Pe 30 octombrie, la sediul Băncii Naționale a României, a avut loc evenimentul „Cât valorează educația? O perspectivă critică asupra rolului educației în incluziunea și reziliența financiară”, care a adus în atenție studiul despre gradul de alfabetizare financiară în rândul adulților din mediul urban din România, realizat de către compania de cercetare și consultanță BrandBerry, alături de Asociația Brașov 2050 și cu susținerea Profit Point și Banca Comercială Română (BCR). Evenimentul a marcat Ziua Mondială a Economisirii și a inclus o dezbatere pe tema educației și incluziunii financiare, care a pornit de la rezultatul cercetării și relația românilor cu banii.

77% dintre participanți nu au depășit pragul de 50% răspunsuri corecte, în timp ce doar 3.5% dintre respondenți au avut o rată de răspunsuri corecte mai mare de 75%.

Studiul a mai scos în evidență că:

  • 40% dintre participanții la studiu nu sunt rezilienți financiar și nu ar putea să-și asigure același nivel de trai ca în prezent nici măcar pentru o lună dacă, într-o situație nefericită, ar rămâne fără surse de venit;
  • Doar 1 din 5 români estimează că ar putea să-și păstreze nivelul de trai actual pentru o perioadă mai mare de 6 luni;
  • Gradul de alfabetizare financiară în România este de 8%, cel mai mic procent din Europa;
  • Peste 50% dintre români consideră că întâmpină dificultăți financiare în viața de zi cu zi;
  • În ceea ce privește incluziunea financiară, majoritatea participanților la studiu au declarat că dețin și folosesc cont bancar (80.7%), card bancar de debit (70%) și că fac online banking (70%);

„Studiul, despre gradul de alfabetizare si incluziune financiară a românilor, ne arată că educația este un pilon de bază când discutăm despre un trai mai bun și despre cum facem să atingem prosperitatea la nivelul societății. De altfel, în toate conversațiile pe care le avem în cadrul Școala de Bani, programul de educație financiară BCR, observăm o evoluție a preocupărilor despre bani – de la echilibru financiar până la înțelegerea mai nuanțată a rolului pe care îl joacă în obținerea siguranței și libertății financiare. Până acum, peste 645.000 de copii, adolescenți, adulți și seniori au trecut prin cursurile Școala de Bani, iar misiunea noastră este să scalăm proiectul, pentru că avem nevoie de educație financiară și de viață. Iar relația cu banii se reflectă mai departe în calitatea vieții de familie, în rezultatele de la locul de muncă, în prosperitatea comunității și în societate”, a declarat Nicoleta Deliu Pașol, Director de Comunicare & CSR, în cadrul BCR.

Studiul dezvăluie și diferențele dintre grupurile de gen în privința banilor. Din raport reiese că femeile tind să se concentreze pe aspectele practice ale gestionării banilor, în timp ce bărbații asociază banii într-o măsură mai mare cu libertatea și bunăstarea. Aceste diferențe evidențiază necesitatea unei abordări mai nuanțate în politicile publice și în programele de educație financiară, care să țină cont de nevoi și să promoveze o relație sănătoasă și echilibrată cu banii pentru toți.

„Acest studiu, deși la prima vedere este doar despre educație financiară, este despre oameni și nevoile lor, pentru că banii sunt doar un instrument pe care-l utilizăm pentru a avea o viață mai frumoasă. Educația financiară este un rezultat al educației generale de bună calitate, al dezvoltării gândirii critice, combinate cu existența unor servicii financiar-bancare ușor accesibile, de unde deducem că efortul este unul combinat, atât din partea statului, cât și al mediului privat. Concluzia nefericită a studiului este că se impune o schimbare radicală de abordare a modului în care construim cetățenii dacă ne dorim să avem și mâine o societate funcțională, care să acceseze orice fel de servicii, inclusiv financiare. Vestea bună este din punctul în care ne aflăm avem mult de crescut.”, a declarat Romulus Oprică, sociolog și managing partner BrandBerry.

Studiul a fost realizat în perioada 5 mai – 10 iunie 2023, pe un eșantion de 2.872 de persoane, cu vârsta de peste 18 ani, din zona urbană, și a avut două obiective principale:

  • Măsurarea gradului de alfabetizare financiară al grupului-țintă, utilizând instrumente standardizate, pentru a putea realiza o comparație între rezultatele obținute în România și rezultatele obținute în alte țări care au aplicat teste de literație financiară de tipul PISA, PIAAC sau Global Findex;
  • „Fotografierea” situației actuale privind incluziunea financiară, comportamentul și reziliența financiară, precum și identificarea percepțiilor populației adulte active asupra banilor, rolului educației financiare și a instituțiilor bancare și nebancare.