Cei 7.000 de respondenți sunt elevi din clasele VIII-XIII sau absolvenți 2021/2022 din licee teoretice și grupuri școlare din localități mari, medii și mici, din 41 de județe și municipiul București.
Scopul studiului a fost să analizeze încotro doresc să se îndrepte tinerii la sfârșitul unui ciclu de învățământ, dacă intenționează să-și continue studiile, să rămână în țară sau să plece în străinătate, dacă vor să își caute un loc de muncă în sistemul public sau în cel privat și în ce domenii sau dacă doresc să își deschidă o afacere.
Pentru a putea interpreta tendința de migrare a populației tinere către localități mai mari, participanții la studiu au fost chestionați cu privire la planurile lor legate de acest aspect.
Chestionarul a cuprins și întrebări referitoare la domeniul de activitate către care doresc să se îndrepte tinerii, fiind luate în considerare mai multe domenii de activitate, industrii, sistemul privat, cel public și antreprenoriatul.
O altă categorie a întrebărilor adresate s-a referit la analiza potențialului tinerilor cu privire la căutarea și obținerea unui loc de muncă și la interesul lor pentru dobândirea unei experiențe de muncă prin efectuarea de internship-uri și activități practice peste vară, în diferite domenii.
”Rezultatele acestui studiului arată că, la acest moment, elevii din România sunt ambițioși în planurile de carieră și vedem că în jurul vârstei de 16 ani decid direcția următoarei etape educaționale și profesionale din viața lor. Sprijinim creșterea procentului celor ce își doresc să își continue studiile, mai ales în domenii care le vor permite tinerilor să reușească în joburile viitorului. Prin programele și proiectele Junior Achievement în România susținem de peste 25 de ani dezvoltarea de competențe antreprenoriale, iar în ultimii ani am integrat competențele digitale în curriculumul nostru, pentru a fi alături de tineri și de cerințele mediului economic”, spune Elisabeta Moraru, Country Manager Google România și Președinte Consiliu Director JA România.
Potrivit răspunsurilor din studiu, după finalizarea liceului, majoritatea (62,49%) intenționează să își continue studiile în România. Al doilea cel mai mare segment intenționează să își continue studiile în străinătate (13,9%). 5,16% intenționează să nu opteze pentru studii universitare, iar 10,55% intenționează să lucreze. 7,88% intenționează să își deschidă o afacere.
Totodată, după finalizarea studiilor, majoritatea (33%) respondenților doresc să lucreze/trăiască în România, într-un oraș foarte mare.
Al doilea cel mai mare segment dorește să lucreze în afara țării (20%). 17% doresc să trăiască în România, în orașul în care au terminat școala, 19% încă nu s-au hotărât, 10% doresc să lucreze/trăiască în România, în oricare localitate, iar cei mai puțini (2%) doresc să lucreze în afacerea familiei.
”Prin colaborarea cu Junior Achievement, dar și cu alte instituții sau asociații, ne-am propus să contribuim la identificarea necesităților în zona educației și la dezvoltarea profesională a tinerilor. Datorită acestui raport, am aflat care sunt interesele elevilor și absolvenților și care este direcția pe care o văd ei în dezvoltarea educațională și, mai ales, în cea profesională. Una dintre concluziile raportului este că tinerii își doresc să rămână în țară și să-și dezvolte cariera acasă. Pentru a le oferi această șansă de a se împlini profesional în România sunt necesare programe și inițiative care să-i sprijine în intenția lor, iar Junior Achievement este una dintre cele mai relevante organizații care acționează în acest sens. Astfel, atât tinerii, cât și mediul de business din România au doar de câștigat”, afirmă Ionuț Simion, Partener PwC România.
Studiul vine în sprijinul particularizării programelor de educație economică, financiară, antreprenorială și de orientare profesională pe care Junior Achievement le desfășoară gratuit, cu sprijinul Ministerului Educației, al școlilor și universităților partenere și prin susținerea financiară a comunității de afaceri.
Programele urmăresc o mai mare apropiere a mediului de afaceri și a comunităților de mediul academic și prevenirea situațiilor de renunțare timpurie la școală, prin înțelegerea impactului negativ al părăsirii școlii asupra calității vieții.
Datorită sistemului de învățare learning by doing, folosind beneficiile tehnologiei și experiențe educaționale interactive cu membri ai comunității, precum și prin oferirea de modele de bună practică pentru promovarea valorii educației, Junior Achievement aduce în sistemul de învățământ românesc un model modern, validat internațional în peste 100 de țări și care urmărește creșterea performanțelor școlare și a rolului educației, prin dezvoltarea competențelor esențiale pentru o viitoare meserie/profesie, oferind tinerilor o înțelegere concretă a modului în care continuarea studiilor le creează mai multe oportunități în viitor și mai multe șanse de a deveni independenți financiar.