Acest articol a fost publicat prima oară de către R&R Partners Bucharest, firmă de avocatură cu cunoştinţe de specialitate în domeniul juridic și cel antreprenorial.

---

Ai găsit o idee de business și ești convins că există o piață suficient de mare pentru a avea succes; te-ai documentat cu privire la furnizori, piața de desfacere și costuri, așa că acum urmează să îți deschizi o firmă. Vezi în continuare cum înființezi o firmă în patru pași, după cum sunt prezentați pe site-ul rrpb.ro.

1. Alegi tipul de firmă dorit

Cea mai bună opțiune pentru majoritatea antreprenorilor este societatea cu răspundere limitată, sau SRL. Fiind vorba de un startup, SRL-ul va fi cel mai probabil o microîntreprindere. Microîntreprinderea plătește taxe la stat foarte reduse, de 3% impozit pe venit sau chiar 1%, dacă ai cel puțin un angajat full-time.

O altă opțiune este înființarea unui PFA, sau persoană fizică autorizată. Aceasta are taxe mai ridicate decât un SRL și nu are toate beneficiile sale, precum limitarea răspunderii fondatorului, însă PFA-ul este însă mai ușor de administrat. Fondatorul poate chiar să își țină singur contabilitatea, dacă dorește, având astfel costuri mai reduse la administrare.

Pentru societățile cu capital foarte ridicat sau cu mulți acționari, o opțiune potrivită este și societatea pe acțiuni, sau SA, care permite inclusiv listarea firmei pe bursă.

Ce este un SRL/ SA/ SNC și cum alegi forma potrivită pentru tine?

2. Rezervi denumirea firmei

Verificarea disponibilității și rezervarea de denumire se va realiza la Registrul Comerțului corespunzător sediului social. De exemplu, dacă firma ta are sediul în București, atunci rezervarea de denumire (și chiar înființarea firmei) se va realiza la Registrul Comerțului București.

Poți să verifici și să rezervi denumirea fie cu dosar fizic, la Registrul Comerțului, fie online la https://portal.onrc.ro. Rezervarea online se poate face doar cu ajutorul unui consultant specializat sau avocat, dar este cea mai bună soluție ca să eviți cozile lungi de așteptare la Registru ori un posibil un posibil refuz al dosarului de înființare. Deci înregistrarea unei firme online te poate salva de o mare pierdere în timp și bani.

Societatea ta ar trebui să aibă un o denumire cât mai specifică, pentru a evita confuzia cu alte firme care sunt deja pe piață. O denumire generală precum IT Services SRL sau Translation SRL va fi cu siguranță respinsă la Registrul Comerțului, pentru că nu este destul de specifică.

Denumirea societății nu trebuie să coincidă neapărat cu numele comercial ori sigla firmei. Dar este preferabil ca acestea să fie cât mai similare posibil, pentru că denumirea oficială va fi menționată obligatoriu pe toate facturile și în toate contractele încheiate de societate.

3. Pregătești dosarul de înființare

Găsești lista completă a documentelor de care ai nevoie pentru a înființa un SRL pe site-ul Registrului Comerțului la: https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-juridice/nume-colectiv.

Poți înregistra societatea fie la Registrul Comerțului cu dosarul fizic, fie online. Dosarul de înființare societate este destul de complex și trebuie să conțină, printre altele: actul constitutiv, contul de capital social, documente privind sediul social, specimen de semnătură pentru administrator și declarații ale fondatorilor.

O parte dintre documente pot fi pregătite de avocat, cum ar fi actul constitutiv. Însă altele, precum specimenul de semnătură, se pot realiza doar cu ajutorul unui notar sau chiar al unui traducător autorizat, dacă fondatorul societății nu cunoaște limba română. Dacă nu ai un loc potrivit pentru sediu de firmă, poți stabili sediu virtual la biroul unui avocat.

Odată ce ai dosarul de înregistrare complet și îl depui la Registrul Comerțului, societatea ta ar trebui să fie gata în aproximativ 3 zile.

4. Găsești un contabil potrivit

Ca fondator de SRL, ești obligat conform legii să ai un contabil autorizat care să aibă grijă de finanțele societății.

Deși teoretic acesta este ultimul pas în înființarea firmei, este preferabil să ai discuți cu un contabil bun chiar înainte de înființarea propriu, deoarece sunt o serie de formalități care trebuie îndeplinite la ANAF după înființare, iar contabilul te va ghida în acest sens. Este preferabil să nu îți alegi un contabil în grabă, pe ultima sută de metri. Este foarte important pentru succesul și siguranța afacerii tale să ai un contabil profesionist și de încredere.