Un punct important care contribuie la succesul Diablo 4 pentru Blizzard este perfectarea stilului gotic care a consacrat compania. Iar studioul nu doar că a făcut asta, dar l-a adus și în actualitate cu tehnologii noi.

În această perioadă am avut instalat Diablo 4 pe un laptop cu NVIDIA RTX 4070, pe un desktop cu RTX 2080 Ti, pe Steam Deck și pe Asus ROG Ally și pe toate jocul a rulat excelent, în anumiți parametri, bineînțeles. E cumva trist că am început să lăudam faptul că un joc funcționează așa cum trebuie atunci când este lansat, dar asta este realitatea momentului când multe titluri AAA sunt lansate într-o stare deplorabilă.

Performanță și calitate vizuală

Revenind, Diablo 4 rulează pe laptopul cu RTX 4070 pe setări grafice ultra și la rezoluție QHD cu o medie de 100 FPS, număr ce poate varia în funcție de mediile înconjurătoare și numărul de inamici. Dacă ai peste 60 FPS e mai mult decât suficient pentru un astfel de joc oricum, însă dacă dorești o experiență și mai smooth, mai ales că laptopul are un ecran cu o rată de refresh de 240 Hz, poți activa DLSS 3 cu frame generation și astfel să sari la 135-140 FPS cu DLSS Quality și la 150 FPS cu DLSS Balanced.

Pentru a vedea mai bine ce efect are DLSS asupra performanței, m-am plimbat cu un erou prin orașul Kovyashad pe același traseu la diferite setări grafice. Astfel pe setări grafice ultra, la rezoluție QHD și fără DLSS am înregistrat o medie de 109 FPS. Apoi cu DLSS 3 activat pe modul Quality am avut 139 FPS (+27,5%) și 149 FPS pe modul Balanced (+36,6%). Aceste două moduri le-aș recomanda pentru acest joc și pentru un gameplay bun, cu o calitate a imaginii ridicată. Dacă vrei poți trece DLSS pe modul performance pentru 154 FPS (+41%) și pe modul ultra performance pentru 167 FPS (+53%).

După cum se poate vedea în imagini nu există diferențe mari în ceea ce privește calitatea imaginii dintre modul nativ de redare, cel DLSS Quality și Balanced. La performance și ultra performance lucrurile încep să devină mai blurry și nu le recomand pentru joc la o rezoluție QHD. Altfel în modul Quality sau Balanced eu nu am observat un downgrade al calității vizuale și pentru un laptop de 15,6 inci cu rezoluție QHD aceste moduri sunt excelente.

În open world și în dungeon-uri lucrurile sunt destul de dinamice și este greu să realizezi același test 1 la 1 deoarece layout-ul dungeon-urilor se schimbă de fiecare dată, iar în open world grupurile de inamici pot apărea în diferite locuri. Așadar, într-un dungeon am avut 114 FPS în modul nativ, apoi cu DLSS Quality am înregistrat 146 FPS și pe modul Balanced am ajuns la 164 FPS.

Totuși pe un laptop nu totul este despre performanță și cu acesta conectat la priză. Poți juca Diablo 4 și pe baterie în modul performance, însă mai bine ar fi să limitezi numărul de FPS la 60, să activezi DLSS și astfel să ai parte de un consum mai mic de energie. Deci o autonomie mai bună, o temperatură mai scăzută a plăcii video și mai puțin zgomot. De exemplu eu am putut rula fără probleme jocul la 60 FPS constant pe modul silence al laptop-ului MSI cu DLSS Quality activat, iar temperatura plăcii video a scăzut cu cam 10 grade celsius, situându-se între 60 și 70 de grade celsius. În testele mele, în medie, DLSS 3 pe modul Quality reduce efortul plăcii video cu cam 20%. Ceea ce înseamnă o veste bună pentru gamingul pe baterie.

Asta înseamnă că poți juca foarte comod acest titlu AAA pe un laptop on the go. De fapt, te poți juca și pe consolele portabile precum Steam Deck sau Asus ROG Ally, cu mici modificări la grafică. Interesant este că cei de la Blizzard au declarat că vor introduce ray tracing pe viitor și atunci DLSS și frame generation vor fi foarte utile în a păstra un gameplay foarte lin, păstrând calitatea vizuală.

O atmosferă întunecată

Apropo, Diablo 4 este unul dintre cele mai atmosferice și imersive jocuri de anul acesta și echipa de art și grafică au făcut o treabă foarte bună. Blizzard a readus aspectul întunecat gotic consacrat al seriei cu Diablo 4, iar asta mă bucură foarte mult. Se vede inspirația marilor maeștrii ai picturii (Rembrandt, Da Vinci, Michelangelo sau Caravaggio) în aspectul acestui joc și unele scene arată ca un tablou medieval sau unul pictat de Rembrandt: întunecat, sumbru, doar personajele iluminate de o lumânare sau de un foc.

Acest nou stil artistic este evident în joc, dar și în scenele cinematice. Este evident încă din momentul în care Diablo 4 începe. Clipul CGI din deschidere, redat la o calitate cinematografică, prezintă un sacrificiu care o invocă pe Lilith, ce este înfiorătoare. Stilul este continuat de-a lungul restul campaniei și de-a lungul celor cinci mari zone pe care le vizitezi.

Sanctuary, lumea în care vei petrece zeci de ore ca jucător, este una opresivă, ostilă. Majoritatea oamenilor pe care îi întâlnești par că suferă în această lume, sunt abătuți și obosiți. Nu ajută și faptul că în afara orașelor și satelor locurile sunt foarte periculoase și pline de creaturi, care mai de care mai înfiorătoare, și de răufăcători.

Blizzard utilizează intens umbrele și culorile șterse pentru a spune povestea acestei lumi. Temnițele și pivnițele sunt în mod adecvat întunecate, abia iluminate de flăcări răzlețe, dar creează și un sentiment de claustrofobie, de pericol cu ziduri vechi care stau să cadă în orice moment.

În Sanctuary nu este permanent noapte, deși s-ar putea simți astfel, ci în joc este implementat un sistem de zi și noapte. Noapte abia vezi în fața ta la cinci metri și nu știi niciodată de unde apar inamicii atunci când traversezi zonele deschise. Iar aici ajută foarte mult și efectele sonore și muzica. Atunci când este zi capeți puțin mai multă siguranță deoarece vezi mai bine, însă chiar și așa nu este niciodată foarte luminos, ci pare că soarele se află constant la apus.

Întunericul nu ajută doar la crearea unei atmosfere gotice, ci și la accentuarea vrăjilor și a abilităților personajelor. Magia unui vrăjitor poate ilumina întunericul sau o cavernă, atacurile brutale ale barbarului zdruncină pământul.

Știm cu toții abilitățile celor de la Blizzard de a realiza clipuri cinematice impresionante, însă în Diablo 4 reușesc să creeze scene impresionante in game. Dacă în mod normal vezi personajul de sus atunci când faci o misiune, când vorbești cu un personaj sau în momentele cruciale din poveste, UI-ul dispare, camera se apropie de subiect astfel încât să te lase să vezi mai clar momentul construit pentru tine: poți să observi mai bine armurile, locul, iluminarea și astfel să simți mai bine emoția momentului. Apoi un alt lucru care mi-a plăcut a fost faptul că atunci când un personaj vorbește.

Sunetul completează experiența imersivă

Toate acestea ar fi fost degeaba dacă nu erau însoțite de un soundtrack de calitate, de un voice acting bun și de efecte sonore care să dea realism a lucrurilor care se întâmplă pe ecran. Soundtrack-ul este excepțional și vei auzi muzica în orașe, dar și în explorezi lumea și se va schimba în funcție de regiune. Stilurile muzicale nu sunt foarte diferite, dar suficient, încât să observi. Muzica din Kyovashad este una clasică cu un accent mai grav, iar în zona Dry Steps vei simți o influență arabă.

De asemenea, muzica nu este tot timpul aceeași. Compozitorii au realizat melodiile apoi le-au interpretat cu mai multe tipuri de instrumente și cu ajutorul tehnologiei, melodiile se pot schimba de fiecare dată când ajungi într-o zonă, să sune puțin diferit. Poate că este aceeași melodie, dar auzi o vioară nu o chitară, cum a fost data anterioară.

Voice actingul este de top și toate personajele implicate în poveste au o voce bună, potrivită și actorii au făcut o treabă excelentă. Mai mult, chiar și personaje care au doar o replică sună bine.

Pe lângă efectele vizuale impresionante ale abilităților personajelor, efectele sonore sunt și ele la înălțime și chiar vei simți că ești în fiorul luptei: vei auzi răcnete, pocnituri, tăieturi și explozii.

Ce este clar este faptul că Blizzard a făcut o treabă foarte bună în a restitui identitatea vizuală a seriei cu Diablo 4 și a creat o lume întunecată în care abia aștepți să te întorci. Într-un articol viitor plănuiesc să intru în mai multe detalii și despre gameplay, poveste și tot ce are de oferit un asemenea joc.