Povestea începe cu un cuplu revenit în România după încercarea de a avea o viață mai bună peste granițe. Dorința de a regăsi un detergent la fel ca cel din Italia îi împinge pe Laurențiu și Ramona Ungureanu să-și deschidă un magazin în Craiova unde să vândă produse italienești. De aici, ajung să aibă o fabrică de detergent care acum are vânzări de peste 3 milioane de euro.

Din Italia, antreprenori în orașul local din România

Odată reveniți în țară, după încercarea antreprenorială cu magazinul, cuplul Ramona și Laurențiu are șansa de a prelua o fabrică de detergent din orașul local, Băilești, când fostul proprietar se decide s-o vândă. Și de aici începe aventura lor în industria producției. Au reușit să mai ia un proiect pe fonduri europene destinate diasporei, cu care au luat o mașină de etichetat și încă câteva mici accesorii. Dar lucrurile în continuare stagnau în business.

După multe piedici și cu rezultate foarte slabe de a da aripi vânzărilor, tânărul cuplu apelează la Ilie Pană, un antreprenor care trecuse prin aceeași problemă și care părea că a găsit soluția: livrarea din fabrică direct către consumator.

”S-au lovit cam de aceleași probleme cu care m-am lovit eu la Laboratorul de Șosete, că au încercat să vândă produsul prin magazine și era foarte greu, nu-i băgat nimeni în seamă. Am trecut și eu prin aceleași drame, e foarte greu când faci producție, ai niște costuri fixe, producția trebuie să aibă o inerție, trebuie să ajungă la niște volume și procesele să curgă, altfel pierzi foarte mulți bani,” ne explică Ilie.

Soluția găsită de Ilie pentru afacerea lui, Laboratorul de Șosete, venea după ce încercase să-și vândă produsele prin magazine de tip supermarket, să facă producție pentru alte brand-uri, să aibă un magazin propriu în mall, chiar și un magazin online clasic. Pe toate le încercaseră și Ramona și Laurențiu, așa că acum voiau să aplice rețeta testată de Ilie pentru business-ul său.

Doar că le era teamă pentru că li se părea complicat logistic, și acesta e momentul în care Ilie devine partener în Farmacia de Detergent și proiectul devine mai mult decât o fabrică, un brand cu o poveste.

Inovarea vânzărilor din fabrică direct către client

”Am dezvoltat un sistem prin care să fie produsul vândut din fabrică direct la oameni acasă, un întreg proces logistic foarte eficient, gen producția să se înlănțuie perfect cu cu vânzarea și să poți să procesezi. Producătorii sunt obișnuiți să producă și să vândă o cantitate mare de marfă cu o factură, îi sperie dacă se gândesc că vând la bucată, și eu am dezvoltat sistemul ăsta prin care facturile se fac automat, AWB-uri se fac automat și poți să procesezi un volum mare de comenzi, chiar și cu o fabrică, adică să vinzi la bucată practic.”

De ce e complicat să vinzi direct din fabrică? Ilie ne explică că lanțul economic este făcut de așa natură încât fabricile produc chestiuni standardizate ca să poată să producă eficient și la cantitate mare.

Core business-ul lor este pe producție, ei vând unor distribuitori și fabricile care au foarte multă vechime și-au creat brand-uri solide, dar ca să mute aceste cantități aceste volume mari au avut nevoie să lucreze cu distribuitori și magazine ca să ajungă la un număr foarte mare de oameni.

Metodologia testată de Ilie o aplică și la fabrica de la Băilești și aduce tot know how-ul lui în proiect. Proiectul sub noua identitate și direcție pornește la sfârșitul anului 2020, după 3 ani în care bătuse pasul în loc.

Detergentul creat pentru familii cu o rețetă testată 3 ani

Cu ce vine special Farmacia de Detergent? Cu o rețetă specială, la care Laurențiu a muncit cot la cot cu un chimist italian, care păstorise și fabrica de dinainte, un domn pe la 80 de ani cu experiență în formulele potrivite pentru detergent.

Odată perfecționată rețeta, au găsit și nișa potrivită, mai exact fix cea de la care a plecat nevoia Ramonei de a găsi un detergent potrivit pentru familie, pentru pielea sensibilă a copiilor, o formulă care să nu fie agresivă nici pentru piele, nici pentru țesături.

Recent au primit și o certificare de la unul dintre cele mai renumite laboratoare la nivel global, un studiu dermatologic care atestă cu detergentul produs la Băilești are o compatibilitate bună cu pielea.

Rețeta este parte chimie, parte încercări multiple, unde baza secretă este esențială în rețetă, după care urmează eliminarea clorului din ingrediente și înlocuirea lui cu bicarbonat de sodiu, care ajută și la albire, și la depunerile de calcar și e mult mai prietenos și cu organismul uman.

Au mai adăugat niște nucă de cocos care să dea moliciune hainelor, dar și un parfum pe care au obținut exclusivitate în România, astfel încât să fie un miros inconfundabil și nereplicabil.

Detergentul ales de 160.000 de români în doi ani de activitate

Eforturile și inovarea au dat roade, Farmacia de Detergent reușind să vândă în primul an de 2.000.000 de euro, având o creștere în 2022 de până la 3.300.000 de euro, asta însumând cam 160.000 de clienți, dar și cu o rată mare de recurență. Acum sunt la o medie de 10.000-15.000 de comenzi lunar, iar recordul lor este de 3.000 de comenzi într-o zi:

”Nu obișnuim să facem promoții, pentru că avem un preț corect, de fabrică, nu avem marjă pentru discount-uri, dar de ziua noastră, pe 8 noiembrie am făcut o promoție în care am dat un litru suplimentar, și într-o singură zi am avut 3000 de de comenzi. Deci nu ne venea să credem, noi ne pregătiserăm pentru un maxim de 1500 de comenzi.”

Fix reticența magazinelor de a-i lista i-a condus să vândă din fabrică direct către consumator. Asta le-a adus și multe ocazii de învățare, dar și ocazia să demonstreze că produsul lor poate avea priză la public.

Iar acum, după 2 ani de activitate și feedback-uri bune din piață, Farmacia de Detergent are ușa deschisă la 3 mari lanțuri de magazine și pe asta se vor concentra anul acesta. Și au testat și încet cu niște sticle de detergent într-un magazin din Buzău, unde au fost în top vânzări, surclasănd brandurile cunoscute.

Farmacia de Detergent va deschide și pe piața din Moldova și se uită și la piața din Bulgaria. Anul acesta vor să-și facă și propria linie de ambalat și îmbuteliat și umplut. Și apoi să-și facă intrarea și pe scena unde inițial nu au avut loc.


Proiectul „Antreprenori” este sustinul de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.