Un raport realizat de firma de consultanță și audit EY arată câteva dintre motivele pentru care fondatorul unui business ar alege să facă un exit. Raportul a fost prezentat în cadrul evenimentului Antreprenoriat 360, organizat de wall-street.ro și start-up.ro.
Pe lângă considerente legate de faptul că o vânzare poate optimiza capitalul companiei, sau poate aloca un plus de valoare pentru acționari, există și motive care țin, pur și simplu, de viitorul acelui business.
Iar aici principalele motive pentru care un fondator ar ieși din compania sa sunt legate de posibilitățile viitoare de dezvoltare ale business-ului, despre creșterea cotei de piață și digitalizarea – schimbarea tehnologiilor la nivel mondial are un impact foarte mare în luarea deciziilor de vânzare.
De exemplu, acum câteva luni, Robert Knapp, fondatorul Cyberghost, ne spunea că a hotărât să iasă din afacere tocmai pentru a asigura dezvoltarea Cyberghost.”Încă de acum vreun an jumătate am început să mă gândesc că am nevoie de un partener pentru a mă ajuta să cresc business-ul Cyberghost. Asta a fost principala mea motivație, nu banii. Am primit, cred, oferte de cumpărare o dată la trei luni, însă nu am găsit partenerul pe care mi-l doream pentru Cyberghost”, afirma el.
În plus, contextul macroeconomic și geopolitic are, de asemenea, un impact major în luarea deciziei de vânzare. Potrivit studiului EY, mai mult de 60% dintre antrepenori au declarat că factorii de volatilitate din mediul economic și din cel politic la nivel internațional le influențează decizia de a face sau nu, un exit.
La nivel local, piața de fuziuni și achiziții (M&A) s-a ridicat la 3,54 de miliarde de dolari în 2016, analiștii EY notând 113 tranzacții în țara noastră.
Prezenți în cadrul evenimentului Antreprenoriat 360, organizat de wall-street.ro și start-up.ro, analiștii sunt de părere că încă nu s-a ajuns la același nivel al tranzacțiilor ca în anii de dinaintea crizei, însă se vede un apetit ridicat al investitorilor pentru noi achiziții.