Foto - start-up.ro / Midjourney

Campania are ca punct central o platformă pentru prevenirea manipulării online, disponibilă online aici.

Acest concept de combatere a dezinformării prin prevenirea manipulării este cunoscut sub numele de prebunking și presupune o serie de tehnici care să-i ajute pe oameni să identifice și reziste conținutului manipulator. Avertizând oamenii și educându-i să identifice și să respingă argumentele înșelătoare, aceștia devin mai rezistenți la a fi induși în eroare în viitor.

Platforma Google detaliază cele mai uzuale tehnici de manipulare folosite în comunicarea online, explică cum și de ce funcționează, prezintă exemple concrete de mesaje și situații manipulatoare, iar la final oferă oamenilor soluții de cum să reacționeze și cum să respingă o astfel de manipulare. Sunt detaliate 11 tehnici de manipulare, de la folosirea mesajelor emoționale sau a unor falși experți și până manipularea prin găsirea unui țap ispășitor, atacul la persoană sau scoaterea din context. Cele mai frecvente 3 tehnici de manipulare - „scoaterea din context”, „discreditarea” și „găsirea unui țap ispășitor” - au fost exemplificate în video-uri animate, pentru un impact mai mare la nivelul publicului.

În curând, pe această temă, start-up.ro va începe un proiect pentru combaterea dezinformărilor online. Urmăriți secțiunea Adevărat sau Fals pentru mai multe detalii.

Mai mult, platforma oferă un ghid practic pentru orice organizație vrea să deruleze o campanie de prebunking, precum și resurse, studii de caz, jocuri educative și un test pentru a verifica cât de pregătită este o persoană în a identifica tehnicile de manipulare folosite în dezinformare.

„Dezinformarea a fost identificată de experți ca cel mai mare risc la nivel global în următorii doi ani. Pentru România și mare parte a Europei, dezinformarea este un subiect și mai sensibil în acest an electoral. Pentru a combate manipularea pre-electorală, lansăm o campanie în care apelăm la unul dintre cele mai eficiente instrumente: educația. Abordarea pe care o folosim, prebunking-ul, este o tehnică de comunicare ce generează „anticorpi mentali”, ajutând oamenii să identifice și să respingă viitoare încercări de manipulare. Obiectivul campaniei pe care am lansat-o alături de partenerul nostru, DNSC, este ca oamenii să învețe să identifice manipularea, să respingă dezinformarea și, astfel, să-și formeze propriile opinii bazate pe argumente solide”, a declarat Elisabeta Moraru, Country Director Google România.

Campania de prebunking lansată în România este parte a unui inițiative ample a Google în Europa, care are ca obiectiv protejarea integrității electorale în perspectiva alegerilor din Uniunea Europeană, și continuă eforturile Google de lungă durată de educație în domeniul media. Alături de România, astfel de campanii ale Google se desfășoară în țări precum Franța, Germania, Italia, Belgia sau Polonia, iar materialele sunt disponibile în toate limbile țărilor Uniunii Europene, plus rusă, arabă și turcă.

Platforma de prebunking a Google a fost realizată cu sprijinul Jigsaw, o entitate în cadrul Google care are ca scop cercetarea societăților deschise și amenințărilor la adresa lor, precum și dezvoltarea de instrumente experimentale și noi tehnologii care să ajute la protejarea lor.