Simplify este parte a KLG Europe și e un servciu care dorește să simplifice operațiunile logistice ale antreprenorilor care fac ecommerce. Fulfillment-ul înseamnă să lași logistica în mâna partenerilor, iar tu să te ocupi de business și dezvoltarea acestuia. Simplify și-a dublat cifra de afaceri la mai puțin de un an de la lansarea din toamna lui 2020, iar creșterea a fost de 115% față de anul precedent în luna martie, iar acum reprezintă 10% din cifra de afaceri KLG Europe România.

Creșterea Simplify din timpul pandemiei

Proiectul Simplify, practic un business nou de fulfillment în cadrul KLG Europe Romania, era planificat încă de la finalul lui 2019, când a fost identificată nevoia pe piața din România.

„Cu toate că am avut parte de un context global perturbator, anul 2020 a venit cu oportunități importante pentru KLG Europe. Astfel, am dus mai departe planurile de dezvoltare a unei soluții integrate de e-fulfillment, ajungând la ceea ce înseamnă astăzi ecosistemul de business Simplify”, spune Cosmin Căpățâneanu.

Creștere în lockdown, încetinire discretă în rest

„În mai puțin de 1 an de la intrarea pe piață, am oferit magazinelor online posibilitatea de a beneficia de un set complet de servicii, de la transport pentru aprovizionare, la tot ceea ce ține de logistică – recepția produselor, depozitare, ambalare și etichetare, pregătirea comenzilor. Practic, am pus la dispoziția antreprenorilor online o soluție integrată de e-fulfillment care să le rezolve provocările logistice odată cu externalizarea acestora”, explică acesta evoluția Simplify în primul an.

Acest lucru a venit și pe măsură ce ecommerce-ul a crescut mult în pandemie, oamenii având nevoie să-și schimbe obiceiurile de consum. Astfel, creșterea de 30% din 2020 față de 2019 a însemnat o accelerare a progresului și o evoluție ce, spune Cosmin, ar fi avut altfel loc pe mai mulți ani.

„Piața de la noi a înregistrat o ascensiune vizibilă în perioada lockdown-ului, creștere fiind cu 500 de milioane de euro peste previziunile inițiale”, spune acesta.

Pe măsură ce restricțiile s-au relaxat, comerțul online a continuat să se mențină la un nivel bun, dar cu o tendință de încetinire. În plus, perioada concediilor a început mai devreme față de alți ani, așa că piața în sine s-a transformat.

„Însă, ne așteptăm să vedem o revigorare a pieței începând cu luna septembrie, când oamenii revin din vacanță, în special în perioada de Black Friday. De exemplu, anul trecut, eMAG a înregistrat o creștere de 17% în comparație cu 2019, conform ultimului studiu GPeC”, spune Căpățâneanu.

Ce oferă Simplify antreprenorilor?

Simplify e un ecosistem ce oferă o gamă de servicii pentru magazinele online. Astfel, se poate asigura transportul mărfurilor, tot ce înseamnă logistică pentru un magazin online, adică recepția produselor, depozitarea acestora, ambalarea și etichetarea, pregătirea comenzilor și returul. E important pentru că un antreprenor poate să fie îngropat de logistica aceasta și ar avea nevoie de spații și de angajați ca să se ocupe, ceea ce poate duce la rezultate mai slabe ale business-ului.

„Pe lângă faptul că acest serviciu asigură transparență, optimizare operațională, costuri mai mici și oportunități de dezvoltare magazinelor online, clienții noștri beneficiază și de eficiența rețelei de transport KLG Europe: rutier, național și internațional, aerian, maritim sau feroviar”, explică reprezentantul Simplify.

Antreprenorii pot avea acces astfel la o platformă online prin care pot vizualiza comenzi de transport, logistică, integrare cu ERP-ul propriu pentru automatizarea comenzilor. Pentru că până la urmă niciun antreprenor nu vrea să se afunde în comenzi. Simplify se integrează și cu orice curier din România fără cost de dezvoltare pentru magazinul online.

Legat de curierat, prin parteneriatul cu Innoship oferă magazinelor online posibilitatea de optimizare prin curieri și să scadă costurile cu livrarea cu 25%. „Innoship eficientizează costurile aferente serviciilor de curierat și crește performanța de livrare printr-o alocare dinamică a comenzilor către curieri. Iar pentru procesul de integrare nu sunt necesare decât datele de acces în platforma curierilor cu care business-ul respectiv colaborează”, explică reprezentantul Simplify.

Prin această integrare se optimizează și returul comenzilor, unul dintre punctele sensibile când vine vorba de comerțul online.

Fulfillment-ul, o piață încă mică însă

Cu toate că există avantaje, despre care am mai scris și anterior pe start-up.ro, antreprenorii nu sunt încă destul de deschiși față de serviciile de fulfillment. De obicei acestea sunt folosite de afacerile destul de mari, dar antreprenorii medii și mici încă nu au văzut beneficiile reale și vor să păstreze controlul logistic.

„În 2020, estimăm că piața de e-fulfillment, respectiv companiile care își desfășoară activitatea principală în acest domeniu, a fost de cel mult 5 milioane de euro, adică aproximativ 0.09% din totalul cifrei de afaceri tranzacționate online în 2020 în piața de retail. Deci da, este o piață mică, dar cu un potențial extrem de mare”, explică directorul de transformare digitală de la Simplify.

El menționează că unul dintre motivele pentru care piața e doar la 0,09% din total e faptul că antreprenorii cred că dacă gestionează intern procesele logistice pot avea un control mai bun asupra activității și sunt rezervați în a-și transfera fluxurile spre un furnizor extern.

„În prezent, din portofoliul de clienți Simplify fac parte atât magazine online din România, cât și companii internaționale care, deși sunt diferite, se concentrează pe același target: „consumatorul online“. Momentan, oferim serviciile noastre pentru 20 companii din segmente industriale precum fashion, IT&C, decorațiuni și accesorii copii, iar planurile de extindere ale portofoliului nostru au în vedere încă aproximativ 40 de magazine online”, spune Cosmin Căpățâneanu.

Așteptări de la ecommerce și categorii surpriză

„Creșterea segmentului de e-commerce în primul an al pandemiei a deschis multiple oportunități pentru mai multe zone de business, lucru care a putut fi observat și la început de 2021”, spune Căpățâneanu.

Astfel, o serie de activități specifice fulfillment-ului au necesitat optimizări pentru reducerea timpului de pregătire a comenzilor, recepția stocurilor, finalizarea acestora și acces în timp real la informații, dar și diversificarea modalităților de livrare. Cosmin consideră că avem un trend ascendent care se va menține pentru 2021.

„În ceea ce privește campaniile de Black Friday, acestea au devenit specifice pentru Q4, nu mai avem o perioadă de desfășurare limitată cum era luna noiembrie, ci mai degrabă ne putem aștepta la campanii care încep încă din perioada verii. Unele magazine online au ales să realizeze campanii în stilul Black Friday chiar în plină vară, iar românii reacționează foarte bine la acestea, urmărind reduceri şi oferte”, explică reprezentantul Simplify.

„Categoriile de produse care au avut o evoluție surprinzătoare în e-commerce în 2020 sunt cele care-și vor continua trendul ascendent și în 2021. Practic, vorbim despre segmente ale industriei de fashion, mobilă și accesorii pentru casă și grădină, cosmetice și produse pentru înfrumusețare și wellness, dar și cărți, reviste, calculatoare, tablete, telefoane mobile și accesorii IT, inclusiv accesorii smart, cum sunt brățările de fitness, ceasurile smart și alte astfel de device-uri”, mai spune acesta.

Un lucru important e și încrederea consumatorilor în comerșul online. Practic, în 2021, plățile cu cardul au însemnat peste 40% din comenzi, iar în anii viitori, spune Cosmun, e posibil să avem multe surprize în comerțul online, odată cu dezvoltarea rețelei 5G, prin inovații în zona de plată.

Planurile Simplify pentru următoarea perioadă

Simplify a decis să se concentreze după lansare pe îmbunătățirea informațiilor necesare afacerilor, dar și pe infrastructurea software.

„Acestea permit integrarea serviciilor pe care companiile de e-commerce le folosesc în mod uzual: platforme online de os-commerce, aplicația de facturare, aplicația ERP, aplicațiile curierilor, platforme marketplace”, spune reprezentantul Simplify.

„De asemenea, pentru perioada următoare luăm în calcul schimbarea sistemului de scanare, prin migrarea la echipamente cu Android, dar și implementarea unor sisteme de automatizare a proceselor din depozit, achiziționarea unor sisteme de eficientizare a comunicării și reorganizarea zonei de operare pentru eficientizarea proceselor”, a mai explicat acesta.

Pe termen lung, Simplify mai are în plan să preia efortul antreprenorilor de a răspunde clienților despre statusul comenzii, livrare, retururi și orice alte informații de acest tip.

„Mai mult, vrem să punem la dispoziția clienților noștri beneficii suplimentare, cum ar fi serviciile de finanțare pentru magazinele online, dar și servicii de training. Luăm în considerare și parteneriate cu firme specializate în GDPR, managementul serverelor virtuale și promovare online”, spune Cosmin.

Serviciul e disponibil atât pentru micile afaceri, cât și pentru corporații, așadar antreprenorii pot să-și ușureze mai mult afacerea și să se concentreze pe ceea ce contează.