start-up.ro, VideoCorp și InternetCorp au lansat documentarul “Romanian Startups: Roaring Tigers of Europe”. Documentarul ”Romanian Startups: Roaring Tigers of Europe” acoperă 33 de ani de istorie, de la primii antreprenori din anii de tranziție, până la primele tranzacții ale companiilor de tehnologie, care au pus România în harta atenției internaționale.

Romanian Startups: Roaring Tigers of Europe - The Extended Series va prezenta oamenii care au construit ecosistemul românesc și care au discutat cu echipa VideoCorp și start-up.ro pentru filmul documentar. În această serie vei afla interviurile extinse și vei găsi mai multe detalii despre cei care au construit antreprenoriatul în România.


Florin și Măriuca Talpeș au fost printre printre primii antreprenori de după ’89 care au înțeles că România poate crește prin tehnologie. În 1990 au început Softwin, o afacere care 11 ani mai târziu a devenit sinonimă cu unul dintre produsele lor, Bitdefender. Astăzi, Bitdefender este un lider recunoscut în domeniul securității IT, care oferă soluții de prevenție, detecție și răspuns la incidente de securitate cibernetică.

Milioane de sisteme folosite de oameni, companii și instituții guvernamentale sunt protejate de soluțiile companiei, ceea ce face Bitdefender unul dintre cei mai de încredere experți în combaterea amenințărilor informatice, în protejarea intimității și datelor, a identității digitale și în consolidarea rezilienței la atacuri. Tehnologiile Bitdefender sunt licențiate către peste 180 dintre cele mai cunoscute branduri de securitate din lume. Fondată în 2001, compania Bitdefender are clienți în peste 170 de țări și birouri pe toate continentele.

Mai multe detalii despre primii ani de capitalism și antreprenoriat în România și despre cum a crescut Bitdefender și planurile de dezvoltare ale gigantului din cybersecurity aflați din interviul cu Florin Talpeș. Citiți câteva dintre cele mai importante declarații ale sale mai jos.

Primii pași în lumea antreprenoriatului

”Am lucrat ca profesor de matematică. La vremea aceea eram beneficiarii a două slujbe. Mai întâi am lucrat ca profesor de matematică, apoi am ajuns să lucrez la un Institut de Cercetare și așa am ajuns în lumea computerelor. Se întâmpla înainte de anii 90.”

”În anii 90, piața locală, și cea regională, de altfel, s-au prăbușit. Nimeni nu mai vorbea despre tehnologie, toți se uitau la niște probleme mai de bază. Toată lumea se uita la ceea ce deține sau dețin cei din jur. Nu se mai vorbea despre tehnologie.”

”Totuși, la vremea aceea România avea o masă suficient de mare de oameni talentați care lucrau în tehnologie, însă piața domestică s-a prăbușit.”

”Așadar, ce oportunități aveam la acel moment? Puteam să continuăm să lucrăm pentru o instituție controlată de stat, dar ca mulți alții, am început să ne uităm în afara României, la Europa de Vest, la Statele Unite. Am început să căutăm oportunități.”

”În loc să emigrăm, să părăsim România, am decis să începem ceva aici. În ce domeniu? În cel pe care-l cunoșteam, în tehnologie.”

Fără conturi bancare pentru firme

”Când am creat compania, am înregistrat-o, dar nu puteam deschide un cont bancar. La începuturi, companiile private nu aveau dreptul de a deschide un cont bancar.”

”De aceea, a trebuit să primim cash primele facturi pe care le-am făcut. Aveam clienți din Franța și era atât de ciudat pentru că trebuia să aducem banii din Franța în România cu servieta. Azi ai putea spune că făceam spălare de bani, dar atunci nu aveai opțiuni ca și companie.”

”Mai târziu, când a trebuit să alegem domeniul de activitate, al nostru era procesare de informații, multă lume a crezut că suntem spioni. ”Cum adică procesați informații, ce vrea să însemne asta?!”. A fost o perioadă interesantă.”

”Nu am început o afacere prin a aduce diverse bunuri în România, am pornit de la început un business ca vânzători ai talentului nostru, a ceva ce a pornit din creierele noastre, din cunoștințele noastre.”

Relația cu clienții din străinătate după Revoluție

”Imediat după Revoluție ne compătimeau pentru ceea ce am trăit, apoi, la începutul anilor 90, în acea perioadă de tranziție, ne întrebau cu uimire ce se întâmplă la noi în țară. Odată ce am început să vorbim despre intrarea României în UE, aveam o reputație foarte proastă pentru că aveam foarte multă corupție.”

”Dar treptat au aflat că avem o bază de talent tech foarte mare aici. Americanii știau că în Europa de Est era un focus foarte mare pe educația STEM și știau că vin foarte mulți oameni buni de aici. Apoi, uitându-ne la universitățile din străinătate, erau mulți români care predau acolo și care au conturat o altă imagine pozitivă a țării noastre.”

”În primii ani nu prea era timp să visezi unde vei ajunge, trebuia mai mult să muncim pentru a dovedi, pentru a ne dezvolta.”

”Poate am fi avut mai multe oportunități, dar la fel de bine am fi putut da greș rapid. E clar că am fi învățat mult mai rapid niște lecții. Da, ar fi fost mai multe șanse să dăm greș, pentru că vorbim despre piețe mai competitive, dar dacă supraviețuiai, e clar că ar fi trebuit să înveți mai rapid.”

”Pornind de aici, în primii mulți ani ne-am concentrat pe lucrul în principal cu piețe din Vest: Germania, Franța, Marea Britanie, SUA. Acestea sunt piețe pe care ne-am educat ca antreprenori în tehnologie, nu pe România. Produceam, livram din România, dar clienții noștri erau preponderent în aceste piețe. Primii 7 ani ai noștri ca antreprenori tech s-au derulat lucrând pe unele dintre cele mai competitive piețe din lume.”

Lecții din primii ani de antreprenoriat

”Ce am învățat e că trebuie să te concentrezi 200% să oferi valoare clienților tăi. Nu este vorba despre a te îmbogăți, de a ajunge la niște cifre, ca business, e despre a-ți mulțumi clienții prin produsele sau serviciile pe care le oferi, de a le oferi valoare.”

”Primii noștri clienți au fost din Franța. Francezii sunt unii dintre cei mai dificili și pretențioși clienți cu care să lucrezi, vin cu foarte mult feedback, și te modelează. Aceasta este una dintre lecțiile primilor ani.”

”Să nu-ți pese de faptul că trebuie să te îmbogățești. Să-ți pese mai mult de clienții tăi. Fă tot ce poți face pentru ei. E ceva ce am învățat în primii ani și a fost o lecție dificilă pentru că noi veneam dintr-o țară fostă comunistă, o situație opusă, în care tu erai cel care deserveai autoritățile publice, nu ele pe tine. A fost o transformare prin care am trecut și a fost una foarte bună.”

”Am pornit cu o mantră în minte, să învățăm românii să se dezvolte la nivel internațional.”


Roaring Tigers of Europe este o producție start-up.ro și Videocorp, parte din compania românească de publishing de aproape 20 de ani pe piață, InternetCorp. Documentarul a fost realizat cu sprijinul partenerilor BCR, Orange, 2Performant. Partenerii din comunitate au fost Guran Consulting Global, How to Web, Launch, Impact Hub Bucharest, Flaviu Simihaian, Rubik Hub, SoftServe și Universitatea Româno-Americană.