Vasile Vita e unul dintre antreprenorii cu vechime din România. E proprietarul Vitacom Electronics, unul dintre cei mai mari distribuitori de produse electronice din România. Am vrut să aflăm povestea sa de 27 de ani în afacerile din România, de ce nu a plecat niciodată și cum se îmbină viața profesională cu cea personală, la rubrica "Antreprenor după Program".

vitacom electronics distribuitor electronice

Vasile Vita spune că a avut tentații antreprenoriale încă din perioada comunismului, dar nu a putut să facă nimic, pentru că nu avea un cadru organizat. Dar încă din școala primară era întreprinzător. Abia Revoluția i-a permis să-și îndeplinească dorințele. Am vorbit cu el pentru a afla cum a evoluat cariera sa și cum își împarte timpul un antreprenor vechi de aproape 30 de ani.

Începuturile antreprenoriale

După 1990, Vasile Vita voia o viață mai bună. Lucra la regia de transport public din Cluj, a intrat într-o firmă privată, iar apoi a vrut să-și deschidă propriul business. "A trebuit să-mi găsesc o soluție care să mă ajute să-mi cresc veniturile, pentru că, lucrând în domeniu subvenționat, erau limitate. La vremea respectivă era o dinamică foarte mare, datorată începutului transformării economiei și, concomitent, a piețelor. Apăreau multe oportunități. Am început cu piese electronice, mai precis cu piese de schimb, unde vânzările au fost către unitățile mai mult sau mai puțin specializate în domeniu, dar și către persoanele care se ocupau de service. Mai vindeam și către liber profesioniști", povestește Vita.

vasile vita fondator vitacom electronics ecommerce romania antreprenoriat

A trebuit să-mi găsesc o soluție care să mă ajute să-mi cresc veniturile, pentru că, lucrând în domeniu subvenționat, erau limitate. La vremea respectivă era o dinamică foarte mare, datorată începutului transformării economiei și, concomitent, a piețelor

Evoluția tehnologiilor a condus la schimbarea pieței. Vasile Vita și-a dat seama că nu va putea continua cu piese electronice de schimb, așa că s-a îndreptat spre accesorii pentru electronice, electrocasnice și, ulterior, accesorii pentru calculatoare, consumabile și gadgeturi mici.

Anii '90 au avut o efuziune antreprenorială. Toată lumea voia să facă bani și se putea face din aproape orice, numai să ai capital de început. "Eram foarte entuziasmat, îmi doream foarte mult să fac ceea ce îmi plăcea. Așa am ajuns să și câștig mult peste cât aș fi putut câștiga ca salariat. Fiecare perioadă a avut piedicile ei. Consider că multe dintre ele erau normale pentru perioada respectivă. O economie nu se poate reforma de la o zi la alta", consideră Vasile Vita.

Acceptând ideea că azi valoarea monedei naționale este aproximativ la aceeași valoarea ca în perioada 1990-1991, capitalul social cu care putea fi înființată o sociatate cu răspundere limitată la momentul respectiv, adică 100.000 lei, era o suma colosală

Problema, atunci, era costul de înființare a unei firme, care era enorm. "Acceptând ideea că azi valoarea monedei naționale este aproximativ la aceeași valoarea ca în perioada 1990-1991, capitalul social cu care putea fi înființată o sociatate cu răspundere limitată la momentul respectiv, adică 100.000 lei, era o suma colosală. Între timp, a fost corectată, însă vă puteți da seama că la vârsta mea de atunci, nu aveam cum să posed suma respectivă", spune patronul de la Vitacom.

A fost o perioadă de creștere. Vasile Vita a avut și posibilitatea de a pleca în străinătate, avea un contract aprobat deja, dar a decis să rămână acasă, pe drumul său. Cumva, se întoarce la filosofia sa - prezența și devotamentul față de afacere își spun cuvântul când vine vorba de dezvoltare.

Vitacom Electronics, focus doar pe segmentul business

Un amănunt interesant al business-ului Vitacom e concentrarea pe distribuirea de produse electronice doar către persoane juridice. Deși piața a crescut, Vitacom nu a încercat niciodată să intre în zona de consumer, acolo unde sunt jucători importanți. De altfel, Vasile Vita ne-a spus că nici nu vrea intre pe acea piață.

"Core business-ul nostru a fost și va rămâne vânzarea către persoane juridice. E ceea ce știm să facem bine și ne concentrăm pe această activitate. Magazinele noastre proprii sunt pentru a observa direct reacția pieței vis-a-vis de produse. Așa reușim să asigurăm revânzătorilor noștri produse care sunt atractive pentru consumatorii finali", spune Vasile Vita.

Core business-ul nostru a fost și va rămâne vânzarea către persoane juridice. E ceea ce știm să facem bine și ne concentrăm pe această activitate

De altfel, Vasile Vita consideră că, deși comerțul electronic este extraordinar, nu poate oferi experiența de vânzare tradițională, realizată de persoane calificate. Vitacom oferă și produse pe site-ul propriu, vitacom.ro, dar nu se concentrează pe acest lucru.

Piața de electronice din România e în continua creștere în ultimii ani. De la an la an au apărut mai mulți concurenți în zona de magazine online și offline, clienții au putere de cumpărare mai mare și vor cât mai multă tehnologie.

"E o piață foarte competitivă, cu multe firme care concurează pe aceleași tipuri de produse, unde prețul este cel mai important. Pentru a avea cel mai mic preț, anumiți concurenți trec cu mult peste criteriile de calitate și conformitate a produselor. Noi credem că un cumpărător trebuie să aibă în vedere calitatea, brandul și garanția produselor", spune Vasile Vita.

Planurile Vitacom Electronics

În 2016, Vitacom estima afaceri de 9,2 milioane de euro, în creștere față de anii anteriori. Potrivit lui Vasile Vita, evoluția a fost una constantă. "Am avut o creștere a cifrei de afaceri de peste 17%, chiar mai mult decât am avut bugetat, acestea fiind efectele creșterii puterii de cumpărare a populației", spune Vita.

Am avut o creștere a cifrei de afaceri de peste 17%, chiar mai mult decât am avut bugetat, acestea fiind efectele creșterii puterii de cumpărare a populației

La nivel de profitabilitate, Vitacom estimează o creștere de circa 20% a profitului net, chiar dacă în primele luni ale anului 2016 afacerile au avut de suferit pe fondul deprecierii monedei naționale, în special față de dolar.

Pentru 2017, Vitacom estimează creșterea cifrei de afaceri peste media pieței, pentru a cuceri cotă de piață suplimentară. "Ne bazăm pe puterea de cumpărare crescută a populației, pe promovarea de produse noi, dar și pe completarea echipei Vitacom cu mai multe posturi noi, care vor genera vânzări suplimentare", afirmă Vasile Vita, fondatorul și președintele firmei.

Secretele antreprenorilor

Când nu muncește pentru compania sa, fondatorul firmei merge la vânătoare pentru a se deconecta. "În natură mă încarc cu energia necesară. În diminețile din timpul săptămânii obișnuiesc să mă duc la înot".

După 27 de ani de antreprenoriat, Vasile Vita a învățat câte ceva despre antreprenoriat. "Must-have-ul unui antreprenor este încrederea în sine și în propriile capacități. De aici derivă toate celelalte - asumarea riscurilor, seriozitatea, respectul față de ceilalți și un pic de imaginație și să fie în stare să creeze", spune Vasile Vita.

În natură mă încarc cu energia necesară. În diminețile din timpul săptămânii obișnuiesc să mă duc la înot

Într-o lume cu foarte multă informație, poate prea multă, Vasile Vita consideră că e vital să fim informați, dar esențial este să pornim și să acționăm.

"Procrastinarea nu este decât un mijloc prin care permiți altora să ți-o ia înainte. Educația permanentă e un factor cheie pentru a evolua în orice domeniu. Planificarea, setarea unor obiective, respectarea termenelor, capacitatea de evaluare a situațiilor sunt, de asemenea, din punctul meu de vedere, niște rechizite importante pentru orice manager", crede Vita.