Avea toate premisele să fie un an bun. Pentru unele business-uri, chiar foarte bun. Însă la mijlocul lunii martie totul s-a schimbat și am trecut printr-o criză, sanitară și economică, așa cum nu a mai fost de foarte mulți ani.

Sunt, totuși, și afaceri, pentru care anul 2020 a fost unul al schimbării, poate și cel mai bun moment pentru a încerca ceva nou, anul în care au decis să aibă mai mult curaj. Printre ele se numără și CristoLact, un mic producător de lactate și brânzeturi maturate din județul Brașov.

”Anul 2020 a fost un an mai greu decât 2019. Pentru noi a fost mai dificil fiindcă am început să producem produse lactate în fabrica proprie, nu aveam desfacere, nu aveam personal calificat, am avut cheltuieli cu testarea fiecărui produs pe care îl obțineam”, își începe povestea Iuliana Cristolovean, unul dintre fondatorii CristoLact, o afacere de familie pornită cu scopul de a valorifica laptele produs în ferma proprie, înființată în 2001.

Materie primă de cea mai bună calitate

Familia Cristolovean deține 60 de vaci de lapte, la care se vor adăuga încă 10-15 juninci în următoarele cel mult 3 luni, așa cum ne precizează Iuliana Cristolovean. ”Nu vom cumpăra și nici nu am cumpărat vaci în ultimii 10 ani. Am lucrat foarte mult la înmulțirea a ceea ce aveam cumpărând material genetic de cea mai bună calitate”, adaugă cofondatoarea CristoLact.

Iuliana Cristolovean menționează faptul că și-au propus să se mențină la acest nivel în ceea ce privește capacitatea fermei pentru că își doresc să poată procesa în fabrica proprie tot laptele pe care-l produc.

Control total pentru asigurarea calității

Astfel, ar putea închide tot cercul începând cu producerea hranei pentru animale, producerea laptelui și procesarea acestuia având controlul permanent al calității produselor finite.

În acest moment, familia Cristolovean deține o fabrică unde se pot procesa, zilnic, 1.000 de litri de lapte. CristoLact produce brânză maturată (în vin, bere, cu chili, chimen sau cu nucă), dar și cașcaval, brânză de burduf, unt, smântână, telemea și sana.

De la începutul acestui an au deschis un magazin propriu lângă fabrică, însă dorința proprietarilor este de a distribui produsele în țară, aceasta fiind strategia la care vor lucra cel mai mult în acest an.

Finanțări pentru modernizări

Așa cum am precizat, mica afacere de familie acoperă toate nevoile unei ferme, până la procesarea laptelui obținut. Pe segmentul de producție agricolă, familia Cristolovean a operat recent o serie de investiții, banii ducându-se spre înnoirea parcului de utilaje agricole.

”Cheltuiala cu reparațiile era foarte mare”, precizează Iuliana Cristolovean, adăugând faptul că pe lângă banii dați pe repararea utilajelor pe care le aveau deja, ar fi avut și o grămadă de timp morți, în care ar fi trebuit să oprească lucrările pentru a putea efectua acele reparații.

Iar pentru a putea achiziționa utilajele de care aveau nevoie au apelat la credite bancare. ”Patria Bank este singura bancă care ne-a acordat o linie de credit care ne ajută foarte mult, precum și un credit de investiții din care am achiziționat un teren lângă fermă, acesta fiindu-ne necesar la depozitarea furajelor pentru animale”, explică Iuliana Cristolovean.

Vor mai apela la finanțări bancare, dorindu-și să modernizeze și sala de muls. O investiție de circa 100.000 de euro, apreciază cofondatoarea CristoLact, însă pe care o vor face în următorii ani, odată ce vor stabiliza și veniturile din activitatea de procesare și vânzare în propriul magazin. Pentru moment, planul proprietarilor CristoLact este de a găsi noi moduri în care să-și desfacă produsele pentru ca tot mai mulți consumatori să se poată bucura de gustul lor.