Adesea, antreprenorii lasă pregătirea pitch-ului pe ultima sută de metri, pentru ca în cele din urmă să-și dea seama că este mult mai complicat decât credeau și că sunt mai multe aspecte pe care le urmăresc investitorii.
Realizarea un pitch bun cere timp, efort și practică, pentru că, până la urmă, ceri unui străin să aibă încredere în ideea ta de business și să dea banii unui străin, adesea fără a avea garanția unui profit. Și nu în fiecare zi ai oportunitatea de a încerca să convingi un potențial investitor, așa că este important să știi ce greșeli să eviți, ca să nu pierzi și acele puține șanse.
Ești orbit de produs
Orice antreprenor este pasionat de produsul său, dar uneori se poate lăsa dus de val, pentru că este singurul lucru la care se gândește zi și noapte. Chiar dacă ești foarte încrezător în produs, evită să faci promisiuni mărețe bazate pe dorințe nu pe cifre. Investitorii vor să vadă date concrete, pentru a înțelege dacă le va aduce bani sau nu. Încearcă să le vinzi realitatea, nu visul tău pentru un produs.
Nu înțelegi cifrele
Principala preocupare a investitorilor este să-și întoarcă investiția, iar dacă nu știi să explici cum le vei aduce profit, nu ai nicio șansă în fața lor. Așadar, chiar dacă nu ești tu cel care se ocupă, în principal, de partea financiară în startup, asta nu înseamnă că nu mai este nevoie să fii la curent cu toate cifrele și să poți explica fiecare aspect al acestora. Încearcă să anticipezi întrebări și să formulezi răspunsuri. Pentru ajutor, găsești aici o sută de întrebări pe care ți le vor pune investitorii.
Nu ești dispus să riști
Va fi destul de greu să convingi un străin să investească în ideea ta de business dacă nici măcar tu nu ai fost dispus să investești bani și timp în proiect. Documentează investiția ta personală în ceea ce privește costurile de înființare a startup-ului, prototipuri, salarii și alte cheltuieli de care trebuie să țină cont orice antreprenor începător. Evaluează-ți timpul și efortul depus, pentru a convinge investitorii că ești implicat total, pentru că numai atunci când îți pui tu pielea în joc ar putea fi și ei mai dispuși să riște.
Nu ai un plan de rezervă
La fel ca în zicala din folclorul românesc, socoteala din faza de idee nu este ca cea de la dezvoltarea produsului. De cele mai multe ori, durează de două mai mult, sunt costuri duble și este de două mai greu decât te așteptai. Deși poate suna paradoxal, trebuie să fii pregătit pentru situațiile imprevizibile și să ai un plan de rezervă pentru obstacolele care vor apărea, inevitabil, de-a lungul călătoriei. Demonstrează investitorilor că ai luat în calcul mai multe scenarii și ești pregătit să le faci față.