Cu toate acestea, România mai are încă un drum lung de parcurs fiind plasată pe penultimul loc, iar UE, în ansamblul său, trebuie să își îmbunătățească performanțele dacă dorește să rămână competitivă pe scena mondială. Companiile din România pot beneficia de serviciile de strategie și implementare de soluții digitale oferite prin DigitaliseSME, proiect European fondat de Iceberg alături de alte patru comunități de inovare din Germania, Spania, Olanda și Republica Cehă: https://digitalisesme.eu.

Proiectul finanțează experți în transformare digitala (Digital Enablers) pentru servicii de asistență tehnică și strategică de care vor beneficia 90 de IMM-uri.

”Experiența cu DigitaliseSME a fost una atipica, deoarece percepția despre acest tip de proiecte făcute prin fonduri UE e ca hârtiile sunt mai importante decât oamenii și decât ce rămâne. DigitaliseSME m-a surprins prin abordarea pragmatică dar în același timp caldă și prietenoasă”, explică Delian Coroma, CEO de la compania WebMagnat, alumni al programului.

Companie de tehnologie și transformare digitală din România și Europa de Est, Iceberg, lansează al doilea “apel la proiecte’ din cadrul proiectului pilot finanțat de Comisia Europeană la inițiativa Parlamentului European, pentru a sprijini transformarea digitală a întreprinderilor până la 250 de salariați, din statele membre ale UE.

Înscrierile se fac până la data de 1 septembrie 2019 pe site-ul proiectului: https://digitalisesme.eu/register.

”Aceste inițiative sunt parte dintr-un ecosistem de inovare pe care îl construim în cadrul Clusterului pentru Inovare – unul din cele trei hub-uri de inovare digitală identificate de Comisia Europeană pe teritoriul României. Vrem sa susținem digitalizarea economiei pe lângă DigitaliseSMEs cu proiecte precum proiectul CUPA – Capital Uman Performant și Adaptabil, prin care formăm peste 500 de manageri români pentru a dezvolta strategii de business digitale, sau I4T, centrul nostru de transfer tehnologic cu focus pe industrie 4.0”, a declarat Ionuț Țața, CEO Iceberg.

Digitalizarea afectează fiecare companie, în funcție de industrie și de activitatea centrată pe produse sau servicii, impactul produs diferă. Companiile din România nu se mai află în concurență doar cu alte firme din orașul lor sau de altundeva din țară, ci au tot mai mulți competitori pe o piața globală. Pentru a supraviețui dar și pentru a prospera, ele trebuie să înțeleagă și să utilizeze cât mai bine noile tehnologii. Astfel își vor putea digitaliza sau chiar automatiza procesele de business, și vor putea dezvolta noi linii de produse și servicii.

România, codașă în Industria 4.0

În mod previzibil, România se afla semnificativ sub media globala la automatizare si digitalizare a industriei: doar 15 roboți/10.000 angajați, în timp ce țări din regiune, precum Polonia sau Ungaria, au un avans considerabil față de noi, Germania fiind a doua referință globală la 300 de roboți/10.000 angajați.

“Fără a exista vreun studiu care să analizeze în mod particular acest aspect, cred că ne poate fi evident ca într-o proporție de 90%, cei 15 roboți/10.000 angajați de mai sus se regăsesc în fabrici ce aparțin companiilor străine ce produc în România, IMM-urile romanești fiind mult mai puțin automatizate și robotizate decât acestea”, mai spune Ionuț Țața, CEO Iceberg.

Dar în industria 4.0 nu se operează doar cu roboți – ei sunt doar cea mai vizibilă componenta a acestui nou ecosistem industrial. Practic, într-o fabrică ce funcționează pe principiile industriei 4.0, mașinile vor funcționa independent sau vor coopera cu oamenii într-un proces de producție controlat prin interfețe digitale de către utilizator – și nu de muncitori – și a cărui mentenanță, aprovizionare și logistică va putea fi gestionată în mod automatizat. Practic fabrica devine o entitate independentă și interconectată, ce are capacitatea de a colecta date, de a le analiza și de a lua decizii automatizate. Operarea unei astfel de fabrici depinde în măsură tot mai mică de inginerii tradiționali de producție, și tot mai mult o temă pentru specialiști IT.