Grab&Go e un concept nou în România, pentru că se bazează pe inteligența artificială și pe tehnologie. Practic, intri în magazin cu ajutroul telefonului, iei produsele de pe raft, iar apoi banii ți se retrag de pe cardul introdus în aplicația acestora. Dacă modelul ți se pare cunoscut, seamănă pe alocuri cu Amazon Go, supermarketul automatizat din Statele Unite.

Grab&Go a fost fondat de Teodor Hoaghea și Ovidiu Cherecheș. Cei doi au lucrat la UiPath (Teodor) și la uberVu (Ovidiu). Dacă Teo a plecat de la UiPath în martie, Ovidiu a plecat în 2016 de la Hootsuite, compania canadiană ce cumpărase uberVu și s-a dedicat ulterior unor proiecte open-source personale și unor proiecte freelance.

Ideea de a lansa Grab&Go a venit înainte de pandemie, când Teodor se afla la coada obișnuită a unui hypermarket din București. Atunci s-a gândit cum ar putea evita situația aceasta pe viitor.

Deși supermarket-urile și hypermarket-urile din România încep să aibă case de self-checkout, acestea nu sunt foarte tehnologizate. Pur și simplu clientul înlocuiește casierul și își scanează singur produsele. În plus, nu sunt chiar foarte simple. Din acest motiv, Teo și Ovidiu s-au gândit la un concept de „butic” automatizat.

„Am pornit cu o idee de a deschide un aprozar, cu o tehnologie similară cu cea pe care o avem acum dezvoltată. Am ajuns la un magazin, on the go, unde clientul trebuie doar să-și aleagă produsul de pe raft, nu trebuie să mai scaneze produsele și nu trebuie să aștepte la coadă pentru a plăti”, spune Teodor pentru start-up.ro.

Grab&Go a fost lansat acum două săptămâni în Piața Victoriei din București. Magazinul se folosește de rafturi inteligente și de o aplicație mobilă, ambele gândite din februarie încoace. În timpul pandemiei au fost construite prototipurile, planurile pentru magazin, iar acesta a fost deschis de curând.

Cum funcționează magazinul automatizat Grab&Go?

Magazinul poate fi un pic complicat pentru cei care nu au interacționat cu un supermarket automatizat până acum, dar publicul ar trebui să fie format din early adopters și corporatiști.

Rafturile magazinului arată ca unele obișnuite, doar că sunt închise cu uși de sticlă. Ce faci la Grab&Go. Mai întâi instalezi aplicația lor și îți faci un cont.

Ca să intri pe ușă scanezi cu aplicația codul QR pe care-l găsești pe ușa magazinului. În acel moment ușa se deblochează.

Ulterior, iei din magazin produsele dorite, închizi ușa și instantaneu în coșul de cumpărături virtual vezi ce ai luat de la raft. La plecarea din magazin ai două opțiuni. Poți apăsa pe butonul „Plătește” pentru a achita totul sau aceasta se face automat la părăsirea magazinului.

Nu, nu trebuie să faci mai mult. Nu trebuie să ai grijă ce iei de la raft, iar dacă pui înapoi, produsul este retras din coșul tău de cumpărături virtual. În magazin pot intra câte persoane doresc, evident, cu respectarea distanțării sociale de pandemie, dar singura limitare e că dacă cineva deschide un raft, trebuie să-l închidă la loc pentru ca celălalt client să poată să ia produsele dorite de el.

Grab&Go folosește o tehnologie proprie dezvoltată de cei doi antreprenori, iar rafturile, frigiderele și aplicația mobilă au fost dezvoltate chiar de fondatori.

În momentul de față, până când clienții se vor obișnui cu acest concept, la Grab&Go va fi cineva în magazin pentru a-i ghida pe aceștia.

Investiția necesară și extinderea Grab&Go

Pentru a deschide primul magazin Grab&Go din București, cei doi fondatori au investit în jur de 40.000 de euro. „În total, am cheltuit atât pentru că am construit mai multe prototipuri pe parcurs”, spune Teodor Hoaghea. Când vine vorba de pandemie, aceasta nu a schimbat planurile lor, ci doar le-a încetinit, pentru că unele componente au fost livrate cu întârziere. Iar din acest motiv au amânat lansarea de două ori.

Întrebat care este publicul țintă al magazinului, Teo spune că se așteaptă la oameni tineri, iubitori de tehnologie, care-și folosesc telefonul pentru servicii de tipul Uber, Lime sau Glovo.

„Vrem să atragem cât mai mulți oameni să încerce acest concept de magazin autmatizat. Magazinul din Calea Victoriei 85 e primul și avem planuri mari”, spune Hoaghea.

Teo spune că a fost contactat deja de oameni interesați de o franciză Grab&Go. „Vrem să oferim acest lucru și, în paralel, vom deschide și noi magazine pentru o extindere rapidă”, explică unul dintre cofondatorii Grab&Go.

Magazinul automatizat versus magazinul obișnuit

Retailul s-a transformat în ultimii ani. Magazinele folosesc din ce în ce mai multe analitice pentru a înțelege ce fac clienții și pentru a putea să anticipe comportamentul lor. Am vorbit cu Teodor Hoaghea și despre avantajele unui asemenea magazin.

„Un magazin obișnuit se chinuie frecvent cu recrutarea de oameni. Oricât de instruit ar fi personalul, tot apar probleme în interacțiunea cu clienții. Magazinele Grab&Go au costuri variabile reduse și asta ajută mult predicțiile financiare”, spune Teodor.

Din punctul de vedere al fondatorilor Grab&Go, magazinele obișnuite au multe redundanțe. „Alegi produsul, îl pui în coș, îl pui pe bandă, apoi cineva îl scanează, tu-l pui în pungă și ulterior faci plata. În magazinele Grab&Go odată ce ai luat produsul nu trebuie să mai faci nimic. Produsele pot fi puse direct în ghiozdan, geantă sau pot fi desfăcute pe loc și consumate”, explică Hoaghea.

Pentru început, Grab&Go va începe prin a comercializa băuturi răcoritoare, bere, snack-uri, lactate de băut, dar vor să extindă gama de produse odată ce oamenii se obișnuiesc și să aibă și produse fresh. „Chiar dacă noi verificăm vârsta clientului atunci când vrea să cumpere produse interzise minorilor, tutunul nu se poate comercializa în niciun tip de automat, așa că nu-l vom avea nici noi la Grab&Go”, spune Teo.

În privința prețurilor, Grab&Go va fi între cafenele și baruri și prețurile din supermarket. „Suntem similar cu cele de la un magazin Inmedio”, explică Hoaghea.