Astfel, din punctul de vedere al unui fond de investiții, în momentul în care acesta decide să intre în acționariatul unei companii, misiunea este de a sprijini businessul să-și materializeze potențialul adevărat. Adică, potrivit lui Vlad Tabacu, director de investiții în cadrul Oresa, să aducă o contribuție relevantă în cadrul afacerii.
“Un fond de investiții poate atrage mai ușor o echipă de management decât o poate face un antreprenor singur. Poate atrage consilieri relevanți, care au expertiză în domenii complementare și pot ajuta la creșterea business-ului”, spune reprezentantul Oresa.
Potrivit acestuia, Oresa preferă un parteneriat cu fondatorii de business în locul unei achiziții totale, iar în momentul în care decid să intre într-o afacere, fondul caută avantajul competitiv al acesteia și calitatea echipei din spatele său.
“Încercăm să consolidăm echipa de management cu un orizont de 5-7 ani. Asta pentru că vrem ca acea afacere să ajungă un lider de piață”, mai spune Tabacu.
În același timp, Doru Lionăchescu spune că înainte de a se interesa activ de o tranzacție, un fond de investiții se uită la contextul geopolitic - dacă este liniște în regiunea în care se află afacerea vizată -, apoi la cel macroeconomic (“întotdeauna bate contextul microeconomic”).
Un fond de investiții poate atrage mai ușor o echipă de management decât o poate face un antreprenor singur. Poate atrage consilieri relevanți, care au expertiză în domenii complementare și pot ajuta la creșterea business-ului
“Dacă un fond nu se simte confortabil că țara merge bine, nu va fi interesat să investească”, afirmă Lionăchescu la Antreprenoriat 360.
Urmează sectorul de activitate al firmei, veniturile de care dispune (în cazul investitorilor strategici, fondurile de care dispun se împart între firme din întreaga lume), precum și perspectivele de creștere pe care le are firma vizată.
Astfel, în opinia specialistului BT Capital, pe lista fondurilor de investiții intră companii care au atins o masă critică - aproximativ o cifră de afaceri de 10 milioane de euro.
Tehnici pentru a crește valoarea unei tranzacții
De multe ori există o diferență de viziune între vânzători și cumpărători, iar valoarea unei companii poate ajunge să țină cont de mai mulți factori. Printre aceștia, momentul în care ajungi, ca antreprenor, să vinzi afacerea și motivul din spatele deciziei tale.
În plus, contează foarte mult și cât de bine te pregătești pentru această vânzare. "Ar fi necesari 1-2 ani de pregătire înainte de face demersuri pentru vânzarea firmei alături de un consultant. Așa te poți asigura că întâmpini chiar și o parte din cerințele investitorilor", spune Florența Birhală, EY. Potrivit acesteia, valoarea unei tranzacții poate crește cu cât un antreprenor discută cu mai mulți investitori.
Dacă un fond nu se simte confortabil că țara merge bine, nu va fi interesat să investească
Până la urmă, o tranzacție de succes are de-a face și cu chimia dintre vânzători și investitor. Nu de puține ori s-au realizat tranzacții pe sume mai mici doar pentru că antreprenorii și-au dorit foarte mult să devină partenerii unei anumite firme.