Acest articol a fost publicat ca o scrisoare către cititorii newsletter-ului start-up.ro, în secțiunea Nota Redacției, în data de 2 februarie 2023.


Zilele trecute a fost anunțată aplicația Ghiseul.ro. Un lucru de dorit pentru un serviciu de bază și care funcționează deja bine. Ghișeul.ro e un serviciu care are deja mulți ani și a fost îmbunătățit, dar adevărul e că nu e foarte departe de varianta inițială.

Aplicația a fost creată de o companie privată și se vede. Tremend, firma software care a lucrat și care nu e compania ta obișnuită abonată la contracte cu statul, a realizat o aplicație modernă.

Apoi am descoperit cum e să-ți iei cazierul judiciar în câteva secunde. Am apreciat și asta, mai ales integrarea făcută cu autentificarea prin contul de Ghișeul.ro, o condiție esențială pentru centralizarea serviciilor statului.

A treia experiență recentă cu digitalizarea a fost descoperirea platformei online a Primăriei Sectorului 3. Acolo am reușit să îmi fac un cont, să obțin o declarație fiscală după achiziția unei mașini semnată electronic, fără să mă duc la ghișeu. Procesul e decurs smooth și fără probleme, deși evident că după aceea a trebuit să mă duc cu acea colecție de foi și documente la Serviciul Înmatriculări. Dar măcar am apreciat că am putut face o programare online pentru depunerea actelor, programare care se respectă la minut și secundă.

Și deși avem un minister al digitalizării, cercetării și inovării, încă observ acest haos al digitalizării. Dacă ești un cetățean obișnuit toate lucrurile acestea sunt împrăștiate pe tot internetul. Nu te mai duci de la un ghișeu la altul mereu, dar te duci de la un site la altul. Ba pe Ghișeul, ba pe site-ul Ministerului de Interne, ba pe site-ul serviciului de înmatriculări, ba pe platforma Primăriei. Ești plimbat nu fizic, dar digital. Atunci când digitalizarea pentru niște acte ocupă toate tab-urile unui browser, încă are probleme.

Din punctul meu de vedere, sunt două aspecte importante.

1. Grăbirea digitalizării mai multor servicii de bază, inclusiv cum ar fi cazierul rutier și alte documente absolut simpliste, dar pentru care stai la coadă. În plus, grăbirea digitalizării și pentru firme acolo unde nu e posibil.

2. Focusul pe UX și experiența utilizatorului. E momentul ca în 2023 serviciile digitale ale statului să poată fi înțelese nu doar de oamenii care au skilluri online dezvoltate. Vă mai amintiți câd de haotică părea platforma de vaccinare până i-ai dat de cap?

3. Forțarea mai multor interacțiuni inclusiv din privat să fie digitale. Sunt în continuare uimit cum unele instituții, să zicem bănci, au revenit pe alocuri la obiceiuri pre-pandemice și ghișeul este esențial pentru operațiunile mai complicate. Ca să nu mai zic tot ce înseamnă autentificarea notarială, drumuri și drumuri și programări la cabinete aglomerate.

Dacă ar fi să aleg dintre toate lucrurile două esențiale, rămân la grăbirea interacțiunilor simple și la experiența utilizatorului.

Digitalizarea nu se face peste noapte, dar în același timp a întârziat deja.

Voi ce servicii considerați că trebuie digitalizate imediat în interacțiunea cu statul român?