Telekom Romania și Asociația Telefonul Copilului pun la dispoziția copiilor trei instrumente gratuite prin care pot solicita sprijin în situația în care sunt victime ale abuzului, indiferent de forma pe care acesta o îmbracă:
- platforma educațională și de consiliere online www.116111.ro
- prima aplicație mobilă prin care se oferă acces la servicii de consiliere adolescenților și tinerilor, direct de pe telefonul mobil, Happygraff
- linia europeană de asistență pentru copii 116 111.
Astfel, Asociaţia Telefonul Copilului a înregistrat în primele şase luni ale anului un număr de 2.445 de cazuri de abuzuri raportate la numărul 116 111 sau prin aplicația Happygraff, cu 15,1% mai multe sesizări comparativ cu anul 2019.
Printre formele abuzurilor sesizate se regăsesc: mesaje denigratoare, intimidare prin răspândirea de zvonuri, informaţii false şi bârfe, santaj privind utilizarea unor imagini cu victimele aflate în situaţii neadecvate sau distribuirea de pagini online cu conţinut neadecvat minorilor.
Numărul cazurilor semnalate către Asociația Telefonul Copilului este probabil doar o mică parte din totalul agresiunilor la care minorii sunt supuși, având în vedere că 95% dintre copii au încercat să își rezolve singuri problemele create de abuzul de tip cyberbullying.
Cu o prevalență destul de mare în ultimii ani, în categoria abuzului de tip cyberbullying se regăsește și fenomenul prădătorilor sexuali de pe reţelele sociale, care acţionează de obicei de pe conturi false pentru a-și atrage victimele prin mijloace specifice.
Cei mai expuşi acestui tip de abuz sunt copiii în pragul adolescenţei, care au acces la tehnologie, încep să participe la plimbări tot mai lungi cu prietenii şi colegii, dar care nu au maturitatea de a înțelege comportamentele inadecvate.
Când se confruntă cu abuzul de tip cyberbullying sau sunt expuși unor situaţii neplăcute, doar 5% discută cu părinții, potrivit datelor înregistrate de Asociaţia Telefonul Copilului.