Când pornești la drum cu un startup în tehnologie sau cu un IMM, de multe ori faci lucrurile după ureche. Nu te-a învățat nimeni cum să faci afaceri. La început de drum trebuie să știi cum să faci economii și să găsești produse care să fie la un preț rezonabil, să nu aibă un preț fix, ci mai degrabă produse pe bază de abonament lunar, ca să poți să administrezi cash flow-ul pe termen lung.

Iată mai jos o serie de lucruri pe care să le iei în seamă. Nu e o listă definitivă și așteptăm noi sugestii în comentarii.

Servicii de administrare a muncii

Pentru o echipă mică și care dezvoltă un produs la început de drum e esențial să ai o organizare foarte bună. Pentru că ai șansa să faci task-urile pe care trebuiau să le facă ceilalți colegi sau să faceți aceeași muncă de două ori. E important când lansezi o afacere să pui pașii pe hârtie, pe o tablă sau într-un program digital. Și pentru o echipă mică e util să folosești un program ca Asana, care are un serviciu de task management. Poți stabili mai multe obiective și să le urmărești activitatea colegilor, care să confirme atunci când au terminat ceva sau nu. De asemenea, poți seta deadline-uri și să ai un calendar mai bine pus la punct, ca să știi să-și organizezi și cheltuielile. Dacă ai totul aranjat pe tabla virtuală, atunci nu vei mai fi surprins așa ușor de lucruri. În plus, pentru o echipă mică, Asana este un serviciu gratuit.

Servicii de facturare și contabilitate

Dacă tu ai un IMM și doi angajați, de ce ți-ar mai trebui și un om care să-ți facă și partea financiară? Poți să te ocupi tu de ea și să economisești niște bani. Asta se poate face cu ajutorul serviciilor online de facturare și contabilitate, care te salvează de la o muncă inutilă de a completa facturi cu pixul și de a urmări situațiile contabile. În România, de exemplu, poți folosi servicii precum Smart Bill sau Smart Bill Conta care sunt pe bază de abonament lunar și nu sunt deloc scumpe, chiar și pentru un IMM care nu are venituri foarte mari.

Servicii de construire a comunității

Orice produs are nevoie de o comunitate, chiar dacă ai și o alimentară la colțul blocului. Trebuie să înveți să ieși în evidență cumva, iar în anumite domenii unde plaja de afaceri e deja acoperită, o poți face prin comunicare. Și poți începe pe Facebook, printr-o pagină, dar costă destul de mult să aduni fanii acolo și să ai un engagement bun. Dar un newsletter nu ar fi deloc rău, mai ales dacă vinzi produse în serie limitată sau ai o comunitate de nișă, precum alimentele bio sau haine la comandă.

Newsletter-ul îți permite să comunici săptămânal cu cei care îți pot deveni clienți. Dacă nu știi să scrii tu creativ, angajează pe cineva sub contract de freelancing. Pentru a trimite newslettere, cea mai bună platformă este Mailchimp, pentru că are deja template-uri făcute și munca de editare este destul de mică. Va fi mai greu prima sau a doua oară, dar apoi ar trebui să-ți intre în obișnuință.

Înlocuiește software-ul plătit cu alternative gratuite

Dacă poți să folosești ceva care poate fi găsit și gratis, legal, cu aceleași funcționalități, de ce să nu o faci? Cel mai bun exemplu pentru business-urile la început de drum sau în dezvoltare este folosirea suitei Office de la Microsoft. Dacă ești o companie mare, de nivelul corporațiilor, nu-ți permiți să folosești altceva decât Office, pentru facilitățile de securitate, dar dacă ești un startup sau un IMM poți folosi lucruri colaborative sau gratis. De exemplu, poți alege Open Office sau Libre Office, iar pentru zona colaborativă poți folosi Google Drive. Pentru a schimba documente din Google Drive, poți să-l integrezi și cu Slack, pentru a colabora mai bine în echipă pe diverse paliere. Dacă poți face economii, fă-le.

De asemenea, pentru monitorizarea concurenței sau a performanțelor online poți să folosești diferite produse. Google Analytics ar fi cel mai simplu, pentru că este gratuit. BuzzSumo te ajută să vezi performanțele altor pagini de Facebook și care sunt discuțiile importante pe temele pe care activezi tu, pentru a găsi acele subiecte prin care să ieși în evidență sau prin care să faci real time marketng. Au și o variantă gratuită, dar au și un abonament lunar care nu e deloc scump. Dacă vrei să vezi cum o duc concurenții online, poți folosi SimilarWeb.

Folosește servicii de fotografii de stoc gratuite

Un alt sfat util dacă vrei să faci un site arătos e să nu furi fotografii de pe internet. Poți folosi, în schimb, servicii de fotografie de stoc gratuite, dacă citezi sursa, precum Unsplash sau Pixabay. Dacă vrei să investești mai mult și să ai imagini mai bune pe site-ul tău, poți să apelezi la DepositPhotos, dar acolo va trebui să plătești o sumă modică pentru fotografii.

Alte servicii online ca să fii mai bun

Tawk.to e un serviciu prin care poți să adaugi site-ului tău un chat prin care poți să fii contactat mai ușor de către potențialii clienți. Dacă vinzi servicii sau chiar și produse, oamenii au întrebări, iar din experiența noastră nu prea știu unde să le pună. Așa că e bine să ai o căsuță de chat pe site. Poți răspunde chiar tu de pe desktop sau din aplicația de mobil.

În plus, poți să afli părerea utilizatorilor sau clienților tăi cu servicii de sondaje precum Typeform sau Google Forms. Typeform este un serviciu mai modern, dar Google Froms e mai eficient și mai ușor de folosit pentru majoritatea oamenilor. Iar dacă ai un serviciu digital, îl poți testa pe Betalist, acolo unde vei primi primii utilizatori ce-ți vor oferi feedback.

Apelează la servicii flexibile – Nelimitat în rețeaua BT – serviciul bancar pentru IMM-uri pe bază de abonament

Cheltuielile afacerii sunt incluse în planul de afaceri pe care trebuie să-l ai încă din primul moment. Dar ce faci cu tot felul de comisioane pe care le descoperi mai târziu? Există soluții pe bază de abonament, unde serviciile bancare au un cost fix, indiferent de numărul de operațiuni.

Banca Transilvania are un serviciu numit Nelimitat în rețeaua BT, adică un pachet de cont curent cu un cost fix pe lună, indiferent de numărul de operațiuni pe care le faci în rețeaua BT. E ca un abonament de tip Banking as a Service, pentru că la un cost fix, indiferent de cât de mult folosești operațiunile, poți să accesezi un număr nelimitat de servicii.Vezi aici operațiunile incluse

Vestea bună este că la BT găsești cea mai mare acoperire a IMM-urilor din România, iar acest pachet este valabil și pentru partenerii tăi care au cont la BT. Prețul fix pentru acest pachet este de 21 de lei pe lună.

Vestea și mai bună e că dacă ești în primul an de activitatem Banca Transilvania are un pachet cu gratuități timp de un an pentru start-up-uri: Contul Primul An Gratuit.

Foto Credit - AllaSerebrina/Deposit Photos