Introducerea legislației GDPR a avut un impact serios asupra modului în care retailerii online își pot derula afacerile, iar 2019 ar putea aduce probleme pentru cei care nu au implementat măsurile în mod corespunzător, potrivit ContentSpeed, agenție de ecommerce din România care oferă soluții dedicate magazinelor online.

„În România, majoritatea companiilor au implementat o versiune «mioritică» a ceea ce prevede GDPR. Multe companii s-au bazat pe faptul că nu există norme foarte clare și suficienți angajați la autoritatea însărcinată cu controlul conformității. Google tocmai a primit o amendă de 50 milioane euro pentru nerespectarea prevederilor GDPR. Deci, procesul abia începe”, declară Doina Vîlceanu, Business Development Manager al ContentSpeed.

Sunt multe companii care-și derulează afacerile în online și care au crezut că pot scăpa cu un singur pop-up disclaimer cu mesajul „acest site folosește cookies”, dar nu este deloc suficient.

„Multe companii au mers în continuare pe avertizările de tip pop-up, dar vor trebui să revină și să efectueze modificările necesare privind consimțământul explicit pentru diferitele tipuri de cookies utilizate de site și pseudonimizare, adică anonimizarea datelor colectate”, explică Doina Vîlceanu.

Implementarea corespunzătoare a normelor GDPR nu va fi singurul factor care va influența ecommerce-ul românesc, este de părere Doina Vîlceanu, atrăgând atenția și asupra digitalizărilor, automatizărilor, a cerințelor tot mai ridicate ale clienților în a relația lor cu magazinele online B2C și B2B.

Consumatorul e la putere

Potrivit Doinei Vîlceanu, clienții au început să dicteze tendințele. Tot mai multe persoane încep să comande online produse din diverse nișe, au cerințe tot mai ridicate legate de serviciile care aduc plus valoare, sunt mai informați, iar retailerii trebuie să fie atenți la așteptările lor.

„Acum câțiva ani, online se comandau cu precădere electronice și electrocasnice. Acum au explodat produsele de larg consum și cele alimentare. Ceva de neconceput până de curând. Clientul se așteaptă ca livrarea să fie promptă, preferabil și gratuită. Prin urmare, vocea consumatorului devine tot mai relevantă.

Ce e de făcut? Companiile ar trebui să dezvolte comunități în jurul propriului brand. Să asculte și să comunice intens cu proprii clienți. Într-o piață din ce în ce mai competitivă, fiecare se bate pe atenția și portofelul clientului”, punctează Business Development Manager-ul ContentSpeed.

Marile rețele de retail vor accelera migrarea către online

La nivel global, încă din 2017 a început trendul în rândul marilor retaileri să închidă magazine fizice și să redistribuie bugetele către canalul de vânzări online. În România, magazinul online este încă în competiție cu deschiderea unei locații fizice.

„Urmează să se propage acest val de conștientizare și la noi. Cu siguranță, marii retaileri vor înțelege că online e mai ieftin, iar veniturile generate de acest canal de vânzare sunt similare cu ale unei locații de top din mall, costurile fiind la nici 10% din cele ale unei locații fizice. Acest trend se va accentua o dată cu creșterea numărului de cumpărători online”

Iulian Staciu, CEO eMAg spunea în cadrul GPeC, că întreaga piață de retail din România este estimată la aproximativ 45 de miliarde de euro, în 2018, ceea ce înseamnă că piața de e-commerce (3,5+ miliarde euro) reprezintă circa 8% din total retail, în creștere semnificativă față de 5,6% în 2017 și circa 4% în 2016. Procentul este mai mic comparativ cu alte țări, dar arată potențialul uriaș de creștere al pieței autohtone de comerț electronic în următorii ani., adaugă Doina Vîlceanu.

Noile tehnologii - AI, ML și RPA

Influența noilor tehnologii este evidentă, tot mai multe companii, nu doar din retailul electronic, adoptând servicii și unelte care folosesc Artificial Intelligence (AI), Machine Learning (ML) și Robotic Process Automation (RPA).

„Pare criptic, dar acesta este viitorul. Utilizările unor soluții care au la bază aceste tehnologii sunt multiple. Atât pentru personalizarea conținutului servit prin reclame, până la Chat Bots. Iar impactul cel mai mare pentru afaceri îl va avea RPA – soluții care vor prelua activitățile repetitive ale unor angajați. Desigur, cel mai mare efect se va resimți, în prima instanță, în optimizarea marilor companii cu multe procese care pot fi automatizate și replicate de către roboți. Dezvoltarea și implementarea unei soluții RPA este o operațiune minim intruzivă și non-disruptivă pentru o organizație. Un robot lucrează cu interfețele aplicațiilor deja existente și poate împărți stațiile de lucru cu cele ale angajaților și sunt activi 24/24. Procesele de business recurente devin ușor scalabile, întrucât «angajarea» unui robot este mult mai rapidă și eficientă din punct de vedere al costurilor”, explică Doina Vîlceanu.

Comerț Online B2B

În 2019 așteptăm companiile de distribuție să urmeze trendul din retail. Revânzătorii caută și ei să simplifice procesul de achiziție, principalele motive fiind marjele de profit tot mai mici și lipsa resursei umane.

„O companie de distribuție cu 20 de agenți de vânzare care să bată țara în lung și-n lat cu portbagajele pline de cataloage și mostre necesită costuri ridicate. O mare parte din activitatea agentului de vânzare este de confirmare a stocurilor și preluarea comenzilor. Această activitate poate fi înlocuită de un portal B2B online, iar investiția inițială este similară cu costurile salariale a 1-2 angajați pe un an. Un portal B2B poate fi folosit ca magazin online pentru persoane juridice sau revânzători cu condiții comerciale preferențiale, software de ofertare sau pur și simplu un catalog de produse online. Important e că aceste automatizări reduc dramatic costurile și riscul erorii umane”, conchide Doina Vîlceanu, Business Development Manager ContentSpeed.