Este absolventă de Facultății de Limbi și Literaturi Străine, secția Filologie, specializare portugheză-engleză, cu un master în Studii culturale americane, iar acum este doctorand în anul III la Școala Doctorală Litere. Înainte de a înființa Asociația Fala Português! în 2016, Cristina a lucrat la Ambasada Portugaliei, la British Council și a făcut un stagiu la sediul central al Organizației Națiunilor Unite din New York.

”Toate aceste experiențe de natură administrativă m-au făcut să înțeleg ce înseamnă o procedură, ce presupune gestionarea unui buget, de ce există organigrame și, nu în ultimul rând, cum se transpune diplomația în dialog”, povestește ea.

De la proiecții de film la cursuri de portugheză

Și tot înainte de a lansa cursurile de limba portugheză, în vara anului 2017, primul ”ce-ar fi dacă...?” s-a tradus prin organizarea unor proiecții de film portughez. ”Lucrurile s-au legat și așa am adus la București Festivalul scurtmetrajelor în portugheză – New York Portuguese Short Film Festival, festival care împlinește 4 ediții anul acesta. De aici, lucrurile au evoluat natural: am înființat întâi Asociația Fala Português!, apoi am făcut site-ul, s-a conturat o comunitate online”, spune ea.

Din acea comunitate au început să apară primele cereri pentru cursuri în limba portugheză. ”Aveam experiența predării în diferite contexte și știam că totdeauna lipsea ceva: fie dialogul dintre cursanți și departamentul administrativ era șubred, fie exista prea puțină flexibilitate în a înțelege nevoile cursanților, fie nu erau alocate suficiente fonduri pentru îmbunătățirea resurselor didactice și lista poate continua. Așa am ajuns la: „Ce-ar fi dacă...?”, dar referitor la niște cursuri organizate exact așa cum ne-am dori”, explică Cristina.

Așa că nu a mai stat mult pe gânduri, iar la începutul verii acum doi ani punea pe hârtie planul pentru business-ul Fala Português!. Afacerea a pornit cu o investiție inițială destul de mică, de vreo 1.000 de euro, acoperind costurile administrative de înființare a asociației și a firmei. Însă din punct de vedere al timpului investit în business, ”costurile” au crescut considerabil, Cristina amintindu-și că petrecea adesea 12-14 ore pe zi câte 6-7 zile construindu-și afacerea.

”Dar este cea mai bună investiție pe care am făcut-o”, ține ea să menționeze.

Business din predarea limbilor străine

De ce un business concentrat în jurul predării limbii portugheze? ”Cunoașterea limbii portugheze este un mare atu, statut de care nu se bucură momentan în România. Încadrarea sa neoficială în categoria limbilor exotice se explică prin asocierea acestei limbi doar cu Portugalia și Brazilia. În fapt, limba portugheză este limbă oficială în nouă țări, răspândite pe 4 continente și are peste 250 de milioane de vorbitori, număr care, conform UNESCO, va crește până la 350 de milioane până în 2050. Este a cincea cea mai utilizată limbă pe internet și cea mai vorbită limbă din emisfera sudică”, spune Cristina.

În plus, prezintă numeroase similitudini cu limba română, atât la nivel fonetic, cât și la nivel lexical, este o limbă foarte logică și extrem de eficientă în a folosi un număr redus de resurse pentru a construi numeroase timpuri și moduri gramaticale.

Prima ediție a cursului de limbă portugheză a debutat la începutul lui august, 2017, iar grupa a fost completă. După cum precizează Cristina, formarea grupei cu numărul doi a venit ca o confirmare, iar lucrurile au evoluat de aici într-o direcție pozitivă.

Conceptul nu a suferit modificări între timp, spune fondatoarea cursurilor de limba portugheză. ”Ce se schimbă, însă, este calitatea materialelor didactice și a strategiilor de predare. (Re)Evaluarea și îmbunătățirea acestora este constantă, pentru care standardul pe care dorim să îl atingem este excelența”, adaugă Cristina Nițu.

De ce ai vrea să înveți portugheză

Cursanții Fala Português! sunt, în mare parte, la a doua sau a treia limbă străină învățată. Sunt persoane care călătoresc des, care sunt deschise către explorare, cunoaștere, dezvoltare personală și profesională. ”Dacă segmentul de vârstă 25 – 30 de ani se prezintă sub forma tinerilor profesioniști din mediul corporate, care vor să își petreacă timpul liber într-un mod atât util, cât și distractiv, categoria de vârstă 30 – 40 de ani vizează mai degrabă profesioniști care cochetează cu ideea unei eventuale mutări în Portugalia sau cu o schimbare profesională pentru care cunoașterea unei limbi străine apreciate (în mod eronat) ca fiind mai rară, reprezintă un mare avantaj. Categoria de vârstă 40 – 55 include un public care optează pentru experiențe aparte, care are o afinitate pentru activitățile culturale și pentru produse de tip premium”, afirmă Cristina.

Totodată, la cerere sunt organizate inclusiv cursuri intensive, însă se adresează unei anumite categorii de public, pentru care decizia de a urma un astfel de curs este fermă și care înțelege investiția de timp și de efort pe care o presupune un astfel de modul.

Metoda de predare a centrului Fala Português! se bazează pe cercetări din domeniul Însușirii (Achiziției) limbii a doua. ”Din punctul nostru de vedere, însușirea unei limbi străine este un proces echilibrat, care presupune o învățare atât de tip explicit, cât și de tip implicit, care cunoaște însă modificări în funcție de vârstă. Dacă la vârste fragede învățăm implicit, subconștient, prin expunerea repetată și rutinizată la informație, ca adulți învățăm atât explicit, prin identificarea conștientă a regulilor, prin gândire abstractă și prin practică controlată, cât și implicit, prin expunere la foarte mult input, care ne ajută să asimilăm structuri complexe. Prin urmare, metoda noastră prespune dezvoltarea celor patru competențe (receptare orală și scrisă, producere orală și scrisă) atât prin prezentarea explicită a regulilor și prin practică, dar și prin expunerea la foarte mult input. Tocmai de aceea toate materialele didactice de la curs sunt concepute în totalitate de noi”, declară Cristina Nițu.

Cursanții Fala Português!

În ceea ce privește costul înscrierii la un curs de limba portugheză, prețul pentru înscrierea la un curs de grup, modul începător, de 40 de ore este de 1.200 de lei, iar pentru nivel intermediar, tot de 40 de ore este de 1.050 de lei. ”Reducerea se explică prin faptul că cei care se înscriu la modulele de intermediari sunt cei care au studiat anterior cu noi limba portugheză. Oferta de tip B2B variază în funcție de numărul de cursanți, de numărul de ore și de tipul de conținut solicitat”, spune fondatoarea centrului.

În 2018 centrul Fala Português! a avut 87 de cursanți, din care 61 au revenit ulterior, o cifră de afaceri de 83.000 lei, cu profit net de 31%.

Potrivit Cristinei, în 2019 a reconfigurat site-ul și a schimbat strategia de comunicare pe platformele online, ceea ce a adus o interacțiunea mai bună cu comunitatea.

”Din feedback-ul pe care l-am primit a reieșit că tipul de conținut pe care îl doresc de la noi ar trebui să includă nu doar aspecte care țin de cultură, ci și noțiuni de învățare a limbii. Așa se explică publicarea săptămânală a Lecției de portugheză 2.0, care conține explicații simple pentru toți cei care vor să se familiarizeze puțin cu această limbă. Vrem să insistăm mai mult pe fidelizare și mai puțin pe atragerea unui public nou. Prin urmare, avem ca obiectiv 100 de cursanți, cu o rată de retenție de 80%”, precizează Cristina.

Business cu rată de profit de 30%

În ceea ce privește planul de dezvoltare pentru 2020, Cristina va miza pe lansarea unui curs de limba portugheză online, acesta fiind dedicat începătorilor. Grupul țintă pe care fondatoarea Fala Português! îl vizează este cel al cursanților din afara Capitalei, care nu pot ajunge la cursurile offline pe care le centrul le organizează în București. În plus, va lansa ulterior și o variantă în limba engleză pentru a testa măsura în care ar putea să extindă afacerea și în afara granițelor.

”Vizăm intrarea pe piața corporate și ne dorim să diversificăm evenimentelor pe care le organizăm. Vrem să atingem un număr de 150 de cursanți la cursurile de grup, avem un obiectiv de 1.000 de accesări pentru cursul online și vrem, de asemenea, să ne mărim echipa. Astfel, pentru 2020 am estimat o creștere cu cel puțin 100%, scenariul nostru de dezvoltare bazându-se pe o cifră de afaceri totală de 50.000 de euro”, concluzionează Cristina.