ori veniturile estimate pentru anul în curs (nu profitul, care este utilizat în cazul altor indicatori) sugerează așteptări mari, posibil prea mari din partea investitorilor pentru creșterile viitoare. Indicatorul este sub 5 pentru Amazon și peste 8 în cazul Facebook, o valoare mică fiind considerată (strict teoretic și limitativ la acest indiciu) de dorit”, mai arată analistul.
La rândul său, Radu Puiu, Analist în cadrul XTB România, este de părere că rezistența Amazon, Facebook, Google și Microsoft în fața condițiilor de piață neprevăzute din acest an este cu atât mai spectaculoasă cu cât rezultatele financiare au fost publicate la doar o zi după ce directorii acestor companii au participat la o serie de interogări din partea Congresului SUA, unde au fost acuzați că au folosit puterea platformelor lor pentru a înfrunta și înăbuși concurența.
„Rezultatele au fost în contrast cu performanța economiei americane din al doilea trimestru al anului care s-a depreciat cu 9,5% în termeni trimestriale. Mulți investitori se așteptau ca profiturile Amazon din activitatea de comerț electronic să fie anulate aproape în totalitate în a doilea trimestru din cauza costurilor suplimentare de 4 miliarde de dolari înregistrate pentru a menține funcțională activitatea în timpul crizei de sănătate. În schimb, profiturile după impozitare s-au dublat la 5,2 miliarde de dolari, în timp ce veniturile au crescut cu 40%. În schimb, dependența lor de sectorul de publicitate a făcut ca Facebook și Google să fie mai expuse în fața turbulențelor economice. Totuși, performanțele înregistrate au fost remarcabile pe fondul reducerii masive a sectorului de publicitatea de peste 20% la nivelul mai multor piețe pe plan. Veniturile Facebook au crescut cu 11% până la 18,7 miliarde de dolari, depășind cu mult prognozele unui avans de 3%. În ciuda temerilor legate de boicotul publicitar legat de serviciile sale din partea a peste 1.000 de mărci, inclusiv Verizon și Ford, afacerile companiei au fost mult mai puțin afectate indicând un nivel ridicat de diversificare și de adaptabilitate, caracteristici care s-au dovedit extrem de utile în astfel de situații”, explică Radu Puiu.
Veniturile Microsoft au avansat cu 13% până la 38 de miliarde de dolari. Totuși, reacția investitorilor a fost una negativă în urma publicării raportului din cauză că reprezentanții firmei au susținut că achizițiile de licențe de tranzacții au continuat să încetinească, fapt ce a afectat filiala LinkedIn.
Doar Alphabet, compania mamă a Google, nu a reușit să urmeze exemplul, deoarece a prezentat primul declin al vânzărilor raportat în istoria de companie listată public. Totuși, firma a reușit să depășească așteptările, veniturile sale scăzând cu doar 2%, într-un moment în care alte companii din sectorul de publicitate suferă contracții ample.
Google și ADT au anunțat încheierea unui parteneriat pe termen lung pentru a crea următoarea generație de oferte de securitate pentru locuințe inteligente. Prin intermediul înțelegerii, hardware-ul și serviciile Google vor fi integrate cu instalarea, serviciile și rețeaua profesională de monitorizare a ADT.
„Un alt exemplu este Facebook care intenționează să lanseze videoclipuri muzicale pe platforma sa socială după ce a încheiat acorduri cu mai multe companii de discuri printre care Sony Music Group, Universal Music Group sau Warner Music Group. Această mișcare ar putea duce la câștigarea unor venituri suplimentare din publicitate, intrând astfel pe un segment deținut în mare parte de YouTube, care aparține de Google”, adaugă Radu Puiu.
„O serie de probleme cu care s-ar putea confrunta companiile vin din Zona Euro. Directorul Autorității privind politica de concurență din Europa, Margrethe Vestager, a primit sarcina de a revizui părți din manualul de reglementare antitrust, urmând să anunțe noi instrumente de concurență înainte de sfârșitul anului. O altă problemă ar putea fi taxa digitală. Uniunea Europeană are în vedere creșterea impozitării companiilor digitale. Cu toate acestea, blocul format din 27 de membri nu poate impune o taxă la nivelul întregii Zone fără aprobarea acesteia în unanimitate la nivelul statelor membre, ceea ce nu s-a întâmplat până acum. Comisia Europeană a estimat anterior că firmele digitale plătesc în medie o rată de impozitare efectivă de 9,5% în UE, față de 23,2% pentru întreprinderile tradiționale. Se așteaptă ca dezbaterea privind impozitarea să înceapă în lunile următoare, deoarece guvernele caută modalități de creștere a veniturilor pentru a combate impactul economic al crizei actuale”, conchide analistul XTB România.