Raluca Rusu și Cosmin Rusu poate că sunt foarte tineri, dar au experiență deja de lucru în zona de IT și dezvoltare de MVP-uri pentru startup-uri. Le place să spună că nu fac doar dezvoltare IT clasică, ci încearcă să gândească împreună cu clientul lor ca o echipă de cofondatori care are interes ca produsul să ajungă pe piață rapid și să fie folosit cât mai repede.

Cosmin a avut experiențe în trecut ca inginer de machine learning la Apple, după un internship acolo, dar și la companii de IT mari din România. Duty Ventures a venit după mai multe colaborări care i-au făcut să înțeleagă că poate exista o piață.

„În echipă am lucrat în trecut pentru mai multe proiecte, de la zona de healthcare, până la transporturi și logistică. Individual, fiecare membru din echipă vine cu un background interesant, cu experiențe la diverse companii, inclusiv Big Tech, precum Google, Apple, Amazon, dar și companii locale precum Betfair și Fortech”, spune Raluca Rusu într-o discuție cu start-up.ro.

Pe timpul pandemiei, doi clienți au venit către ei pentru a-i ajuta să implementeze un MVP de la zero, iar după finalizarea proiectelor, le-a venit ideea să ofere și astfel de servicii, văzând nevoia în piață. Așa a apărut Duty Ventures.

Duty Ventures oferă software development, inclusiv project management outsources, extensie de echipă cu unul sau mai mulți developeri care lucrează direct cu clienții și serviciul specializat de MVP pentru un startup.

MVP-ul este faza inițială a unui produs tehnologic, care e lansat rapid în piață și apoi îmbunătățit. Denumirea vine de la „Minimum Viable Product”. În acest moment, Duty Ventures lucrează în mare cu firme din Statele Unite care au nevoie de serviciile lor.

Colaborări cu startup-uri

În trecut, cei de la Duty Ventures au colaborat cu mai multe startup-uri.

De exemplu, cu platforma Go4Ellis au reușit să dezvolte un produs care face legătura între școli, echipe și organizații sportive, cu paramedici sportivi la cerere pentru jocuri, tabere, clinici și turnee. Startup-ul a fost lansat prima oară în New York, unde a oferit spitalelor acces la mii de paramedici.

De asemenea, Duty Ventures a lucrat în 2020 la Highway61, o comunitate de audio chat online pentru seniori.

„Platforma este construită în principal pentru persoanele de peste 50 de ani, pentru a le oferi posibilitatea de a se conecta la alții, de a învăța lucruri noi și de a rămâne implicate social. Există evenimente săptămânale și camere de audio chat pe diferite subiecte la care utilizatorii se pot alătura. Am construit platforma de la zero, începând cu un MVP la început, am oferit soluții pentru arhitectură / scalabilitate atunci când platforma a început să crească”, spune Raluca Rusu.

De ce ar colabora un startup cu o echipă externă

În ultima vreme, nu mai e la modă ca startup-urile să se folosească de servicii efective de outsourcing, din acest motiv au apărut alte variante, agenții care se ocupă de zona tehnică într-un mod mai apropiat, conlucrează cu echipele de proiect pentru ca rezultatul să fie unul cât mai bun. Practic, un fel de Cofondator ca Serviciu.

„Noi considerăm că e avantajos la noi ritmul în care ne mișcăm. Suntem rapizi, eficienți și permitem lansarea rapidă de funcționalități. Plus că o echipă de Product Management ajută startup-ul să-și definească mai bine cerințele tehnice și viziunea produsului, astfel încât implementarea să fie cât mai rapidă și eficientă”, spune Raluca Rusu.

Duty Ventures se adaptează în funcție de fiecare startup, pentru că unii vor o relație cât mai apropiată cu o echipă tehnică, alții au nevoie de un produs livrat după cerințe, la timp.

Evident, am fost curios să aflu cu ce se diferențiază Duty Ventures de o agenție clasică de web design. „Ne diferențiază experiența de a construi MVP-uri rapid și agil. Am lucrat la diverse produse in-house și ne-a ajutat să-nțelegem exact ce e important, cum să planifici și cum să vorbești din timp cu potențiali clienți”, spune cofondatoarea Duty Ventures.

Ce e un MVP bun?

De multe ori startup-urile zăbovesc prea mult pe un MVP. Așteaptă mult, îl finisează și când ajung pe piață nevoia nu mai e acolo. Sau dezvoltă caracteristici de care clienții nu au nevoie. Mai este și cazul când un MVP nu răspunde nevoilor și nu funcționează nici bine. Așa că e necesar o balanță între aceste aspecte.

„Dacă ne referim la definirea unui MVP bun la costuri cât mai mici, atunci e nevoie de un produs minimal care să testeze piața. Dacă deja există o idee validată care rezolvă o problemă, un MVP bun ar fi funcționalitatea de bază a produsului, urmând ca peste aceasta să se construiască ulterior alte funcționalități adiacente”, explică Raluca Rusu.

Ea consideră că un MVP bun are nevoie de 3 elemente esențiale și simple: să rezolve o problemă, să se poată implementa și să fie simplu de utilizat.

„Uneori un MVP poate fi și o pagină de prezentare prin care testezi cât de interesată ar fi lumea de produsul pe care dorești să-l implementezi”, spune cofondatoarea Duty Ventures.

În momentul de față Duty Ventures s-a extins și în partea de design și product management. Dacă un client vine spre ei cu o idee de MVP, ei îl pot ajuta să definească ideea, să creeze design-uri, să le valideze și să le implementeze. „Deci un client nu o să rămână doar cu softul implementat, ci o să aibă o viziune a produsului și o să înțeleagă ce are de făcut pe viitor pentru a scala”, spune Raluca Rusu.