Înainte de a începe Erbology, Irina Țurcan lucra în finanțe, în timp ce Victor a terminat universitatea. Spun că inspirația le-a venit de la familiile lor și modul în care au fost crescuți în Republica Moldova. Și-au petrecut verile la țară, printre cireși, prune și fructe goji. Da, cu ocazia asta am aflat că fructele goji, un superaliment ultrapopularizat în ultimii ani, cresc în Republica Moldova.
Inspirați de acest lucru, ei s-au uitat în jur și au văzut cât de prost mănâncă oamenii. “Potivit ultimelor cercetări, suplimentele alimentare sintetice pot face mai mult rău decât bine corpurilor noastre. Acesta este motivul pentru care ne-am dorit să aducem oamenilor nutrienți într-o formă naturală, ca mâncare, nu pastile”, a spus Irina Țurcan. Astfel au lansat Erbology în Marea Britanie, o afacere care vrea să te facă să trăiești sănătos, fără să cheltuiești toată averea. Startup-ul lor a participat la ediția de anul acesta a incubatorului organizat de PepsiCo.
Începutul conceptului
“Am început să lucrăm la concept în 2013 și ne-am lansat în momentul în care Victor a putut să participe full-time la proiect - doi ani mai târziu”, spune Irina.
Unul dintre primele produse lansate a fost sucul de cătină, una dintre cele mai bune surse de acizi grași omega-7. De secole, cătina a fost folosită pentru a crește imunitatea și pentru a menține sănătatea inimii, creierului și multe altele.
“Mama noastră obișnuia să ne dea cătină când eram copii, pentru a ne întări sistemul imunitar pe parcursul iernii. Când m-am mutat în Marea Britanie nu găseam cătină decât sub forma unor pastile de omega-7”, își amintește Irina Țurcan.
A văzut această lipsă și nu crede că suplimentele alimentare sunt suficiente. Așa că au lansat sucul de cătină. “În ciuda tuturor progreselor tehnologice care ne oferă instrumentele cu ajutorul cărora putem să fim mai eficienți la muncă, se pare că încercăm să ne grăbim ritmul vieții și mai mult și uităm lucrurile care contează cu adevărat”, spune Irina.
Dacă la început a fost vorba doar de suc de cătină, acum pe site-ul lor pot fi găsite snack-uri, băuturi, uleiuri și ingrediente prin care oamenii își pot prepara mâncăruri sănătoase.
Mama noastră obișnuia să ne dea cătină când eram copii, pentru a ne întări sistemul imunitar pe parcursul iernii. Când m-am mutat în Marea Britanie nu găseam cătină decât sub forma unor pastile de omega-7
“Când decidem să lansam noi produse, ne întrebăm cum ar putea ele să îmbunătățească viața de zi cu zi și ce rol vor juca ele în gama noastră de produse? Spre exemplu, ultimele tipuri de snack-uri și batoane cu cereale au fost concepute cu scopul de a menține sănătatea sistemului digestiv. Sunt făcute cu ingrediente precum chufa (migdala de pământ), topinambur și fructe de aronia pline cu fibre, pe care le puteți achiziționa de la Erbology și sub formă de pudră. Pudrele sunt ingredientele perfecte pentru smoothie-uri sau preparate gătite, în timp ce snack-urile sunt o soluție ideală atunci când ești pe fugă. Toate produsele sunt făcute cu unele dintre cele mai bune ingrediente”, explică Irina strategia lor.
În conexiune cu fermierii
Un lucru interesant al business-ului Erbology e faptul că lucrează îndeaproape cu fermierii cu afaceri mici. Îi identifică și iau materia primă de la ei.
“Calitatea este pe primul loc pentru noi. Și nu este vorba doar despre calitatea plantelor în sine, este vorba de mult mai mult. Spre exemplu, tratarea solului trebuie să fie făcută într-o manieră cât mai puțin dăunătoare mediului. Trebuie să construim un proces integrat, de la design-ul etichetelor până la dezvoltarea produsului și ambalarea acestuia”, spune Irina Țurcan, cofondator Erbology.
În momentul de față, Erbology vinde atât online, cât și în retail. Produsele lor pot fi cumpărate inclusiv din lanțuri de supermarket-uri din Marea Britanie și nu numai. Asta pentru că Erbology s-a extins în afara țării de unde au pornit.
Sunt deja prezenți în SUA, Germania, Italia, Franța, Italia și Spania. Au avut și dificultăți, mai ales că produsele sănătoase nu sunt mereu la fel de sexy ca cele care distrug sănătatea. “Vânzătorii cu amănuntul și en gros erau sceptici să se aprovizioneze cu acesteași a trebuit să investim foarte multe resurse în educarea lor. Era o lipsă generală de informare cu privire la beneficiile cătinei. Și, pe deasupra, fructul este foarte acru. A trebut să ne gândim la modalități creative prin care să explicăm lucruri simple. Astfel am început să lucrăm la conținut, să oferim comunității idei de rețete cu ajutorul cărora să se bucure mai mult de produsele Erbology”, spune Irina.
Calitatea este pe primul loc pentru noi. Și nu este vorba doar despre calitatea plantelor în sine, este vorba de mult mai mult. Spre exemplu, tratarea solului trebuie să fie făcută într-o manieră cât mai puțin dăunătoare mediului
Acum lucrează pentru dezvoltarea de noi rețete cu Wild Forest Cuisine din București. Printre produsele populare sunt biscuiții cu hrișcă. “În orice caz, biscuiții cu hrișcă germinată sunt un produs must-have de zi cu zi. Sunt atât de buni pentru a face sandvișuri cu ei sau fără nimic altceva”, spune Țurcan.
În incubatorul PepsiCo
Erbology a fost una dintre echipele acceptate în incubatorul organizat de PepsiCo, pentru startup-uri din industria alimentară.
“Am construit o rețea foarte bună și am primit sfaturi din partea experților PepsiCo specializați în marketing, vânzări, resurse umane și alte domenii, lucuri care ne sunt foarte folositoare atunci când lucrezi la lansarea unui produs nou, când îţi dezvolţi propria echipa și încerci să intri pe pieţe noi drept o companie tânără”, spune Irina Țurcan despre experiența de acolo.
“Programul PepsiCo Nutrition Greenhouse a reprezentat un bun sprijin pentru strategia noastră. Am avut câteva workshop-uri la care am participat în persoană, la altele am participat virtual, și am lucrat îndeaproape cu partenerul nostru PepsiCo. De-a lungul programului am fost într-o legătură permanentă cu mentorul nostru, care este un specialist în marketing. Împreună am creat foarte mult entuziasm în jurul lansării snack-urilor noastre hrănitoare, în timp ce făceam pași mici către o viziune de lungă durată a ceea ce înseamnă Erbology ca întreg”, explică fondatoarea Erbology.
FULL 16X9 EN Edit from Michael Hammer on Vimeo.