Gram de curaj este un proiect realizat cu sprijinul LG Gram, un companion care ajută antreprenorii să treacă peste toate dificultățile vieții de business.

Descoperă laptopul LG Gram.

Claudiu Petria este unul din fondatorii Questo, o platformă cu jocuri de explorare urbană, genul de afacere pe care mulți au încercat-o, dar unde puțini au reușit. Questo e acea poveste de succes, un proiect care, din 2017, a adus jocul și aventura în viețile a 100.000 de oameni până acum, din 140 de orașe și care a atras 300 de creatori de povești, printre care și scenariști de Hollywood sau Netflix.

Startup-ul a atras până acum finanțări totale de peste 2,2 milioane de dolari, de la business angels și de la fonduri de investiții. L-am invitat pe Claudiu, cofondator Questo, să ne spună mai multe despre curajul de a crea startup pe un teritoriu atât de încercat înainte, dar și despre elementele care au aduc succes proiectului.

De la Claudiu am vrut să aflăm direct cum definește el curajul ca să știm de unde pornim discuția. Dar el nu a avut o definiție clară asupra curajului, a știut însă că nu se vede ca un mare curajos, dar nici nu i-a fost teamă când a pornit Questo.

Ce știe însă e că vede antreprenoriatul ca pe-o atitudine, o căutare continuă. ”Dacă tot timpul ai o curiozitate de a identifica probleme, de a veni cu soluții la problemele acelea, de a observa oameni, comportamente, de a observa lucruri care lipsesc, atunci e clar că ar fi recomandat să urmezi instinctul și să îl duci mai departe”.

”Antreprenorul vede poteca până în vârful muntelui”

Tot într-o notă foarte practică și pragmatică rezolvă și problemele din viața de antreprenoriat, cărora nu le atribuie o atitudine de curaj, ci mai mult o orientare de căutare a celei mai bune soluții: ”o întrebare foarte simplă, care începe să te ajute să rezolvi problema sau să depășești momentul ăla este: cum rezolv asta? Cum supraviețuim în pandemie, cum ne extindem, cum rezolvăm problema X, Y sau Z? Întrebarea e una care te ajută deja să pui mintea să caute răspunsuri. Pe când, dacă ne blocăm în teamă, începem să intrăm în tăvălugul ăsta care ne ține pe loc. Curajul e de fapt rezultatul de aici.”

De-a lungul fondării și dezvoltării Questo, antreprenorii au primit multe reacții negativiste și care nu vedeau deloc succesul proiectului. Asta nu i-a făcut însă să omoare proiectul pentru că, așa cum spune Claudiu: ”drumul antreprenoriatului e ca și cum am fi așa pe o câmpie unde vezi numai bălării și departe, departe, vezi un vârf de munte. Antreprenorul este fix acolo. El vede poteca până în vârful muntelui, dar e cam singurul care o vede. Și pe măsură ce face lucruri, poteca devine din ce în ce mai bătătorită. Vin din ce în ce mai mulți oameni și încep să vadă și ei un oarecare drum, până devine autostradă cu șase benzi”.

Cumva, curajul e ca fondatorul să aibă viziunea și să nu i se altereze din nicio altă legătură sau influență. ”Un singur lucru nu este negociabil, viziunea mea”.

Ori capre, ori carte

Curajul a venit foarte devreme în viața lui Claudiu, când a știut clar ce vrea și nu s-a temut s-o exprime. Așa a ajuns să-i spună tatălui său: ”ori capre, ori carte„. Și-a dat seama devreme că nu îi place munca fizică, că nu se regăsește în viața de sat și a putut să exprime nu doar ce nu vrea, dar și ce și-ar dori: ”ăsta e un exemplu bun de cum să iei decizii rapid în viața și să fii hotărât cu deciziile pe care le ai”.

Tot la capitolul copilărie, antreprenorul nu-și aduce aminte de o persoană care să fi fost cea mai curajoasă prin ochii lui de copil. Își aduce aminte de unchiul lui de la care a învățat baza în șah și care i l-a prezentat pe Jules Verne. Acum, dacă se gândește la un om curajos în antreprenroiat, clar îl recomandă pe Hagi, care a venit cu energie, cu inovație și cu suflet și a reușit să construiască ceva solid. Practic a făcut ceea ce și recomandă altora: ”cine muncește, lumea vede”.

Curajul e necesar și acolo unde trebuie să iei decizii de business, cum au făcut-o ei după experiența din Japonia, după ce au fost aleși la acceleratorul Startup Bootcamp Osaka. Diferențele culturale i-au făcut să treacă experiența la una nu tocmai reușită, sau, cum ne spune Claudiu acum, o trec la învățate.

”Eu și Alex ne-am exersat abilitatea de a ne asuma riscuri și de a lua decizii. De-a lungul anilor am învățat să venim cu argumente, să venim cu cifre, cu date, cu cât mai multe informații pe care putem să le aducem. A fost cea mai bună decizie pe care am luat-o în momentul respectiv cu datele pe care le-am avut. Ok, ce putem să învățăm din asta? Că uite, diferențele culturale majore poate să facă un proces de lucru foarte complicat și nu avem acum energia, resursele și prioritatea să facem să alocăm mai mult acolo. Dar a fost un experiment din care am învățat și ne-a ajutat să ne focusăm și mai mult pe niște piețe pe care le aveam în minte și care au venit și mai solide.”

Nu putem să încheiem discuția cu Claudiu fără să vorbim un pic și despre joacă. Așa că am vrut să știm cum ar suna un quest pe tema antreprenoriatului: ”într-un quest despre antreprenoriat personajul ar trebui să rezolve o problemă reală, să o identifice, apoi sa găsească soluții ca să împlinească o nevoie a consumatorilor. Plus niște elemente din astea mandatory, să învețe pe parcurs un pic de contabilitate, un pic de hacking, cum să recrutezi oameni, să înveți cum să urmărești date, fiindcă din fiecare joc ok, ai misiunea, dar ai și o secțiune de hackathon, o secțiune de Știați Că. Hai că sună chiar bine”.

Ce ziceți, ați parcurge quest-ul antreprenoriatului?

Mulțumim că ne-ați urmărit în toate episoadele Gram de Curaj. Sperăm că v-au inspirat, că v-au plăcut și, dacă vreți să ne spuneți și voi cum vedeți curajul, vă așteptăm mesajele la hello@start-up.ro.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.