Seria editorială Finanțare Responsabilă este susținută în 2024 de BT Leasing care este alături de antreprenorii care mișcă România.
Descoperă Episodul 2 al seriei aici - Leasing pentru IMM - cum poți avea un leasing sănătos și transparent
Leasingul financiar este o metodă alternativă de finanțare disponibilă persoanelor juridice și persoanelor fizice. Pentru companii, fie că vorbim de SRL-uri sau de liberi profesioniști, PFA-uri, această metodă este una care ajută la achiziția de bunuri, cum ar fi automobilele, sau echipamentele, mai ales în perioada de început a business-ului, când istoricul nu este destul de puternic pentru un credit tradițional.
Leasingul financiar îți permite să amortizezi mai bine cheltuielile asupra bunului, cum ar fi asigurările, diferențele de curs valutar, TVA sau dobânzi). Cu toate acestea, ia în calcul că un leasing financiar înseamnă că responsabilitățile asupra bunurilor sunt la tine. Așadar, vei achita taxele de întreținere, service, ITP și altele ale bunului.
Deși unii antreprenori aleg varianta leasingului ca o alternativă la achiziția unui bun personal, e bine să iei în calcul cum te va ajuta acea cheltuială în cadrul companiei. Și cum vei gestiona cheltuielile. Cel mai mare avantaj al unui leasing financiar este faptul că nu pune presiune pe cash flow ca o achiziție “cu banii jos”, pentru că o afacere nu înseamnă să ai succes peste noapte, ci să te extinzi treptat și flexibil, în funcție de angajați și cifra de afaceri. Așadar, exemplul cel mai simplu ar fi să nu începi cu prea mulți angajați, cu prea multe echipamente, ci să faci un plan care să ia în calcul diferite borne în ciclul vieții firmei. În funcție de cifra de afaceri, planifici extinderea personalului, dar și capitalul investit în achiziția de echipamente și bunuri care să contribuie la extindere.
Flexibilitatea e ceea ce antreprenorii necesită, de asemenea, pentru că leasingul financiar permite o discuție mai aplicată pe nevoile antreprenorilor față de un credit tradițional, care nu ia în calcul și modul în care-l folosești.
"BT Leasing recomandă unui startup să-și estimeze cât mai bine nevoile și obiectul finanțării (auto sau echipamente), dar și cash flow-ul și încasările din primul an, pentru că acestea atrag după sine intarzieri ce sunt raportate in CRC si pericliteaza accesul la finantari viitoare, limitand astfel potentialul de dezvoltare a afacerii", explică reprezentanții BT Leasing.
De asemenea, specialiștii BT Leasing mai recomandă și:
- să nu prezinte firmei de leasing planuri / bugete nerealiste, în ideea că sunt doar pentru a obține finanțare și apoi vedem noi. Să răspundă cu realism la eventualele întrebări din partea firmei de leasing, pentru a beneficia de un plan de finanțare cât mai potrivit cu situația lui concretă. Un contract de leasing este o responsabilitate asumată de ambele părți, reprezintă un angajament ferm pentru următorii câțiva ani și trebuie planificat cu obiectiv și cu seriozitate
- să nu "se arunce" la bunuri de lux, înainte de a avea o stabilitate și predictibilitate a business-ului. Adică, planul de achiziții trebuie să fie în concordanță cu stadiul actual de dezvoltare a afacerii și cu planurile realiste, realizabile pentru următorii ani
Cine poate accesa o finanțare IFN?
Pentru a accesa o finanțare IFN de tip leasing financiar, trebuie să fii o persoană juridică rezidentă sau autorizată în România.
De asemenea, nu trebuie să figurezi la ANAF cu datorii restante mai mari de 10.000 de lei sau mai mult de 2% din active. În plus, nu trebuie să figurezi cu interdicții de a emite bilete la ordin sau cecuri refuzate în ultimele 6 luni.
Pe lângă aceste lucruri nu trebuie să existe acționari sau administratori înregistrați la alte firme în insolvență sau cu întârzieri în CRC mai mari de 30 de zile în ultimele 6 luni.
Acestea sunt singurele limitări pe care le ai, dar sunt unele de bun simț, pentru firmele care sunt bune platnice. Din acest moment, poți să alegi autoturismele sau echipamentele și să începi procedura de leasing. Un avantaj e că poți să alegi orice model de autoturism, nou sau rulat, de la dealeri autorizați sau de la furnizori colaboratori ai IFN-ului care-ți oferă leasing-ul.
Cum gestionezi perioada de leasing?
În funcție de momentul în care se află afacerea, cash flow-ul tău, dar și modul în care încasezi veniturile, poți alege diferitele aspecte ale leasingului financiar, ceea ce îți oferă o flexibilitate mai mare decât în cazul unui credit obișnuit. Și vom încerca să explicăm foarte simplist.
Perioada de finanțare a unui contract de leasing variază între minimum un an și cinci ani. Depinde de tine cum îți faci proiecțile financiare. Dacă ai un cash flow foarte bun, poți alege minimum un an pentru a beneficia de bun, iar apoi alegi dacă plătești valoarea reziduală și primești dreptul de proprietate sau alegi un nou contract de leasing și un nou bun. Un leasing financiar pe termen atât de scurt aduce de la sine rate mai mari, însă o mai mare libertate de investiții după un an.
Dacă ești însă o afacere în creștere, cu un plan bine pus la punct și nu vrei să ai cheltuieli lunare foarte mari, mai ales dacă ai un business ce e influențat de sezonalitate, cum ar fi agricultura sau HoReCa, de exemplu, durata de 5 ani duce la rate mai mici, dar la care se adaugă dobândă care-ți este oferită de furnizorul de leasing și care e influențată de avans și perioadă.
Aceste calcule legate de venituri și cash flow trebuie făcute și când alegi parametrii finanțării, adică un avans minim de la 30%, pentru că vrei să temporizezi cheltuielile fixe, dar și valoarea reziduală, care e cuprinsă între 1 și 20%. Aceasta e influențată și ea de avans, iar o valoare reziduală mare scade din rata lunară, dar reprezintă un cost fix și trebuie să o iei în calcul dacă te aștepți ca la finalul contractului cash flow-ul tău să fie foarte bun și să ai capital disponibil. Valoarea reziduală este parte din valoarea bunului care rămâne la final de achitat și nu poate fi mai mare decât avansul.
De altfel, specialiștii recomandă o perioadă de finanțare care să fie avantajoasă cu cash flow-ul. "Este recomandabilă o perioadă de finanțare cât mai lungă, pentru a nu pune presiune pe cash flow, venituri și cheltuieli", spun reprezentanții BT Leasing.
Ce acte ai nevoie pentru leasing financiar?
Odată ce ai ales bunul pe care dorești să-l achiziționezi și nu ai fondurile necesare sau nu vrei să cheltuiești din fondurile deja disponibile, pentru că ești un antreprenor cu grijă la cash flow, urmează procesul de obținere a unui leasing financiar.
Procesul birocratic pentru un leasing financiar este unul relativ simplu pentru un antreprenor, chiar și la început, mai ales față de un credit.
"Finanțarea în leasing este clar mai flexibilă în ceea ce privește criteriile de acordare, pentru că se adaptează specificului fiecărui startup. Din punct de vedere al documentației necesare, pentru un startup sunt necesare doar documentele juridice ale companiei (actele de înființare, constitutive), fără balanțe sau plan de afaceri", explică reprezentanții BT Leasing.
Iar noi vom discuta despre cele pentru companii și PFA-uri, nu pentru persoane fizice.
Dacă ai un SRL vei avea nevoie de:
- un act constitutiv
- certificatul de înregistrare la RECOM
- Ultimul bilanț anual, în funcție de vechimea companiei
- Ultima balanță contabilă lunară încheiată
- Cartea de identitate a administratorului sau a asociaților
- Un specimen de semnătură, dacă nu ai cont la BT
Dacă ai un PFA, adică ești un profesionist, vei avea nevoie de:
- Certificatul constatator de la RECOM care să nu fie mai vechi de 30 de zile
- Certificatul de înregistrare la Registrul Comerțului
- Declarația privind beneficiarul real
- Declarația de venit înregistrată la ANAF
- Registrul de încasări și plăți pentru ultimele 12 luni