Veniturile influențează tonul discuțiilor financiare în familie, iar în gospodăriile cu venituri mai reduse se discută mai frecvent despre economisire. Banca Comercială Română (BCR) prezintă rezultatele unui studiu sociologic realizat în colaborare cu compania Cult Market Research, în contextul începerii școlii. Acesta explorează relația dintre părinți și adolescenți în ceea ce privește discuțiile despre bani.

Concluziile arată că părinții de astăzi sunt mai deschiși să poarte conversații despre bani și aspecte financiare decât au fost părinții lor. 46% dintre aceștia consideră că prima discuție despre bani cu copiii ar trebui să aibă loc între 7 și 10 ani, iar 24% sugerează că aceasta ar trebui să aibă loc între 11 și 14 ani.

22% dintre actualii părinți de adolescenți spun că ei nu au discutat niciodată cu părinții lor despre bani, iar aproximativ 30% au discutat cu părinții lor despre bani după vârsta de 15 ani.

66% dintre părinții care au copii cu vârste cuprinse între 12 și 14 ani le oferă acestora cel mai adesea un buget lunar mai mic de 300 de lei, iar 34% dintre părinții care au copii cu vârste cuprinse între 15 și 17 ani le oferă acestora un buget lunar cuprins între 301 și 600 lei.

În ciuda faptului că veniturile părinților sunt suficient de mari cât să asigure tot ce trebuie în casă, 37% dintre adolescenți consideră că părinții nu vor să le cumpere tot ce își doresc. Principalele cheltuieli ale adolescenților constă în ”ieșiri în oraș” (51%), îmbrăcăminte și încălțăminte (47%), manuale sau caiete sau alte aspecte necesare pentru școală (22%).

„Rezultatele acestui studiu arată că, deși părinții de azi sunt mai deschiși la discuții despre bani, rămân anumite subiecte sensibile pe care le evită, cum ar fi datoriile sau câștigurile familiei. Aceste ezitări reflectă moștenirea unei culturi în care discuțiile financiare erau considerate tabu. Deschiderea acestor conversații este esențială pentru a forma o generație de tineri cu o înțelegere solidă a responsabilităților financiare.” spune Paul Acatrini, Cult Market Research.

Printre cele mai importante subiecte care sunt încă evitate de părinții în discuțiile cu copiii lor sunt: datoriile și câștigurile familiei (19%), cardurile de credit (12%) și investițiile (11%).

De asemenea, percepția asupra banilor influențează semnificativ calitatea vieții și modul în care au loc aceste discuții, familiile cu venituri mai mici fiind mai predispuse să discute despre economisire.