Vitacom Electronics este o afacere 100% românească, lansată acum aproape trei decenii. Anul trecut vă spuneam povestea lui Vasile Vita, proprietarul companiei și unul dintre antreprenorii cu vechime din România, și drumul spre afaceri de aproape 10 milioane de euro. La un an distanță, am avut ocazia să ajungem la Cluj, unde am vizitat sediul firmei și depozitul, am discutat cu proprietarul despre situația actuală din companie și planurile de dezvoltare și ne-a împărtășit opiniile sale cu privire la mediul antreprenorial din România.
Vitacom Electronics din Cluj a ajuns la un nivel la care este momentul să se mute, întrucât cei 2.200 de metri patrați suprafață utilă a depozitului nu mai sunt suficienți. Este foarte greu să găsească o nouă locație, deoarece parcurile industriale din Cluj sunt ocupate, plus că este o zonă foarte aglomerată și foarte scumpă. De aceea își doresc să iasă în afara orașului. Între timp, s-au schimbat și produsele lor față de cele pe care le aveau atunci când s-au mutat acolo, în 2003. „Acum avem nevoie de mai mult spațiu, chiar dacă și în 2006 am făcut o extindere. Vrem să mergem spre produse cu volum mai mare. Treptat, ne propunem să trecem și pe comercializarea de electrocasnice”, afirmă Vasile Vita, proprietarul Vitacom Electronics.
În prezent, compania are peste 100 de angajați în toată țara. Deși nu sunt toți la depozitul din Cluj, acesta nu mai este la nivelul la care să-i ajute în dezvoltare. „Caut potențiale locații, încă sunt în discuții în zonele limitrofe Clujului. Lucrurile sunt complicate, când am văzut cât de dificil este să primim autorizări pentru zonele din afara orașului. Ar putea să dureze și 2-3 ani”, afirmă Vasile Vita. Compania a încheiat primul semestru al anului în curs cu o creștere de 17,56% față de perioada similară a anului trecut, egală cu 25,3 milioane de lei.
Produsele noastre nu se mai produc în Europa. Noi așa și spunem, dacă ceva nu este produs în China, poate că nu este original.
Exportul reprezintă aproximativ 6-7% din totalul cifrei de afaceri, produsele fiind vândute în 18 țări. Momentan își doresc să fie stabili și să crească acolo, înainte să se extindă pe alte piețe. „Produsele din mărcile proprii vin din Asia, preponderent din China și Taiwan. Practic, acestea nu se mai produc în Europa. Noi așa și spunem, dacă ceva nu este produs în China, poate că nu este original”, spun ei, mai în glumă, mai în serios.
Compania pune accent pe distribuirea de produse electronice doar către persoane juridice. „Noi nu ne-am focusat și nu ne vom focusa să vindem online către clientul final, pentru că astfel am sări peste vânzătorii noștri și nu ar fi un business corect față de aceștia. Dar vindem prin diferite platforme dedicate pentru online”, spune antreprenorul.
Vitacom nu se mai orientează spre a deschide alte magazine, ba chiar l-au închis pe cel din Oradea și au rămas acum 8 la număr. „Am închis acolo unde piața nu mai dă rezultate. Activitatea se transferă mai mult spre online”, afirmă el. Încearcă să mențină modelul din Europa, mai ales din Germania și Olanda, care susțin acest canal de vânzări. „Noi am muncit foarte mult după 2010 ca să restructurăm compania, să îmbunătățim politicile noastre de business și colaborările cu partenerii vestici care ne arată trendurile și direcția pe care trebuie să o urmăm, iar asta ne-a adus o creștere organică sănătoasă”.
Cum se vede din Cluj mediul de afaceri românesc
Pe lângă problema legată de extindere, un alt aspect pe care își concentrează atenția și resursele este cel legat de investiți, mai ales pe partea de înnoire a soft-urilor. „Deja am început să înlocuim anumite aplicații cu altele care corespund mai bine cerințelor noastre. În primul rând, nu toate ERP-urile corespund fiercărui domeniu de business și cred că cel actual s-a dezvoltat în altă direcție decât cea în care avem noi nevoie”.
Guvernanții „nu sunt la curent cu problemele din afara Bucureștiului și ce nevoi sunt în municipiile care se dezvoltă”.
La nivel micro, Vita vede atmosfera din Cluj ca fiind una foarte bună, care se dezvoltă mai mult decât în anii precedenți. Totuși, în ceea ce privește situația politică din România și modul în care deciziile luate la București afectează restul țării, antreprenorul că guvernanții „nu sunt la curent cu problemele din afara Bucureștiului și ce nevoi sunt în municipiile care se dezvoltă. Cred că majoritatea dintre noi au tras concluzii din criza trecută și cred că și instituțiile financiare au mai multă grijă să nu ajungem acolo. Cel puțin așa ar fi normal”, afirmă el.
Pentru mediul de afaceri, el crede că schimbările trebuie făcute cu multă atenție și în urma unor analize complexe. „Vine cineva și schimbă, dar nici nu știe ce este acolo. În primul rând, eu aș analiza legislația, să văd ce anume produce birocrație nejustificată, pentru că aceasta încurajează corupția”. El povestește că a mers în mai multe țări și a încercat să analizeze ceea ce a văzut că ar fi diferit la noi. „Dacă birocrația nu este, nici corupția nu poate să fie”.
Dacă ni se impun niște reglementări și legi la care nu putem să ne adaptăm, o să ne fie greu.
În aceeași ordine de idei, el spune că ar fi necesară eficientizarea procesului pentru importul forței de muncă, dar și o îmbunătățire la nivelul universităților. „Universitățile au autonomie suficientă, însă multe departamente nu sunt orientate spre piață. Ar fi foarte bine dacă ar exista un proiect național pe mai multe domenii, valabil pe 15-20 de ani”.
În ceea ce privește situația actuală din România, la nivel economic, politic și social, Vasile Vita spune că „nu sunt optimist, dar nici pesimist, încerc să fiu realist”. În opinia lui, cultura noastră este diferită de altele după care se ghidează cei de la conducere și important ar fi ca legislația să țină cont de cultură în linii generale. „Dacă ni se impun niște reglementări și legi la care nu putem să ne adaptăm, o să ne fie greu”. El dă exemplu Turcia, după ce a a introdus un nou cod comercial care respectă cultura lor, nu le impune casa se marcat în piețe și bazar. „Copiii sunt învățați să vândă și să facă tranzacții, pentru că sunt negustori buni și din asta trăiesc. Au făcut legea în așa fel încât să poată să-i mulțumească și pe aceștia”, spune el.
Pentru 2018, Vitacom mizează pe menținerea trendului de creștere și așteaptă la finalul anului o cifră de afaceri cu aproximativ 16% mai mare decât în 2017. Compania are în plan extinderea portofoliului de produse, precum și un proces de rebranding al celor 8 magazine en-detail deținute.