Opinie scrisă de Mădălina Ivan, avocat la CEE Attorneys/Boanță, Gîdei și Asociații

CEE Attorneys/Boanță, Gîdei și Asociații este o societate de avocați cu expertiză și practică diversificată care oferă asistență juridică în toate domeniile dreptului afacerilor, cu precădere în tranzacții imobiliare, drept corporatist/M&A, drept bancar și finanțări, IT/tehnologie, litigii comerciale.

CEE Attorneys/Boanță, Gîdei și Asociații oferă asistență și consultanță juridică diverșilor jucători din piața fintech, având experiență inclusiv în asistarea unui furnizor de servicii de finanțare participativă în procesul de obținere a autorizației de funcționare în România.


În general, dezvoltatorii de proiecte care accesează serviciile de finanțare participativă sunt întreprinderi mici și mijlocii care intenționează să își dezvolte afacerea sau chiar start-upuri.

Prin crowdfunding, investitorii pot finanța proiectele publicate pe platforma de finanțare participativă fie prin acordarea de împrumuturi (crowdlending), fie prin achiziționarea de valori mobiliare/instrumente admise în scopul finanțării participative emise de dezvoltatorii de proiecte sau de un vehicul investițional (crowdequity).

La nivelul Uniunii Europene, furnizarea serviciilor de finanțare participativă este reglementată de Regulamentului (UE) 2020/1.503 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finanțare participativă pentru afaceri şi de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1.129 şi a Directivei (UE) 2019/1.937 („Regulamentul 1503/2020”) și de regulamentele delegate ale Comisiei Uniunii Europene care au aprobat standardele tehnice de reglementare întocmite de Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA) și de Autoritatea Bancară Europeană (EBA).

„În România, finanțarea participativă se dezvoltă cu pași timizi. După aproape un an și jumătate de la adoptarea Legii nr. 244 din 20 iulie 2022 privind stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului 1503/2020, la începutul lunii decembrie 2023, în Registrul Furnizorilor de Servicii de Finanțare Participativă ținut de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) din România figurau 16 furnizori care prestează servicii de finanțare participativă în România. Dintre aceștia, trei furnizori au fost autorizați de ASF, iar ceilalți prestează transfrontalier servicii de finanțare participativă pe baza autorizațiilor emise autoritățile competente din alte state membre”, explică Mădălina Ivan, Asociat Manager al firmei de avocatură CEE Attorneys/Boanță, Gîdei și Asociații. „În Uniunea Europeană, cei mai mulți furnizori de servicii de finanțare participativă au fost autorizați în Franța (peste 30 de furnizori autorizați), urmată de state ca Olanda și Italia, fiecare având mai mult de 10 furnizori autorizați, conform registrului ESMA privind furnizorii de finanțare participativă.”

Dacă am sintetiza elementele esențiale pe care o societate trebuie să le aibă în vedere pentru autorizarea ca furnizor de servicii de finanțare participativă, acestea ar putea fi:

  • asigurarea îndeplinirii cerințelor minime prudențiale prevăzute de Regulamentul 1503/2020. Un furnizor de servicii de finanțare participativă trebuie să dispună în permanență de garanții prudențiale cel puțin egale cu cea mai mare dintre următoarele: (a) suma de 25.000 EUR și (b) un sfert din cheltuielile generale fixe din anul precedent, revizuite anual. Garanțiile prudențiale pot fi reprezentate de fonduri proprii sau polițe de asigurare sau o combinație a acestora;
  • dacă este necesar, identificarea și contractarea serviciilor furnizorilor externi care după caz, ar putea fi: prestatori de servicii de plată, furnizori de servicii cloud, servicii IT sau servicii de cunoaștere a clientelei (KYC);
  • pregătirea documentelor care trebuie depuse la Autoritatea de Supraveghere Financiară din România în vederea autorizării conform prevederilor art. 12 din Regulamentul 1503/2020, cu aplicarea conformă a standardelor tehnice de reglementare întocmite de ESMA și de EBA și aprobate prin regulamentele delegate ale Comisiei Uniunii Europene. Aceste documente vizează diverse aspecte cu privire la furnizorul de finanțare participativă cum ar fi: programul de activitate, planul de continuitate a activității, descrierea riscurilor operaționale, descrierea garanțiilor prudențiale, descrierea mecanismelor de guvernanță și control intern, descrierea sistemelor, resurselor și procedurilor utilizate pentru controlul și protecția sistemelor de prelucrare a datelor, descrierea regulilor interne privind conflictul de interese, dovada că persoanele fizice care răspund de administrarea furnizorului de servicii de finanțare participativă se bucură de o bună reputație și dețin suficiente cunoștințe, competențe și experiență pentru a asigura administrarea furnizorului de servicii de finanțare participativă etc.;
  • efectuarea unui audit IT privind sistemele informatice utilizate de furnizorul de servicii de finanțare participativă, cu privire la conformitatea cu Norma emisă de Autoritatea de Supraveghere Financiară sub nr. 4 din 28 februarie 2018 privind gestionarea riscurilor operaționale generate de sistemele informatice utilizate de entitățile autorizate/ avizate/ înregistrate, reglementate şi/ sau supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară. Pe website-ul Autorității de Supraveghere Financiară este publicată lista auditorilor IT externi înscriși la Autoritatea de Supraveghere Financiară care pot fi avuți în vedere pentru întocmirea unui raport de audit IT.

De asemenea, pentru etapa funcționării în baza autorizației de furnizor de servicii de finanțare participativă, se va avea în vedere redactarea documentelor necesare platformei de finanțare participativă cum ar fi: termenii și condițiile de utilizare a platformei, proiectele de contracte care se vor încheia între investitori și dezvoltatorii de proiecte prin intermediul platformei de finanțare participativă, chestionare pentru stabilirea profilului de investitor, chestionarele privind caracterul adecvat al serviciilor de finanțare participativă pentru investitorii nesofisticați, proiectele de fișe de investiții, precum și diverse politici, proceduri și documente interne.

Furnizorii de servicii de finanțare participativă autorizați într-un stat membru al Uniunii Europene pot să presteze servicii de finanțare participativă într-un stat membru diferit de statul membru a cărui autoritate competentă a acordat autorizația, în baza unei proceduri simplificate (pașaportarea licenței) ce implică informarea autorității din statul membru care a acordat autorizația cu privire la intenția de a presta servicii de finanțare participativă în alte state membre.

„Cred că piața finanțărilor alternative este în dezvoltare și estimăm că inclusiv piața crowdfunding din România va urma un trend ascendent, iar investitorii și dezvoltatorii de proiecte se vor acomoda cu serviciile de finanțare participativă și modul de operare al platformelor de crowdfunding”, a completat Mădălina Ivan.