Alina Popescu locuiește în Ploiești și business-ul nu a fost prima ei orientare. S-a dus către jurnalism, iar apoi către domeniul petrolier. În plină criză a barilului de țiței a decis să ia calea antreprenoriatului și să deschidă o franciză 5 to Go, prima din provincie, la Ploiești. Astăzi reușește să ducă trei cafenele în Ploiești și plănuiește să se mai extindă cu alte două.

Am vrut să aflăm cum dezvolți o asemenea rețea dacă nu ai experiență antreprenorială. Franciza este pentru mulți oameni la început de drum o metodă mai ieftină și mai sigură de a se adapta la lumea afacerilor.

Urmărește aici un interviu cu fondatorul 5 To Go, Radu Savopol, despre planurile de extindere în alte țări ale francizei.

„Eu am terminat Jurnalismul la Universitatea București. Am cochetat puțin cât timp am fost la facultate, după care m-am mutat în Ploiești și am terminat Inginerie Mecanică la Universitatea de Petrol și Gaze. Am lucrat la sondă, mi-a plăcut foarte mult, a fost o experiență extraordinară”, povestește Alina. A plecat după ce prețul barilului a scăzut și s-au făcut restructurări. Nu se vedea într-un birou, nici în jurnalism, așa că a vrut să deschidă o cafenea, inspirată de fondatorii 5 to Go, Radu Savopol și Lucian Bădilă.

3 cafenele într-un singur oraș

„Am trei 3 cafenele și sunt prima din provincie. Am deschis în Ploiești în 2016, deci au trecut aproape patru ani și sunt foarte mulțumită pentru că funcționează. Cea mai veche, cea din centrul Ploieștului, merge foarte bine”, povestește Alina.

Descoperă aici podcast-urile start-up.ro cu cele mai interesante interviuri cu antreprenori.

„Zilnic vindem 300 de cafele în Centru, iar în celelalte mai puțin. Rar se întâmplă să scădem sub numărul acesta. Sunt oameni care au venit la deschidere acum patru ani și vin zilnic și astăzi. Înseamă că vând un produs bun”, explică ea.

Pentru a deschide cafeneaua inițială, Alina a investit aproximativ 15.000 - 20.000 de euro. Prețul depinde de spațiu, pentru că în București, de exemplu, există și cafenele de șase metri pătrați. „Eram la început și am zis că dacă nu merge afacerea, îmi vând mașina, plătesc creditul din bancă și gata. Am riscat. Dacă nu riști, nu ai efectiv cum să câștigi”, spune Alina.

Povestește că a primit ajutor de la mama sa, fără să afle tatăl său, ca să înființeze o firmă și apoi s-a dus către un împrumut bancar de 12.000 de euro. A pornit în februarie 2016 și lucrurile au decurs bine, deși planurile nu erau foarte clare.

Recunoaște sincer că nu a avut o viziune clară la început. Voia un spațiu în Centru unde oamenii să poată să ia o cafea, dar și să stea la discuții. Începutul a fost greu, dar a știut că e important să atragă clienții prin relația personală cu ei și să fie un spațiu unde aceștia să revină nu doar pentru cafea.

„Mă trezeam pe la 5, la 6 eram în cafenea și la ora 7 deschideam. A fost foarte aglomerat în primele săptămâni. Atunci când intră clientul trebuie să-i dai o anumită stare, pentru că își începe dimineața cu noi. Dacă te vede mohorât, nu mai revine. Dacă nu-i dai clientului o stare de bine, ai pierdut din start”, spune Alina Popescu.

Patru angajați și conectare permanentă la business

„Am deschis în campusul studențesc după un an. Primul gând a fost să deschid primul sediu acolo. La un an distanță am revenit acolo. Am construit o locație, nu a funcționat absolut deloc. Studenții au preferat să se ducă în locurile știute de ei. Produsele erau mai slabe și mai scumpe, dar tot acolo se duceau. Am luat pauză o lună-două și ne-am mutat în altă locație, care în primele luni nu a funcționat foarte bine. A fost destul de greu să-i obișnuim, dar acum vin foarte des. E foarte greu să îl rupi pe om din obișnuință”, povestește Alina.

Astăzi se împarte între trei sedii și spune că trebuie să fii conectat în permanență. Trece pe la fiecare cafenea și muncește acolo alături de cei patru angajați pe care-i are.

„Am patru angajați, dar lucrez și eu. E foarte dificil să găsești oameni dornici să lucreze și să nu aibă tot felul de mici probleme, să nu se gândească la faptul că stau doar o lună. Important e să-i motivezi. În fiecare lună ies cu ei, stăm de vorbă, expunem problemele pe care le avem, ca să păstrăm o relație apropiată”, povestește Alina.

Planurile sale sunt să ajungă la cinci cafenele în Ploiești, iar acum urmează să lanseze în BricoDepot din localitate.

Urmărește interviul integral în audio-ul de mai jos sau îl poți asculta în video-ul de mai sus.

Dacă vrei să asculți toate interviurile noastre în format audio, poți intra aici și să te abonezi pe platforma de streaming favorită.