Articol realizat de Oana Groza, consultant PR cu o experiență de peste 6 ani în domeniul comunicării. A organizat și promovat evenimente de business, conferințe de presă, iar în 2019 - un eveniment regional dedicat ecosistemului antreprenorial tech din Europa Centrală și de Est. Oana este și unul dintre consultații pe care îi regăsiți pe platforma BizTool.ro, marketplace-ul de servicii powered by start-up.ro.


Dacă e cazul tău, felicitări și sper să ieși în față, să vorbești despre cum v-ați pregătit și să îi ghidezi și pe alții.

În schimb, există multe business-uri afectate de criză care nu numai că nu au un astfel de plan, însă decid să taie marketing-ul și PR-ul de pe lista de activități esențiale.

Ce cred că ar trebui să avem în vedere însă, este că există lucruri din care nu poți să tai pur și simplu și să crezi că le vei relua la un moment dat de unde le-ai lăsat, mai ales că nici tu, nici business-ul tău nu veți mai fi aceiași. Nu poți să renunți la reputație, la valori, la ce e important pentru tine și te-a făcut să începi, la oamenii care formează și susțin de fapt un business.

Toate acestea sunt grupate sub umbrela mare a PR-ului și pot fi susținute și cu bugete mici sau inexistente pe timp de criză.

Dacă lupți cu provocările, dacă încerci să cauți tot felul de idei ca să rămâi pe piață, dacă inovezi și îți pasă cu adevărat de ce ți-ai asumat atunci când ai pornit la drum, nu renunța la PR. Altfel, eforturile tale s-ar putea să fie degeaba. S-ar putea ca atunci când ieșim din nebunia asta, să trebuiască să muncești și mai mult pentru poziționare și ca să îți recapeți vizibilitatea.

Sunt câteva idei pe care le recomand oricărui antreprenor care are în spatele afacerii un DE CE puternic și care înțelege că PR-ul este despre oameni, despre adevăr, despre o comunicare valoroasă.

Vei vedea, dacă ceri ajutorul, că există multe inițiative, freelanceri sau agenții dispuse să îți ofere consultanță sau servicii pro bono. Nu ezita să apelezi la ele, sunt mulți specialiști acolo care vor să facă bine.

Câteva recomandări pentru antreprenorii care vor să comunice în continuare:

În primul rând, ține minte că sinceritatea este cea mai importantă. Acum și întotdeauna. Adaptează-ți mesajele pe care le publici în social media, la TV sau în presă și vorbește despre situația cu care te confrunți, despre soluțiile pe care le-ai găsit, despre ce planuri ai și despre ce înveți în perioada asta.

Să încetezi de tot comunicarea nu este o soluție favorabilă pentru tine, dar să îți adaptezi mesajele, da. Nu se așteaptă nimeni să nu fii afectat ca business, dar și personal, așa că nu încerca să faci lucrurile mai roz decât sunt.

Nu te duce în schimb nici în extrema cealaltă. Sfatul meu este să ai o comunicare echilibrată, în care să fii cât de optimist poți și să îți implici comunitatea.

Cred că acum este unul dintre momentele în care oamenii care cred într-un business fac o diferență majoră. Nu îi ignora, folosește-te de canalele pe care le ai să îi ții la curent, să le ceri o părere când ai nevoie, să le propui planuri de viitor.

Dacă încă nu ai început, acum ai putea să îți lansezi un grup de Facebook, de exemplu, unde să oferi un spațiu de comunicare pentru cei interesați fie de ce faci tu specific fie, mai pe larg, de industrie în sine.

De asemenea, sunt mulți jurnaliști și inițiative în presă, radio sau TV care sprijină antreprenorii, cum este și Mergem mai Departe a celor de la start-up.ro.

Caută genul acesta de proiecte și fii parte din ele. Vei vedea că, dacă propui o abordare relevantă, cel mai probabil vei avea susținerea lor. Dacă nu știi exact ce să propui, nu îți face griji. Fii sincer, scrie un mail în care detaliezi ce faci, cum te-a afectat criza și despre ce ai putea vorbi, care să fie interesant pentru cititorii acelei publicații.

Creează conținut pentru platformele proprii, pentru canalele de social media, scrie pentru blogul companiei sau poate pentru un alt blog! E un moment bun să reflectezi, să vorbești despre resursele pe care le folosești, să împărtășești din experiența ta de până acum sau despre cum vă adaptați.

Ține cont de faptul că PR-ul înseamnă și comunicarea internă și cu partenerii. Angajații care au rămas alături de tine sau pe care îi poți păstra trebuie să știe ce se întâmplă, să știe ce susținere au, ce se întâmplă pe viitor. Dă-le șansa să vină cu propuneri, s-ar putea să primești idei la care nici nu te-ai gândit.

Nu în ultimul rând, brandul tău personal va fi influențat de ce faci, chiar dacă nu faci nimic. Modul în care tu, ca fondator, alegi să comunici este strâns legat de imaginea business-ului tău, așa că investește timp și în comunicarea personală.

Cu ce aș vrea să pleci de aici ar fi, pe scurt:

  • Ai grijă de oamenii tăi și de reputația business-ului
  • Fii sincer și empatic
  • Rămâi activ și vizibil, chiar dacă asta înseamnă doar să publici pe social media

Toate acestea înseamnă să nu renunți la PR. Sper că te-am convins.