Cuvintele cheie definitorii ale prezentului în companii sunt: schimbare continuă și adaptabilitate.

În acest context companiile sunt în căutare de soluții rapide pentru menținerea și creșterea performanțelor. Dacă asupra factorilor externi companiile pot interveni într-o proporție nesemnificativă, atunci când vine vorba de propriile resurse există o paletă mai largă de soluții care să ajute business-ul să evolueze.

Unul dintre cei mai importanți factori în atingerea succesului, poate chiar cel mai important, este resursa umană. De aceea este deosebit de important să-i acordăm o atenție sporită, pentru a nu adăuga noi factori de influență (negativă) în business, cum ar fi demotivare, productivitate scăzută, conflicte sau, și mai rău,demisii.

Prevenție

Un lucru pe care îl învățăm din medicină este că e mai bine să prevenim, decât să tratăm. Cunoscând riscurile în ceea ce privește resursele umane, putem acționa în sensul prevenirii apariției simptomelor de tipul celor antemenționalte: demotivare, productivate scăzută, conflicte, stres, demisii.

Management individualizat

Suntem diferiți, cu nevoi diferite de comunicare, cu skill-uri proprii, cu nevoi diferite de motivare și atunci, din punct de vedere al managementului, se impune utilizarea unui stil individual de management pentru o eficiență sporită. Este nevoie de mult efort, implicare și consecvență, însă rezultatele pe termen mediu și lung vor fi semnificative.

Iata 3 idei pe care trebuie să le implementezi acum, pentru a-ți păstra angajații

1 // Vorbește pe limba lor

Conflictele din interiorul unei organizații sunt date de neadaptarea comunicării la nevoile celorlalți, fie că vorbim de o relație ierarhică pe verticală sau orizontală într-o organigramă. De multe ori se întâlnesc situații în care managementul impune un anumit mod de lucru, de comunicare, fără să lase loc discuțiilor, ideilor, opiniilor sau chiar și emoțiilor. Această abordare generează stres. E ca și cum am vrea să ascultăm un post de radio, însă accesăm frecvența nepotrivită și auzim doar zgomot sau alt post.

2 // Cunoaște-le punctele forte

Omul potrivit la locul potrivit. Cu toții ne dorim să facem cât mai multe din lucrurile la care suntem buni și care ne fac plăcere. E și cazul angajaților sau colaboratorilor tăi.

Cunoașterea punctelor forte ale membrilor echipei tale este esențială pentru a putea stabili rolul fiecăruia, pentru a stabili task-urile potrivite sau pentru a recruta persoanele potrivite, atunci când ai nevoie de anumite skill-uri pe care nu le ai deja în echipă.

Spre exemplu: ai nevoie de un project manager? Atunci calitățile pe care le cauți sunt organizare, rigurozitate, control, capacitate de analiză și luare de decizii informate.

Să spunem că ai avea nevoie de idei care să iasă din tipare pentru realizarea unui mesaj promoțional. În acest caz vei căuta cea mai creativă persoană, căreia îi place să sfideze limitele și să încerce mereu lucruri noi.

3 // Motivează individual

Motivarea angajaților este un subiect pe cât de sensibil, pe atât de ușor de abordat, dacă înțelegem ce-i motivează pe fiecare dintre angajații noștri.

Există o strânsă corelație între calitățile, punctele forte ale angajaților, modul în care aceștia își îndeplinesc sarcinile și tipurile de recompense pe care le așteaptă pentru a-și menține performanțele și a fi motivați pe termen lung.

Spre exemplu – dacă punctele forte ale unui angajat sunt responsabilitatea, organizarea, implicarea, logica, atunci ar putea să i se potrivească un rol de manager de proiect. În acest caz își va folosi toate aceste calități pentru a evalua, planifica, urmări, ajusta și măsura proiectul, până la îndeplinirea sarcinilor și realizarea indicatorilor de performanță stabiliți.

Pentru îndeplinirea proiectului, angajatul așteaptă cel puțin o apreciere verbală a muncii și rezultatelor sale, prin urmare și a calităților ce l-au ajutat să obțină aceste rezultate. Însă această recunoaștere trebuie să fie autentică, sinceră, astfel încât respectivului angajat să îi fie clar că el, calitățile sale, munca și rezultatele pe care le are sunt văzute și apreciate.

Acesta este un exemplu de minimă motivare a unui tipar de angajați, motivați de recunoașterea muncii și a structurii timpului. Pe lângă motivarea verbală mai sunt și alte tipuri de motivare ce pot fi aplicate periodic, cum ar fi bonusuri, diplome, participări la cursuri de dezvoltare personală și profesională, toate având ca scop recunoașterea calităților și importanței angajatului în companie.

Lipsa acestor motivații poate conduce la stres și impresia angajatului că nu se ridică la așteptările companiei, ceea ce îl poate conduce către alternative.

Cum facem prevenție?

Prin ceea ce fac, te pot ajuta să obții toate informațiile de care ai nevoie pentru a crea un mediu de lucru plăcut, motivant, pentru a construi oameni și echipe durabile care să-ți ducă business-ul la un nivel superior. Vei putea dobândi un avantaj competitiv, acela de a avea angajați mult mai eficienți decât cei ai concurenței și mult mai dedicați în ceea ce fac.

O metodă extrem de eficientă prin care poți aplica pașii descriși anterior este profilarea angajaților cu ajutorul Process Communication Model (PCM).

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

PCM este un instrument dezvoltat de dr. Taibi Kahler, un psihoterapeut de origine americană, recunoscut internațional, ce a obținut prestigioase premii la nivel mondial, modelul său fiind validat de comunitatea de analiză tranzacțională și psihoterapie încă din anii ‘70.

Printre numele importante care au folosit modelul PCM se numără companii ca NASA sau fostul președinte american, Bill Clinton, care chiar a câștigat ultimele alegeri prezindențiale la care a candidat folosind tehnicile descrise în modelul PCM.

PCM este un model de profilare a personalității extrem de precis, ce are la bază 6 tipuri de personalitate pe care le avem cu toții, însă în proporții variabile, ceea ce ne face unici.

Beneficiile PCM

  • Te vei cunoaște, în primul rând, mai bine pe tine și vei avea o perspectivă mai amplă asupra relației cu membri echipei;

  • Vei îmbunătăți comunicarea la nivel de organizație, dar și individual;

  • Vei folosi corect tehnicile de motivare pentru fiecare angajat în parte;

  • Vei putea reduce nivelul de stres și crește coeziunea echipei;

  • Vei putea gestiona mult mai ușor conflictele;

  • În final, vei oferi servicii îmbunătățite clienților tăi, lucru ce se va reflecta în performanța întregii tale companii.

Găsești mai multe detalii despre Process Communication Model pe website-ul meu, http://costincadelcu.ro