Lista este continuată de specialiștii în marketing, cu venituri lunare între 1.500 - 2.500 euro, medici (1.300 - 1.500 euro/lună), artiști (1.200 - 1.400 euro/lună), agenți imobiliari (1.200 - 1.300 euro/lună), fotografi și videografi (800 – 1.000 euro/lună), dar și profesori și coachi, care lucrează part-time (700 - 1.000 euro/lună). La polul opus, se află șoferii de ride-sharing și livratorii, care câștigă între 600 - 800 euro/lună și specialiștii în servicii de înfrumusețare (500 - 600 euro/lună).

Conform datelor Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), în România existau, la final de 2022, 430.073 de PFA-uri active. Dintre acestea, anul trecut s-au înființat 31.862 de PFA-uri la nivel național (cu 11% mai mult decât în 2021), iar din acest total, SOLO a înființat aproximativ 11%.

Aceleași statistici arată că, din totalul PFA-urilor existente la nivel național, 60% sunt deținute de bărbați și 40% de către femei. Trendul este reflectat și de datele analizate de SOLO - 64% dintre PFA-urile înființate și administrate în platformă sunt deținute de bărbați, iar 36% de către femei.

În topul județelor cu cel mai mare număr de PFA-uri active se află București, cu un număr total de 33.871 PFA-uri (dintre care 6.439 înființate în 2022), urmat de Cluj, cu un număr total de 20.972 PFA-uri (1.998 înființate în 2022), și Bihor, cu un număr total de 20.078 PFA-uri (1.509 înființate în 2022).

La nivel național, datele istorice arată că cel mai comun domeniu pentru care oamenii aleg să își înființeze un PFA este agricultura. Cu toate acestea, ultimii ani au adus schimbări considerabile în zona de servicii. Dinamica pieței a făcut ca PFA-ul să fie o opțiune foarte bună pentru cei care activează în domenii precum IT&C, marketing sau curierat și ride-sharing.

„Numărul celor care aleg să lucreze pe cont propriu este din ce în ce mai mare în România, pe măsură ce tot mai mulți profesioniști preferă flexibilitatea și autonomia la locul de muncă, astfel că, dacă nu consideră că le sunt îndeplinite nevoile, aceștia aleg să se îndrepte spre o carieră antreprenorială sau freelancing. Pe de altă parte, și instabilitatea din piață îi determină pe oameni să găsească noi activități pentru a-și crește veniturile, iar PFA-ul este o metodă ușoară și legală pentru a face acest lucru”, spune Annemarie Fabian, Head of Growth și Cofondator SOLO.

SOLO este primul serviciu 100% digital din România de gestionare a PFA-urilor, lansat la finalul lui 2021, care oferă o soluție simplă, rapidă și ușor de înțeles pentru oricine are sau se gândește să își deschidă o afacere pe cont propriu. În baza unui abonament lunar, soloprenorii beneficiază de servicii care le economisesc timp și energie de-a lungul întregului proces, adunând într-un singur serviciu atât înființarea PFA-ului și găzduirea sediului social, cât și contabilitatea și depunerea declarațiilor.

Tinerii, din ce în ce mai interesați de freelancing și antreprenoriat

Conform unui studiu național efectuat în mediul urban de către Unlock Research, pe un eșantion de 1.000 de respondenți, cu vârste între 18-55 de ani, pentru 10% dintre intervievați cea mai mare dorință pentru anul 2023 este să își deschidă propria afacere.

Mai mult, același studiu arată că 69% dintre persoanele angajate în acest moment sunt interesate de a lucra pe cont propriu în viitorul apropiat - fie exclusiv pe cont propriu (21%), fie ca o muncă suplimentară în vederea creșterii veniturilor (48%). Predispoziția pentru a renunța la un job stabil în favoarea unei afaceri personale scade odată cu înaintarea în vârstă, persoanele interesate de a-și deschide o afacere având, în general, între 25-35 de ani.

„În România, în ultimii ani tinerii au devenit din ce în ce mai interesați de antreprenoriat și freelancing. Dacă până acum câțiva ani să îți deschizi o afacere era ceva ce făceai după 40 de ani sau poate chiar mai târziu, după ce aveai deja o carieră și cunoșteai bine domeniul, acum mulți tineri chiar aleg să își înceapă cariera cu o afacere. Este foarte important ca ei să aibă suportul necesar în acest demers, și aici nu ne referim doar la educație de business, ci și la educație financiară, care este vitală în acest proces”, declară Alexandra Cojocaru, Partener Unlock Research.